آرزوی ما این است شخصیتهای انیمیشن ایرانی، به عنوان محصول فرهنگی در جهان عرضه شود
تهران (پانا) - مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد، توجه به کالاهای فرهنگی به زمینهساز تقویت بنیه اقتصاد فرهنگ است.

صبح امروز نشست خبری نهمین دوره جایزه فیروزه با حضور ایوب دهقانکار، مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا نوریزاده، دبیر نهمین جشنواره فیروزه چهارشنبه (یکم اسفندماه) در ساختمان فجر برگزار شد.
در ابتدای این نشست، ایوب دهقانکار با بین اینکه موضوع جشنواره، کالاهای فرهنگی هستند، درباره ضرورت برگزاری این رویداد گفت: کالاهای فرهنگی مخاطب پُرشمار و مخاطب عام دارند و تمام افراد جامعه در همه اقشار و گروههای سنی با این کالاها در ارتباط هستند؛ بهعنوان مثال، کالایی مثل نوشتافزار، یکی از این کالاهای فرهنگی است و جمعیت زیادی از کشور از آن استفاده میکنند.
وی افزود: کالاهای فرهنگی حجم مالی زیادی دارند، آمار نشان میداد که در طول سالهای قبل، حجم زیادی از کالاهای فرهنگی در حوزههای مختلف به کشور وارد میشد، رقم اقلام وارداتی و هم حجم صادرات کشورهای دیگر نیز زیاد بود؛ همچنین در حوزه اقتصاد و فرهنگ برای کشور راهگشا هستند و به افزایش بنیه اقتصادی کمک میکنند و ارزآوری دارد و از خروج ارز جلوگیری میکنند.
دهقانکار با اشاره به تاثیرات فرهنگی کالاهای فرهنگی نیز توضیح داد: این کالاها روی شخصیت فرزندان، نگاه و جهانبینی آنها، همچنین هنجارها تاثیر دارند و به نوعی محمل و ابزار فرهنگی هستند و تاثیر مهمی در رشد فکری، ذهنی و عاطفی کودکان دارند.
وی با بیان اینکه پس از اینکه این خلأ احساس شد، جایزه فیروزه طراحی شد، گفت: برگزاری ۹ دوره این جایزه نشاندهنده ضرورت تداوم آن است که البته نمادی از احساس نیاز در جامعه به شمار میآید؛ امیدوارم با مشارکت بخش خصوصی و صنف به اهداف مورد نظر خود برسیم.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگیهای این جشنواره بهروزرسانی است و قابلیت داشته که خود را با زمانه منطبق کند، افزود: نگاهی به موضوعات نشان میدهد که ضمن حفظ یک محوریت مشخص در ادوار مختلف، شاهد تنوع موضوعات در سالهای مختلف هستیم. خودارتقایی انجام شده است؛ بهعنوان مثال با توجه به شتاب فزاینده حوزه فناوری و رشد هوش مصنوعی، شاهد استفاده گسترده از این فناوریها در کالاهای فرهنگی هستیم و در این دوره نگاه ویژهای به هوش مصنوعی داشتهایم.
در ادامه این نشست، علیرضا نوریزاده، دبیر نهمین دوره جشنواره فیروزه، گفت: اختتامیه این دوره ششم اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به موضوعات این دوره توضیح داد: عروسک، اسباببازی، نوشتافزار، هدایای فرهنگی، کاراکتر و طراحی شخصیت، موضوعات کلی بود که بخش ویژه آن ایدههای نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی مرتبط با موضوعات جشنواره است.
نوریزاده با بیان اینکه تعداد کل آثار ۲هزار و ۷۵۱ اثر بود، افزود: ۲۶ استان در این دوره از جشنواره مشارکت فعال داشتند و از میان آثار دریافتی هزار و ۶۵۷ عدد هدایای فرهنگی، ۵۹۳ عروسک، ۹۲ نوشتافزار، ۱۲۹ اسباببازی، ۱۳۱ کاراکتر و طراحی شخصیت و ۱۴۹ ایدههای نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی در سامانه نهمین دوره جشنواره ثبت شده است.
بهگفته وی، قرار است، کلینیک ارزشگذاری، تقویت و ورود صنایع فرهنگی با کمک بخش خصوصی با هدف توانمندی استانها در تولید و عرضه محصولات فرهنگی ایجاد شود.
ارسال دیدگاه