در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

بازی‌های رایانه‌ای ایرانی می‌تواند در بازارهای جهانی نیز رقابت کنند

سیاست تولید بازی‌های ایرانی باید تغییر کند/ کپی رایت و قوانین غیر شفاف دست تولید کنندگان ایرانی را بسته است

تهران (پانا) - حجت ریحانه یکی‌از بازی‌سازان شناخته شده کشور می‌گوید ضرورت برنامه‌ریزی جدید برای رشد بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در کشور دیده می‌شود زیرا با وجود آنکه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در داخل کشور توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را داشته باشند اما نتوانستند در خارج از کشور مخاطبان آنچنانی برای خود پیدا کنند.

کد مطلب: ۱۴۷۹۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
بازی‌های رایانه‌ای ایرانی می‌تواند در بازارهای جهانی نیز رقابت کنند

حجت ریحانه یکی از بازی‌سازان مطرح صنعت بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با پانا درباره تعداد مخاطبان امروز بازی‌های رایانه‌ای گفت: «40 تا 45 میلیون بازیگر رایانه‌ای در کشور داریم که خوشبختانه بازی‌های رایانه‌ای داخل کشور مخاطبان بسیاری دارند و مخصوصاً در حوزه بازی‌های موبایلی که رشد بسیار خوبی را شاهد هستیم.»

وی ادامه داد: «تقریباً ۳۰ میلیون از ۴۰ تا ۴۵ میلیون مخاطب بازی‌های رایانه‌ای حداقل چند بار بازی‌های رایانه‌ای  ایرانی را انجام داده‌اند که رقم بسیار بالایی است البته این آمار کلی است و احتمال دارد مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای مقداری بیشتر یا کمتر باشد.»

ریحانه با اشاره به اهمیت و کیفیت بازی‌های رایانه‌ای ایرانی گفت: «بازیکن در بازی‌های رایانه‌ای  دنبال کیفیت است. خوشبختانه کیفیت بازی‌های رایانه‌ای ایرانی خیلی نزدیک به بازی‌های خارجی است و باید شرکت‌های شتاب‌دهنده و توسعه‌دهنده بازی‌های رایانه‌ای در کنار ابزارها و نرم‌افزارهای خاص به دنبال مخاطبان خارجی نیز باشند.  زیرا در بازار بازی‌های رایانه‌ای ایرانی دست تولیدکننده‌ها مقداری بسته است که باعث شده سودآوری آن‌ها را در زمینهٔ فروش بازی‌ها کاهش یابد.»

وی اضافه کرد: «برای ساخت یک بازی باکیفیت هزینه‌های هنگفتی می‌شود که ما در این بخش ضعیف هستیم همچنین قوانین کپی‌رایت و غیر شفاف باعث شده است بازی‌های رایانه‌ای ایرانی نتواند به رقابت با بازی‌های خارجی بپردازد.»

این بازی‌ساز تصریح کرد: «اکنون اکثر بازی‌سازان بازی‌های رایانه‌ای هدف‌گذاری خود را به سمت بازی‌های نوجوانانِ و جوانان گذاشتند. البته گفتن این نکته ضروری است که اکثر استودیوها و شرکت‌ها بازی‌هایی را می‌سازند که برای یک قشر خاص نباشد و از یک کودک ۸ ساله تا فردی ۶۰ تا ۷۰ ساله بتواند از آن استفاده کند اما نگاه ویژه‌ای به جوانان و نوجوانان دارند.»

وی به لزوم ساخت بازی‌های رایانه‌ای از فیلم‌های روز سینمای ایران اشاره کرد و گفت: «ساخت بازی‌های رایانه‌ای از فیلم‌های سینمایی کار بسیار جذابی است اما شکل آن به این شکل نیست که بازی‌ساز بتواند به‌تنهایی به ساخت یک بازی از فیلم خاصی اقدام کند و باید تولیدکنندگان فیلم‌های سینمایی در کنار بازی‌سازان قرار بگیرند.»

ریحانه تصریح کرد: «تاکنون در ایران کارهای بزرگی درزمینهٔ ساخت بازی‌های رایانه‌ای از روی فیلم‌های سینمایی انجام‌نشده و بیشتر شاهد ساخت بازی‌های محدود و کوچک بوده‌ایم.»

وی درباره مشکل فیلم‌نامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای گفت: «مشکل فیلم‌نامه‌نویسی در بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد البته نسبت به سینما  تلویزیون کمتر دیده می‌شود. ما برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای پتانسیل‌های بسیار خوبی داریم که می‌توان به داستان‌های کهن و تمدن ایرانی اشاره کرد که می‌توانیم درباره آن‌ها به تولید بازی بپردازیم.»

ریحانه اضافه کرد: «اکثر بازی‌سازان بازی‌های رایانه‌ای خودشان بازیکنان بسیار خوبی هستند و به همین دلیل بازی‌های رایانه‌ای را به‌خوبی می‌شناسند.»

این بازی‌ساز افزود: «صنعت بازی‌های رایانه‌ای از لحاظ درآمدزایی در دنیا امروز حرف اول را می‌زنند و فروش آن از سینما و صنعت‌های دیگر بالاتر است اما این امر در ایران اتفاق نیفتاده است و احتیاج است موانع کسب درآمد برای تولیدکنندگان کمتر شود. امروز همسایگان ما اکنون در حال برنامه‌ریزی‌های زیادی هستند و رشد بسیار خوبی در زمینهٔ تولید و کیفیت بازی‌ها در کشورهایی چون ترکیه و عربستان شاهد هستیم و ایران نیز می‌تواند با توجه به پتانسیل بسیار خوبی که دارد در میان تولیدکنندگان شناخته‌شده جهان قرار بگیرد که احتیاج به سرمایه‌گذاری بیشتر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار