وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بنیاد «آیت‌الله رئیسی» براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس می‌شود

مراسم اربعین شهدای خدمت در تهران و مشهد برگزار می‌شود

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بنیاد «آیت‌الله رئیسی» تاسیس خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۸۲۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
بنیاد «آیت‌الله رئیسی» براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس می‌شود

نشست خبری ستاد بزرگداشت چهلمین روز شهیدان پرواز اردیبهشت ظهر امروز با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد بزرگداشت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

در ابتدای این نشست محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد بزرگداشت مراسم اربعین شهدای خدمت و شهید جمهور گفت: در کمال ناباوری در غم و سوگ شهادت شهید جمهور و همراهانش نشسته‌ایم و این روزها به مراسم اربعین این شهدا نزدیک می‌شویم و کشور در فقدان رئیس‌جمهوری پرکار، پرتلاش و جامع‌‌الاطراف و همکاران‌شان در عزا و سوگ هستند. 

اسمماعیلی اضافه کرد: از ابتدای اعلام خبر پیش آمده برای بالگرد رئیس‌جمهور تا تمام برنامه‌های تجلیل و تکریم اتفاق افتاده، آن چیز که بیشتر از همه ملموس بود، میدان‌داری مردم در این برنامه‌ها بود. خداوند این محبت را به‌خاطر اخلاص و خدمت‌گذاری این خادمان در روح و جان مردم ایران قرار داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به این مطلب که برنامه‌های مختلفی برای اربعین شهید خدمت و همراهانش برگزار می‌شود، گفت: : سعی داریم در برنامه‌های اربعین وجهه مردمی و حضور آحاد مردم را تسهیل کنیم زیرا در دولت و مجموعه حاکمیتی هیچ وظیفه‌ای جز تسهیل  فعالیت مردم را برای خودمان قائل نیستیم چراکه تمام این برنامه‌ها متعلق به مردم است.

اسماعیلی در ادامه به شیوه برگزاری مراسم اربعین شهید خدمت اشاره کرد و گفت: مراسم اصلی چهلم رئیس‌جمهور در تهران و مشهد خواهد بود. مراسم اصلی در تهران خواهد بود که روز پنج‌شنبه ساعت ۱۷ در مصلی تهران برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: سخنران اصلی این مراسم سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و سرکارخانم علم‌الهدی همسر رئیس جمهور شهید خواهند بود.

اسماعیلی به دیگر برنامه‌های این مراسم اشاره کرد و گفت: تلاوت قرآن، مداحی و سرود، شعر و مجموعه برنامه کامل در تجلیل از این عزیزان دنبال خواهد شد. برنامه دوم نیز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: در کنار این دو برنامه اصلی همز‌مان با برنامه تهران در تمام شهرستان‌ها و روستاها ستادهای مردمی پیش‌بینی برنامه‌ کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به این مطلب که مراسم اربعین از عاشورا در فرهنگ ایرانیان و شیعیان قرار گرفته است، گفت: اربعین یک میعادگاه برای عاشقان است و ما در پی این سنت تاریخی که یادگار حضرت عبدالله(ع) و موضوع عاشورا است این برنامه را خواهیم داشت.

اسماعیلی به سفر خانواده شهید رئیسی به عراق اشاره کرد و گفت: علاوه بر برنامه‌های اصلی اربعین شهدای خدمت در تهران، مشهد در قم و اهواز برنامه‌های دیگری قطعی شده است. همچنین حضور خانواده شهید رئیسی در عراق برای تشکر از احساسات گسترده میلیون‌ها پیرو مکتب اهل‌بیت(ع) و مردم عراق و دولتمردان عراقی و عشایر و موکب‌داران و هیئات عراقی صورت می‌گیرد. 

وی به  برگزاری مراسم اربعین وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: خانواده شهید حسین امیرعبداللهیان پنج‌شنبه صبح برنامه‌ای را در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی خواهند داشت. 

اسماعیلی به برگزاری نمایشگاه عکس «شهدای خدمت» و شهید رئیسی اشاره کرد و افزود: در کنار برنامه‌های اصلی، برنامه‌های فرهنگی و هنری همچون رونمایی از آثار فرهنگی و هنری و برگزاری نمایشگاه‌های عکس و آثار هنری برگزار خواهد شد. همچنین از کتاب‌های ویژه که درباره شهید رئیسی است رونمایی خواهد شد و در کل تلاش‌مان این است در این بازه زمانی یک هفته‌ای یک برنامه گسترده در سراسر کشور داشته باشیم.

رئیس ستاد برگزاری مراسم اربعین شهید خدمت تصریح کرد: وزارت امورخارجه نیز برنامه‌های بین‌المللی بزرگداشت رئیس‌جمهوری  برنامه‌هایی را برای مراسم اربعین شهید خدمت برگزار می کند که 140 مهمان شاخص و ویژه از کشورهای مختلف در این برنامه حضور خواهند داشت و 90 خبرنگار بین‌المللی نیز برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین در بیش از ۶۰ کشور برنامه‌های یادبود توسط رایزن‌های فرهنگی کشورمان برای شهدای خدمت برگزار خواهد شد.

به گفته اسماعیلی، بخش ویژه شهید جمهور در جشنواره‌های فجر برگزار می‌شود همچنین براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بنیاد «آیت‌الله رئیسی» تاسیس خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار