در نشست خبری نهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» مطرح شد،
حمایت وزارت آموزش و پرورش از سرود حیاتی است
تهران (پانا) - مدیرعامل خانه موسیقی ایران گفت آموزش و پرورش باید به موسیقی و سرود نگاه حمایتی داشته باشد زیرا بالاترین مقام کشور هم به اهمیت سرود که خودش به نوعی موسیقی محسوب میشود اشاره کرده است. دانش آموزان و مدارس باید از هنر موسقی در درس و زندگیشان استفاده کنند.
نهمین نشست رسانهای فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» امروز در تاریخ ۱۲ آذرماه ساعت ۱۱ ظهر با حضور حمیدرضا نوربخش؛ مدیرعامل خانه موسیقی و کلارا بوکوچاوا؛ نوازنده و مدرس پیانو و اصحاب رسانه در خانه موسقی ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران گفت: فستیوال پیانوی کلارا به نام خانم کلارا بوکوچاوا، هنرمند ارزشمند و توانای پیانو و استاد برجسته این رشته از کشور گرجستان نامگذاری شده است. ایشان چند سالی است که هموطن ما هستند و در طول اقامت خود در ایران بسیار تاثیر گذار بودهاند. از سراسر کشور به خصوص در بین کودکان، چهرههای برجستهای در این جشنواره شناسایی شدهاند که هنوز هم فعالیت میکنند و خود را ارتقا میدهند.
نوربخش ادامه داد: هشتمین دوره این فستیوال سال گذشته با همکاری خانه موسیقی برگزار شد که در دورههای گذشته نهادهای دیگری هم با آن همکاری کرده بودند. قرار است، آزمونهای این فستیوال در دو پنجشنبه یعنی ۲۰ و ۲۷ دیماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود که افراد بتوانند به راحتی در جشنواره حضور پیدا کنند. ۲۸ دیماه نیز مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.
وی، سایت خانه موسیقی را برای ثبت نام علاقهمندان در پنج گروه سنی باز اعلام کرد و گفت: تا قبل بیستم دی ماه منتخبین اولیه اعلام میشوند، که میتوانند حضور یابند. در هر گروه سه برگزیده داریم که جوایز ده، پنج و سه میلیون تومان خواهد بود. برگزیدگان تحت حمایت خانه موسیقی از عضویت خانه موسیقی تا معرفی به ارکستر سمفونیک خواهند بود، تلاش داریم که برگزیدگان را رها نکنیم، چون این یکی از معضلات جشنوارهها است که برگزیدگان رها میشوند.
مدیرعامل خانه موسیقی ایران همچنین به نقش مهم و حائز اهمیت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش از موسیقی دور شده و حمایتی که میبایست داشته باشد را دریغ میکند، در صورتی که بالاترین مقام کشور هم به اهمیت سرود که خودش به نوعی موسیقی محسوب میشود اشاره کرده است. دانش آموزان و مدارس باید از هنر موسقی در درس و زندگیشان استفاده کنند.
نوربخش این نقض را درباره جشنواره موسیقی جوان نیز مثال زد و گفت: اصلا مشخص نیست الان گروههایی که با آن زحمت انتخاب شدند، الان چه شرایطی دارند لذا سعی داریم این افراد را به ظرفیتهای موسیقی ایران اضافه کنیم.
پس از سخنان مدیرعامل خانه موسیقی ایران، کلارا بوکوچاوا در سخنانی گفت: عنوان جشنواره به خاطر من نامگذاری نشده است و اتفاقی بود؛ زیرا من فستیوالی را به همین نام در بلژیک پیدا کردم که هر سال برگزار میشود. آرزو دارم سازهای دیگر هم به این جشنواره اضافه شود. این جشنواره را در ابتدا برای شاگردان خودم برگزار کردم ولی بعدا بزرگ شد و از تمام ایران در آن شرکت میکنند. از هنرمندان سه تا ۲۴ سال میتوانند در جشنواره شرکت کنند. فکر کردیم که بهتر است بزرگتر از ۲۴ سال در این رویداد حضور نداشته باشند. تمام مسابقه براساس استاندارد بینالمللی برگزار میشود؛ به این گونه که یک قطعه از آهنگسازان باروک، یک سونات کلاسیک از موتزارت هایدن و بتهوون و یک قطعه از دوره رمانتیک باید اجرا کنند.
بوکوچاوا در بخش پرسش و پاسخ گفت: همیشه برگزیدههای ما اجرای کنسرت دارند و ما برگزیدهها را برای اجرا به گرجستان میبریم. در گرجستان نوازندگان پیانو و آهنگسازان خوبی داریم، هر سال مسابقه و کنسرتهای بین المللی برگزار میشود، الان یک مقدار شرایط متفاوت شده است. هنرجویان ایرانی خیلی باهوش هستند، اما معلمهای سختگیر لازم دارند که تنبلی نکنند!
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگ و هنر پانا درباره اینکه چه کسانی این فستیوال را داوری میکنند گفت: ارزیابی آثار به عهده من، آقای دکتر تقی ضرابی و خانم جافاروبا خواهد بود.
در پایان این نشست حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران گفت: آنچه این روزها اتفاق افتاده جبر زمانه در موسیقی ایران است شهر به شهر شرایط در ایران تغییر میکند ما در این سالها بعنوان صنف و نهاد خانه موسیقی هم پیگیری کردیم ولی اینها قدمهای رو به جلو است. وقتی یک نهاد فردستی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی که سیاست گذار اصلی است، به این مسئله ورود میکند قدم رو به جلو است که هماهنگی ایجاد کند تا ملوک الطوایفی تصمیم گیری نشود. الان سند موسیقی تضمین اجرا میخواهد که مورد سوال ما هم هست. همین جشنواره فجر نصفه نیمه که نشیب و فراز زیاد داشته، همه قدمهایی در جهت پذیرش این هنر است.
ارسال دیدگاه