کارگردان نمایش «ژینوساید» در گفتوگو با پانا:
موضوع جنگ و کشتار باید در اولویت ساخت آثار تئاتر و سینما قرار گیرد
«ژینوساید» بهزودی روی صحنه میرود
تهران (پانا) - کارگردان نمایش «ژینوساید» معتقد است موضوع جنگ و کشتار و نابود کردن انسان و انسانیت باید در اولویت ساخت آثار تئاتر و سینما قرار گیرد زیرا انسان مسلماً باوجود فقر و ظلم و فساد و... می تواند نفس بکشد اما وقتی انسانی به هر دلیلی کشته میشود حق زیستن از او گرفته میشود.
محسن عظیمی در گفتوگو با پانا درباره لزوم شکلگیری نمایشهای جدید با موضوعات و ژانرهای مختلف گفت: «امروز تئاتر و سینمای ما مانند اکثر مقولات فرهنگی به شدت شبیه یکدیگر هستند و معمولاً وقتی کاری با ژانری متفاوت، موفقتر از بقیه کارها عمل میکند بیشتر کارها به همان سمت میروند.»
وی خاطرنشان کرد: «اگر نگاهی به تئاتر و سینمای ایران بیندازیم متوجه این موضوع میشویم که بسیاری از هنرمندان برای رسیدن به موفقیت خود در این سالها آثار کارگردانان و نویسندگان شاخص دوره خود را الگو قراردادند و به همین دلیل بیشتر به مسائل اجتماعی پرداختند و اکثر تئاترها و نمایشها به این سمت کشیده شدند.»
این کارگردان درباره ایده نگارش نمایش «ژینوساید» گفت: «جدای از معضل بزرگ جنگ و نابودی محیطزیست و انسان که موضوعی جهانی است در ایران موضوعات اجتماعی چون شامل معضلاتی است که جامعه با آنها مستقیماً و روزمره درگیر است، بیشتر موردپسند تماشاگر هستند و همین موضوع ایدهای برای نگارش این متن شد.»
عظیمی خاطرنشان کرد: «به نظر من موضوع جنگ و کشتار و نابود کردن انسان و انسانیت در اولویت قرار دارد چراکه مسلماً شما میتوانید با وجود فقر و ظلم و فساد و... همچنان نفس بکشید ولی وقتی انسانی به هر دلیلی کشته میشود حق زیست او گرفته میشود و این موضوع وحشتناک است. پرداختن به چنین موضوعی و عواقب آن به نظرم شاید با عریان ساختن چهره کریه جنگ و کشتار باعث شود انسانها در برابر آن بایستند و مخالفت خود را به هر نوعی نشان دهند.»
کارگردان نمایش«ژینوساید» تصریح کرد: «این نمایش حاصل یک دهه تحقیق و پژوهش و تجربه من در باب جنگ است و شاید چکیدهای از تمام نمایشنامههایی که در این باب نوشتهام. برای نخستین بار تلاش کردم در فضایی سیال با استفاده از شیوههای نمایشی متفاوت و نمایشها و اشعار و متلهای ایرانی و... نمایشی داشته باشیم از زبان دو راوی دیوانه زخمی از جنگ و کشتار.»
وی به مشکلات فیلمنامه و نمایشنامهنویسی در ایران اشاره کرد و گفت: «تئاتر و درام در ایران قدمت چندانی ندارد و از طرفی واقعاً هنرمندان ما نمیتوانند تماموقت و بدون دغدغههای اقتصادی و... به کار تئاتر بپردازند. بیشتر کسانی که در زمینهٔ تئاتر فعالند نه امنیت شغلی دارند و نه از نظر اقتصادی تأمین هستند، از طرفی با موضوع نظارتهای شدید روبهرو هستند لذا نباید انتظار داشت بتوانند آثار درخوری را تولید کنند.»
ارسال دیدگاه