در گفتوگو با پانا مطرح شد:
در ایران به انیمیشن به عنوان صنعت نگاه نمی شود
تهران (پانا) - یک کارشناس و منتقد سینما معتقد است، انیمیشن در ایران هنری جوان با تاریخچه ای پر فراز و نشیب است. به میدان آمدن انیمیشن ها کار ساده ای نیست و باید تمهیدات لازم اتخاذ شود و موانع پیش رو شناسایی و مرتفع شوند.
محمدرضا دلیر در گفتوگو با پانا درباره سینمای انیمشین گفت: «در عصر فناوری یکی از سرگرمی های پر طرفدار کودکان ، دیدن کارتون و انیمیشن است. تولید انیمیشن مناسب برای کودکان می تواند در روحیه و آینده آنها تاثیر گذار باشد و به همین دلیل توجه به سینمای انیمیشن بسیار مهم است.»
وی افزود: «انیمیشن در ایران هنری جوان با تاریخچه ای پر فراز و نشیب است. به میدان آمدن انیمیشن ها کار ساده ای نیست و باید تمهیدات لازم اتخاذ شود و موانع پیش رو شناسایی و مرتفع شوند. به دلیل گسترش رسانه ها امکان تولید پروژه های انیمیشن به صورت فیلم های بلند، مجموعه ها، سریال ها فراهم شده است. تعداد انیمیشن های کوتاه نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است و این موضوع به تمرکز استودیوها و واحدهای تولید فیلم های انیمیشن کمک کرد تا به توسعه آن حتی در شهرستانها هم کمک کنند. هم اکنون استودیو های کوچک دانشجویی هم به این حوزه اضافه شده است و این به سبب نیاز صاحبان مشاغل، کارخانه ها و حتی افراد معمولی است که در صدد تبلیغ برند خود با انیمیشن سازی و موشن گرافیک هستند.»
این منتقد و کارشناس سینما همچنین گفت: «در ایران به انیمیشن به عنوان صنعت نگاه نمی شود و پول در چرخه تولید آن جریان پیدا نکرده است. در این حوزه شاهد سرمایه گذاری کلان خصوصی و دولتی نیستیم و تنها بنیاد فارابی و کانون پرورش فکری و وزارت ارشاد انجام با بودجه دولتی و محدود مشغول فعالیت هستند.»
دلیر ادامه داد: «انیمیشن درایران نیاز به فرهنگ سازی و تبلیغات گسترده و شناساندن قابلیت های رسانه ای دارد تا جامعه بیش از پیش به نقش و جایگاه آن پی ببرد. برطبق دستورالعمل ابلاغی هر ارگان دولتی مکلف گردید تا ۲۰ درصد از بودجه سالانه خود را صرف امور فرهنگی هنری نماید اما متأسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد و بودجه کمی به امر انیمیشن اختصاص پیدا کرد.»
وی همچنین گفت: «انیمیشن ایران اواخر دهه پنجاه میلادی وارد عرصه شد. نخستین تلاشها برای ساخت انیمیشن در ایران توسط اشخاصی نظیر اسفندیار احمدیه، جعفر تجارتی و نصرتالله کریمی در بین سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ و در اداره کل فرهنگ و هنرهای زیبای تهران صورت گرفت. نخستین فیلم کوتاه انیمیشن نیز توسط اسفندیار احمدیه با عنوان ملانصرالدین در سال ۱۳۳۶ خورشیدی و با امکانات بسیار محدود ساخته شد. در حال حاضر بزرگترین سفارش دهنده انیمیشن در ایران مرکز پویا نمایی صبا وابسته به سازمان صدا و سیما است که سالانه هزاران دقیقه انیمیشن از تهیه کنندگان خریداری میکند.»
محمدرضا دلیر اضافه کرد: «سینمای انیمیشن ایران باوجود نوپایی تاکنون شاهد اکران چند فیلم بلند و نیز کسب موفقیت های بسیاری در زمینه های انیمیشن های کوتاه در جشنوارههای بین المللی بوده است بعنوان مثال انیمیشن ( پوتین ) به کارگردانی سید محسن پور محسنی شکیب به عنوان اولین انیمیشن ایرانی موفق به نامزدی در بخش دانشجویی آکادمی اسکار شده است. تله فیلم های انیمیشن نیز از دیگر فعالیتهای حوزه انیمیشن در ایران است. انیمیشن در ایران از دهه ۹۰ خورشیدی با تحول و پیشرفت فراوان روبرو شد و آثار شاخصی همچون رستم و سهراب و تهران ۱۵۰۰ در این بازه زمانی تولید و عرضه شد که با استقبال خوبی روبرو گردید.»
وی در پایان گفت: «باید گفت انیمیشن سازی در ایران در حوزه تولیدات بلند سینمایی مسیر پرپیچ و خمی را گذرانده و امروز به نقطه شروع بلوغ خود رسیده است ، اتفاقی که می تواند فرهنگ و نیز سینمای ایران را به جهان معرفی کند. امید است با انجام تبلیغات گسترده رسانه ای و شناساندن محاسن سینمای انیمیشن و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و تاسیس شرکت های مختص به امر ساخت انیمیشن در کشور شاهد بالندگی و رشد روز افزون این هنر صنعت در کشور باشیم.»
ارسال دیدگاه