علی رضایی *

انتظار جامعه سینمایی از آقای رئیس چیست؟

با انتخاب محمد خزاعی به عنوان دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر انتظار می‌رود با اشرافی که وی به شرایط سینمای ایران دارد، بتواند دوباره رونق را به مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور بازگرداند.

کد مطلب: ۱۴۷۵۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
انتظار جامعه سینمایی از آقای رئیس چیست؟

حالا که چند روزی از انتصاب محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به عنوان دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گذشته و واکنش‌ها نسبت به این انتخاب فروکش کرده است به نظر می رسد بهتر می‌توان درباره حضور خزاعی در سمت جدیدش اظهار نظر کرد.

خزاعی که با حفظ سمت به عنوان دبیر جشنواره انتخاب شده است پیش از این در سی و امین دوره و در سال ۹۰ نیز دبیری جشنواره فیلم فجر را در مدت زمان کوتاهی تا شروع جشنواره، پذیرفته بود سالی که بعد از اتفاقات سال ۸۸ جامعه سینمایی هنوز بحران‌های خود را پشت سر نگذاشته بود (که یکی از مهمترینش تعطیلی خانه سینما بود). دامنه همین حاشیه‌ها به جشنواره فیلم فجر هم رسید اما خزاعی جوان که تا آن روز سابقه مدیریتی نداشت، توانست به سلامت از حواشی ریز و درشت جشنواره عبور کند؛ حواشی که مهم‌ترینش حضور فیلم «قلاده های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی و تهیه کنندگی محمد خزاعی در جشنواره بود.

طالبی در این دوره داور بخش سینمای ایران و خزاعی نیز دبیر جشنواره بود از این رو قاعدتا فیلم از بخش مسابقه کنار گذاشته شد اما با وجود داشتن پروانه نمایش اکران «قلاده های طلا» در جشنواره به دلیل موضوع سیاسی که داشت با حواشی بسیاری همراه بود.

تا قبل از سال ۹۰ و حضور خزاعی در مقام دبیر جشنواره فیلم فجر، دبیرهای این رویداد سینمایی از میان مدیران دولتی که اکثرشان در معاونت سینمایی وقت و یا بنیاد فارابی مشغول به فعالیت بودند، انتخاب می‌شدند از حسین وخشوری دبیر اولین دوره گرفته تا محمد بهشتی، مهدی فریدزاده، عزت الله ضرغامی، سیف الله داد، علیرضا رضاداد، محمدمهدی عسگرپور، مجید شاه‌حسینی و مهدی مسعودشاهی. البته فقط در دوره عزت الله ضرغامی و سیف الله داد معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (همان رییس سازمان سینمایی امروز) شخصا دبیر جشنواره بوده است.

خزاعی در طول دوره مدیریتش در سازمان سینمایی از سال ۱۴۰۰ تلاش کرده به هر طریقی که شده سینمای ایران را سرپانگه دارد و از بحران اتفاقات ۱۴۰۱ که قهر برخی سینماگران و راکد شدن تولید را هم به همراه داشت به درستی عبور کند و حداقل گیشه سینماها را رونق بخشد.

در واقع سینمای ایران در طول سال‌های گذشته، دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و به دنبال آن جشنواره فیلم فجر هم آن طراوت و شور و هیجان سابق را ندارد. فاصله گرفتن برخی از سینماگران از بدنه دولت، کم رنگ شدن حضور بخش خصوصی در چرخه تولیدات و اقبال غیرمعمول به سینمای کمدی (که البته در صورت برقراری توازن و حمایت از همه ژانرهای سینمایی ایرادی ندارد و به رونق گرفتن گیشه سینماها هم کمک می‌کند) و موارد دیگر، تاثیر خودش را بر جشنواره فیلم فجر هم گذاشته است. حالا باید دید خزاعی که در گفت‌وگوهای مختلف عنوان کرده تخصصش در برگزاری جشنواره‌هاست و از پس سال‌ها تجربه مدیریتی، چگونه قرار است جشنواره چهل و سوم فیلم فجر را سرپا کند؛ جشنواره‌ای که در طول چند سال گذشته از دوران اوج خود فاصله گرفته و با انتقادهایی چه در شیوه برگزاری و چه انتخاب آثار و داوری ها روبه‌رو بوده است.

انتظار می‌رود حالا که بعد از همه حرف و حدیث‌ها درباره برکناری رئیس سازمان سینمایی، محمد خزاعی علاوه بر ابقاء شدن در سمت خود به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر هم انتخاب شده و فرصت زیادی هم تا زمان برگزاری جشنواره باقی مانده است با اشرافی که وی نسبت به وضعیت سینمای ایران و کم و کاستی‌های چند سال اخیر جشنواره فیلم فجر دارد در دوره چهل و سوم شاهد تنوع در انتخاب آثار و حضور سینماگران شاخص با دیدگاه‌های مختلف در جشنواره باشیم و از طرف دیگر هم، فکری به حال بخش بین‌الملل جشنواره شود که بعد از پیوستن دوباره‌اش به بخش ملی دوره‌های کم‌رمقی را سپری می‌کند.

کارشناس سینما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار