در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
اتکاء فیلم «ایلیا در جستجوی قهرمان» به اردوهای دانش آموزی
سینمای کودکونوجوان نباید فقط به آموزش فکر کند/ در تمام دنیا به سینما به عنوان یک سرگرمی نگاه میشود
تهران (پانا) - کارگردان فیلم سینمایی ایلیا در جستجوی قهرمان میگوید این فیلم یک فیلم رئال انیمیشن است که سعی دارد بهصورت غیر مستقیم با استفاده از عناصر سرگرمی مفاهیم تربیتی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهد.
سید علی موسوی نژاد، کارگردان فیلم سینمایی «ایلیا در جستجوی قهرمان» در گفتوگو با پانا با اشاره به این مطلب که یکی از فضاهایی که دغدغه کودکان و نوجوانان امروز است، فضای بازیهای کامپیوتری است، گفت: «امروز نیمی از جمعیت ایران به بازیهای کامپیوتری علاقه دارند و از آن استفاده میکنند و طبق آماری که بنیاد بازیهای رایانهای داده است بازیهای رایانهای ۴۰ میلیون در سراسر کشور مخاطب دارند.»
وی خاطرنشان کرد: «در فیلم ایلیا در جستجوی قهرمان سعی داریم با الهام گرفتن از بازیهای رایانهای بهصورت غیر مستقیم به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم. هدف دیگر این فیلم آسیبشناسی بازیهای رایانهای است، خیلی عجیب است با توجه به این نکته که بازیهای رایانهای در کشور ۴۰ میلیون مخاطب دارد اما فیلم خاصی در سینمای ایران درباره بازیهای رایانهای ساخته نشده است.»
موسوی نژاد ادامه داد: «دغدغه دیگر ما موضوع قهرمان پروری و قهرمانشناسی در سینمای کودک و نوجوان است. در سینمای کودک و نوجوان قهرمانان بسیاری وجود دارند که کاراکترهای ایرانی و دینی نیستند و متاسفانه در فیلمهای کودک و نوجوانان، کمتر به قهرمانان ایرانی و اسلامی خود پرداختهایم.»
این کارگردان تصریح کرد: «در فیلم ایلیا در جستجوی قهرمان سعی کردیم نشان دهیم امیرالمومنین(ع) یک قهرمان اسطوره و.... اصل سینمای ایران و سینمای کودک و نوجوان کمتر به رشادتهای امام علی(ع) پرداخته است.»
وی خاطرنشان کرد: «تلفیق موضوع آموزش و سرگرمی ما را مجاب کرد که به سمت ساخت فیلم ایلیا و جستجوی قهرمان برویم. فضای این فیلم به گونهای است که هرگاه بچههای داستان وارد دنیای بازیهای رایانهای میشوند و عینکهای خود را به روی چشمانشان میگذارند، وارد دنیای انیمیشن میشوند و ما برای این لحظات کودکان انیمیشن ساختیم.»
این کارگردان یادآور شد: «نمیشود عنوان کرد که از فیلمهای روز رئال و انیمیشن جهان الهام نگرفتیم اما واقعیت امر این است که صنعت بازی یارانهای به سمت واقعیتهای مجازی رفته است و شاید ۱۰ سال آینده زندگی انسان دوبخشی شود که یک دنیای رئال و دیگری دنیای مجازی با استفاده از فناوری و تکنولوژیهای جدید است.»
موسوی نژاد همچنین به اکران این فیلم در مدارس اشاره کرد و گفت: «در اکران نوروزی امسال شاهد اکران دو فیلم کودک در سینمای کشور بودیم که البته اتفاق خوبی است. در زمان اکران دو چالش اصلی داشتیم که نخست همزمانی نمایش این فیلم با شروع ماه رمضان و اینکه در این ایام قشری از جامعه کمتر به سینما میروند و دیگری تعطیلی مدارس بود که تقریبا ۲۰ تا ۲۵ روز از اکران مدارس را به دلیل تعطیلی مدارس از دست دادیم.»
وی تصریح کرد: «شورای حمایت از فیلمهای کودک و نوجوان در مدارس از اکران این فیلم حمایت کردند و امیدواریم با شروع اردوهای دانشآموزی به میزان فروش این فیلم افزوده شود، زیرا این امر باعث میشود که برای ساخت فیلم بعدی خود بار دیگر به سوژههای این چنینی روی بیاوریم و به نوعی اکران موفق فیلم باعث حمایت از سینمای کودک و نوجوان میشود.»
ارسال دیدگاه