تار و تاریخ سوی فنا را در قلعه مچی روایت کرد

تهران (پانا) - پروژه تار و تاریخ، این بار با آهنگِ «سوی فنا» تابلوموزیکالی را در قلعه مچی سیستان ضبط کرده است.

کد مطلب: ۱۴۹۸۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
تار و تاریخ سوی فنا را در قلعه مچی روایت کرد

به گزارش روابط عمومی پروژه «تار و تاریخ»، تابلو موزیکالِ «سوی فنا» اثری تازه از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد با شعری از مولانا است. در این اثر میدیا فرج نژاد تار نواخته و بهمن جهانسوز آواز خوانده و مریم پوروحید دفت نواخته است.

میدیا فرج‌نژاد آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ» درباره تابلوموزیکالِ «سوی فنا» می‌گوید:

«مَچ، به زبان مردم بومی سیستان به معنای درخت خرماست و از جایی که نخلستان‌های فراوان داشته به این منطقه قلعه مچی می‌گفتند.

یکی از گردشگران خارجی به نام کلنل چارلز در هنگام بازدید خود از این قلعه، فضای قلعه را به گونه‌ای توصیف کرده که گرداگرد آن باغ‌ها و نخلستان‌های بزرگی دیده می‌شود، اما امروزه دیگر هیچ اثری از آن نخلستان‌ها باقی نمانده و در طی گذر زمان تمام آن از بین رفته است.

این حکایت مردم سیستان است!

حکایتی تکراری!

اینجا آب و حیات بوده است. زندگی در جریان بوده و امروز نه آب و نه امکانات هست و نمی‌شود اینجا محلی برای زندگی باشد!

آنقدر از سرسبزی سیستان در سالیان گذشته مطلب وجود دارد که سرگیجه می‌گیرید! آن همه توصیفات از باغ‌ها و جنگل‌ها و رودخانه‌ها و کسب و کارها را اگر خوانده باشید و به سیستان بروید تنها کاری که می‌توانید بکنید تخیل کردن است. از آبادانی آن استان انصافاً چیزی باقی نمانده است. کاش قدر سیستانمان را بیشتر بدانیم.»

قطعه «سوی فنا» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط تار در استودیو 54 انجام شده است.

کارگردانی، تدوین و تصویرِ این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی و گرافیت میلاد فاتحی است. نشر بین‌المللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است.

پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تا کنون حدود سیصد تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشته‌اند.

آلبوم «تار و تاریخ1» در سال 2023 توانست در مسابقه بین المللی گلوبال موزیک اواردز - سال 2023 و در بخش‌های بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر، دو مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

تا کنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» به صورت جهانی منتشر شده و آلبوم تازه‌ای از این پروژه در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار