خوانندگان پاپ فقط به فکر جذب مخاطب هستند

تهران (پانا) - یک خواننده و آهنگساز معتقد است وقتی یک موسیقی از وضعیت هنری به وضعیت بازاری تغییر پیدا می کند از مسیر اصلی خود خارج می شود.

کد مطلب: ۱۵۰۹۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد
خوانندگان پاپ فقط به فکر جذب مخاطب هستند

کسری حاجی‌زاده خواننده، آهنگساز است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه مند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و ‌‌‌… حضور داشت.

وی همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه های مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. 

حاجی زاده با سامان جلیلی، ناصر زینلی، مهدی احمدوند، علی عبدالمالکی، شهرام شکوهی و… همکاری داشته است.

با این هنرمند گفت وگویی انجام دادیم که از نظرتان می گذرد:

کمی درباره اثر جدیدتان صحبت کنید؟

قطعه جدیدم به نام «جای خالی» به زودی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر خواهد شد. سعی کردم در این قطعه هم از ترانه سرایان جوان استفاده کنم که ترانه این اثر موسیقایی از منصوره فلامرزی است. همچنین تنظیم، میکس و مسترینگ این کار توسط پوریا متابعان انجام شده است. هیراد نیکنام هم نوازندگی گیتار را بر عهده داشته است و تمامی سازها به صورت زنده ضبط شده اند.

وضعیت موسیقی پاپ را چطور ارزیابی می کنید؟

موسیقی پاپ پر طرفدارترین موسیقی حال حاضر است و نسبت به دیگر سبک ها وضعیت بهتری دارد. باز شدن فضا برای اجرا و ظهور خواننده های جدید سبب شده که شاهد برگزاری روزانه چندین کنسرت فقط در تهران باشیم. اینکه خوانندگان ما توانستند حتی به اجرای کنسرت در اروپا و آمریکا و ... بروند اتفاق خوبی است اما متاسفانه خیلی وقت است که اثر ماندگاری ساخته نشده که بشود سال های سال آن قطعه را گوش کرد و باز هم حس تازگی داشته باشد. 

چرا موسیقی پاپ در چند سال اخیر از مسیر اصلی خود دور شده است؟

وقتی یک موسیقی از وضعیت هنری به وضعیت بازاری تغییر پیدا می کند از مسیر اصلی خود خارج می شود. در وضعیت بازاری موسیقی پاپ تنها چیزی که مهم است موفقیت مقطعی و فروش بلیت های کنسرت در سریع ترین زمان ممکن است. در دورانی که تنها هنر موسیقی مهم بود شاهد ترانه های پر مفهوم، ملودی زیبا و هارمونی های اصولی بودیم اما در حال حاضر متاسفانه خیلی از ساختار های موسیقی پاپ ما به سختی به سه آکورد م یرسد حتی خیلی وقت ها اثری از ضبط ساز زنده هم در کارها نمی بینیم و با استفاده های سمپل ها و VST هایی که موجود است تنظیم یک کار را تکمیل می کنند که هیچ وقت حال و هوای اجرای زنده توسط یک نوازنده را ندارد. دیگر کسی به فکر عرضه کار خوب نیست و فقط و فقط هیت شدن کار و جذب مخاطب در فضای مجازی اولویت شده است.

بزرگ‌ترین مشکل خوانندگان پاپ چیست؟

اصلی ترین موضوعی که باید در نظر گرفت این است که چقدر از این مشکلات مربوط به خواننده و چقدر مربوط به تهیه کننده و تیم تولید است. گاهی اوقات خواننده ها اختیاری برای انتخاب اثر ندارند و تهیه کننده یا تیم تولیدی که با خواننده قرارداد دارند انتخاب می کنند که خواننده چه چیزی بخواند. از بحث خود اثر بگذریم اجراهای متعدد و پشت سر هم بدون رعایت اصول یک زندگی حرفه ای و تمرینات مکرر سبب شده که کمتر شاهد اجراهای ژوست و زیبا باشیم.

چرا این موسیقی یک بار مصرف شده است؟

وقتی تنها هدف انتشار آثار معروف شدن و کنسرت گذاشتن باشد اتفاق بهتری رخ نمی دهد. اینکه بیشتر آثار هم با علم امروزی با یک لپ تاپ ساده هم قابل تولید است بی تاثیر نیست. دیگر کمتر کسی به خودش زحمت یادگیری تئوری موسیقی، هارمونی و کنترپوان می دهد و با استفاده از صداهای از قبل ضبط شده یک کار می سازد. برای همین است که اکثر کارها شبیه هم شده است.

شما با خوانندگان زیادی همکاری داشتید چرا بیشتر برگزار کنندگان کنسرت روی موسیقی پاپ تمرکز می کنند؟

تبلیغات گسترده و فضای باز تری که برای موسیقی پاپ است اصلی ترین دلیل این اتفاق است. برای سبک هایی همچون موسیقی سنتی و نواحی تبلیغات کمی صورت می گیرد و کمتر کسی می شنود اما در دیگر سبک ها یا مجوز گرفتن و اجرا گذاشتن به شدت پروسه سختی دارد یا غیرممکن است. در این شرایط تنها موسیقی که می ماند موسیقی پاپ است و بیشترین مخاطب و سود دهی را دارد.

من در چند سال اخیر با خوانندگانی چون سامان جلیلی، ناصر زینلی، مهدی احمدوند، علی عبدالمالکی، شهرام شکوهی و… همکاری کردم و کنسرت های زیادی در حوزه پاپ برگزار کردم. زمانیکه از موسیقی های جدی حمایت نمی شود مخاطبان آشنایی با این نوع موسیقی ها ندارند و بیشترین درخواست برای برگزاری کنسرت در حوزه موسیقی پاپ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار