کارگردان نمایش «خونمُردگی» در گفتوگو با پانا:
کُمیت کار تئاتر در شهرستانها میلنگد
تهران (پانا) - کارگردان نمایش «خون مردگی» با اشاره به مشکلات اهالی تئاتر در شهرستانها گفت کُمیت تئاتر در شهرستانها میلنگد. نبود امکانات در نمایش، جلوی خلاقیت بازیگران را میگیرد و موجب میشود که هنرمندان در شهرستانها حرفهایگری را یاد نگیرند.
نمایش «خونمُردگی» با ۱۵ شب اجرا، میزبان هنردوستان و تماشاگران تئاتر در تهران است. این نمایش به نویسندگی محسن سنگسفیدی و کارگردانی مهدی جلینی با بازی فائزه گوهریپور، زهره علوی، احسان افچنگی، هادی قلیچیپور، محمد باقرآبادی، ندا خورشیدی، رضا رسولیپور، سید محمدامین قریشی، از روز پنجشنبه، ۱۱مرداد ۱۴۰۳، در تالار قشقایی مجموعۀ تئاتر شهر تهران، به روی صحنه رفته است.
در خلاصه این نمایش از زبان نویسنده اثر آمده است؛ «ثریا ابراهیمی، بیماری در بخش مراقبتهای ویژه یک بیمارستان است که به دلیل وخامت حال، مورد آزمایش قرار میگیرد. نتیجه آزمایش پزشکان را بهتزده میکند و متوجه میشوند که...»
جلینی سوابق متعددی در زمینه بازیگری، مدیریت تولید، نورپردازی و کارگردانی تئاتر دارد و کارگردانی آثاری همچون «اگه بارون بباره» و بازی در نمایشهای؛ اژدهاک، هشتمین سفر سندباد، غریبانه، چند قطره خون، افراسیاب، عشقآباد، کلومردگان، مجنون قجری، ترناس جان، سه قد سه جاف، مرز باریک، طوطی مرده و مجلس شاهکشی از جملۀ مواردی هستند که در کارنامۀ هنری این کارگردان جوان سبزواری به چشم میخورد.
«خونمُردگی» سومین تجربۀ کارگردانی «مهدی جلینی است» که از مهمترنی عناوین کسب شده توسط این اثر نمایشی، میتوان به اثر برگزیده سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی ۱۴۰۰، رتبه اول کارگردانی از سیویکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، رتبه اول نویسندگی از سیویکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، رتبه دوم بازیگری مرد از سیویکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، رتبه دوم بازیگری زن از سیویکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، رتبه سوم بازیگری زن از سیویکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، اثر منتخب نخستین جشنواره تئاتر هم آغاز ۱۴۰۲، رتبه سوم بازیگری مرد از نخستین جشنواره تئاتر هم آغاز، رتبه سوم بازیگری زن از نخستین جشنواره تئاتر «همآغاز» اشاره کرد. آنچه پیشکش حضور میشود، گفتگو با «مهدی جلینی» کارگردان نمایش «خونمُردگی» است.
مهدی جلینی، کارگردان نمایش «خونمُردگی»، در گفتوگو با پانا، فراهم آوردن امکانات را یکی از مهمترین اولویتهای پیش رو در تجهیز فضای مادی و معنوی تئاتر در شهرستانها دانست و با بیان این نکته که هنر تئاتر در شهرستانها به شکل دقیق باید به مخاطبان و مردم معرفی شود و عدم این معرفی موجب میشود تا در بسیاری از موارد، تئاتر حرفهای با موضوعات دیگری از جمله جُنگ و میانپرده اشتباه گرفته شود، گفت: «البته خداوند متعال را شاکر هستیم که در شهرستان ما، یعنی سبزوار به این شکل نیست و چون بزرگان ما بر روی این هنر کار کردهاند و پیشکسوتان و جوانترها، توانستهاند خود را بهروز کنند، اوضاع تئاتر در حال بهتر شدن است و همین امر، موجب شده است تا ما، بتوانیم در شهرستانی مانند سبزوار، یک سری تماشاچی ثابت تئاتر داشته باشیم.»
«خونمُردگی» پس از ۲۰ شب اجرای با شکوه از «سبزوار» به «تهران» رسید
کارگردان نمایش «اگه بارون بباره»، تصریح کرد: «در ۲۰ شب اجرای این نمایش در شهرستان سبزوار، تمامی بلیطها به فروش رسیده است و تماشاگران از این اثر استقبال کردهاند، این امر، به این خاطر بود که ما، روی فضای مجازی و تبلیغات بسیار اصولی و علمی جلو رفتیم و معرفی و پرزنت کار را نیز به خوبی پیش بردیم.»
استعدادهای نمایشی در شهرستان بسیار زیاد است
این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: «هنر در بسیاری از کشورهای پیشرفته دارای یارانۀ دولتی است که هنرمندان بتوانند بدون دغدغههای مالی به ارائۀ افکار و نظرات خود در قالبهای مختلف هنری بپردازند، هنر در کشور باید حمایت شود و این حمایت دولتی، چه از لحاظ امکانات و چه از لحاظ بودجه باید وجود داشته باشد، که متأسفانه امروز، کمیت کار در بسیاری از موارد میلنگد.»
جلینی اضافه کرد: «غربت هنر نمایش در شهرستانهای مختلف ایران نشات گرفته از عدم دسترسی به امکانات و فضای موجود در شهرستانها است و استعدادهای نمایشی در شهرستانهایی مانند سبزوار بسیار زیاد است، من اصلاً این گونه نیستم که مثلاً بگویم بازیگر من، با بازیگری که اینجا در پایتخت کشور در حال فعالیت است و حتی در رشتۀ تحصیلی خود به دریافت مفاهیم هنر میپردازد و یا بازیگری و یا کارگردانی میخواند، تفاوت دارد و یا بخواهم سطح این افراد را با هم مقایسه کنم.»
در انتقال «خونمُردگی» از «سبزوار» به «تهران» با دریایی از چالش مواجه بودیم
کارگردان نمایش «خونمُردگی» با اشاره به حضور افراد مستعد در تئاتر شهرستانها گفت: «تعداد افراد مستعد و فعال در هنر نمایش در شهرستانها بسیار زیاد است و این افراد بسیار خوب و درست کار میکنند، اما من همین الأن که میخواستم این اثر نمایشی را از شهر خودم، سبزوار، به تهران بیاورم، با دریای از چالش مواجه بودم و حالا خدا را شاکرم که با تیمی که از دوستان خوبم چیده بودم، توانستم بسیاری از مشکلات را حل کنم، باید پذیرفت که کار کردن در فضای تئاتری شهری مانند سبزوار، بسیار سخت است.»
جلینی، ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز، امکانات هنرهای نمایشی در شهری مانند سبزوار با ۲۵۰ کیلومتر آن طرفتر و در شهری مانند مشهد، از زمین تا آسمان فرق میکند، تصریح کرد: «مشهد کلی امکانات تئاتر دارد، ۲ یا ۳ تئاتر مستقل دارد، تئاترهای دولتی در آن مستقر هستند یا مجموعۀ تئاتر شهر دارد، اما در شهری مانند سبزوار اگر امکاناتی موجود باشد، به فضای بلکباکس سالن ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محدود میشود و این موضوع، در حالی است که ما حتی در چند سال اخیر، حتی سالن بلکباکس نیز نداشتیم.»
این کارگردان هنرهای نمایشی، اظهار کرد: «عدم وجود امکانات در نمایش، جلوی خلاقیت بازیگران را میگیرد و موجب میشود که هنرمندان در شهرستانها حرفهایگری را یاد نگیرند، اینجا و در شهر تهران، چون همه چیز بر اساس نظم و قانون است و هر کسی، کار خود را به درستی انجام میدهد و همه درست و حرفهای هستند، بسیاری از کارها دقیقتر و درستتر شکل میگیرد.»
تئاتر حرفهای یک موضوع دم دستی نیست
جلینی تاکید کرد: «تئاتر حرفهای تئاتری بر پایۀ اصول و قواعد است و نمایش حرفهای از یک رفرنس معتبر گرفته میشود، کسی که میخواهد به سمت تئاتر حرفهای برود، باید با یک علم و یک سواد مخصوص و حرفهای تئاتر به سمت آن برود و این موضوع، بدان معناست که هر کسی نمیتواند این کار را انجام بدهد، چرا که تئاتر حرفهای یک موضوع دم دستی نیست.»
وی اضافه کرد: «حضور تماشاگر در تئاتر بسیار مهم است و هرگز نباید تماشاچی را نادیده گرفت، اصل اول تئاتر حرفهای، ارتباط گرفتن آن با تماشاچی است و اصل آن است، درست است که نباید سطحی و دم دستی به آن نگاه کرد، اما قانونی وجود ندارد که ما بخواهیم خود را هم سطح مخاطب بدانیم، چرا که معتقدم ارتباط یک اثر نمایشی با مخاطب بسیار مهم است.»
جلینی یادآور شد: «اخلاق حرفهای و تعهد دو ویژگی لازم در یک فرد تئاتری حرفهای است و یک فرد حرفهای در تئاتر کار خود را درست انجام میدهد و اهل حاشیه نیست، تئاتری حرفهای بیشتر به اصل قضیه میپردازد تا فرعیات و کار خویش را درست انجام میدهد و به نظر من، حرفهایگری یعنی وجدان کاری داشتن و انجام دادن با تمام وجود کاری که آن را قبول کردهای؛ به نظر من این موضوع اصل است و بعد از آنمیتوان ا عوامل دیگری مانند سواد و تحصیلات آکادمیک یاد کرد.»
کارگردان نمایش «خونمُردگی»، حرفهایگری را عاملی برخاسته از اخلاق دانسته و بر همین اساس، ادامه داد: «اخلاق حرفهای در روند فعالیت یک آدم تئاتری، خود یک هنر جداگانه است.»
یادآور می شود، از دیگر عوامل این نمایش میتوان به مجری طرح: محمد لهاک، مشاور کارگردان و بازیگردان: احسان افچنگی، دستیار کارگردان: مهراوه طالبی، منشی صحنه: میترا تاج، مدیر تولید: مصطفی لعلیان، مشاور پروژه: محمدرضا چشمی، طراحان صحنه: علی رستمیمنش و محمد دارینی، مدیر صحنه: محمدهادی درخشنده، دستیار صحنه: کوشا محسنزاده، اپراتور نور: مطهره بهرامی،اپراتور موسیقی: مریم سوری، امور مالی: معصومه دولت آبادی، طراح لباس: صبا شمسایی، طراح گرافیک: پوریا احمدیان، طراح تیزر: علیرضا رسول زاده، عکاس تبلیغات: ماهرخ طبیبی و سهیل دولت آبادی، مدیر روابطعمومی: امیرعباس حیدری و مدیر امور رسانه: امیر پارسائیانمهر اشاره کرد.
ارسال دیدگاه