در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

دلایل یک کارگردان از عدم استقبال فیلم‌های کودک و نوجوان

تهران (پانا) - قدرت‌الله صلح میرزایی کارگردان سینمای ایران می‌گوید فیلمسازان کودک و نوجوان باید بدانند کودک امروز یک گام از آنها جلوتر حرکت می‌کنند و فیلم‌های ایرانی را با آثار روز دنیا مقایسه می‌کنند و اگر نتوان آنها را قانع کرد کودکان فیلم‌هایشان را پس می‌زنند.

کد مطلب: ۱۴۳۵۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
دلایل یک کارگردان از عدم استقبال  فیلم‌های کودک و نوجوان

قدرت الله صلح میرزایی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به این مطلب که از آخرین ساخته او سه سال می‌گذرد گفت: «سه سال از آخرین کارم (حکایت‌های کمال) می‌گذرد در این مدت در حال نوشتن (حکایت‌های کمال دو)بوده‌ام و همچنین مشغول تهیه فیلم سینمایی به اسم دنیای شیرین نیز هستم که پروانه ساخت آن را دریافت کردم و امیدوارم بتوانیم آن را به جشنواره فجر برسانیم.»

وی با اشاره به این مطلب که این فیلم در ژانر کودک و نوجوان ساخته می‌شود، اظهار کرد :«موضوع این فیلم و مخاطب آن کودک و نوجوان هستند و سعی می‌کنم اندکی کمک به این‌گونه سینمایی مهجور کنم.»

این کارگردان سینما در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات سینمای کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: «تمام تلاش من به‌عنوان یک فیلم‌ساز که سال‌ها در آموزش‌وپرورش نیز فعالیت کردم این است که بتوانم آثاری را در ژانر کودک و نوجوان بسازم تا سینمای کودک سینمایی پررونقی شود زیرا این‌گونه سینمایی احتیاج به حمایت دارد و باید مسئولین و فیلم‌سازان توجه بیشتری به سینمای کودک و نوجوان داشته باشند اما در حال حاضر ما چنین اتفاقی را مشاهده نمی‌کنیم.»

میرزایی خاطرنشان کرد: «از هر ده فیلم کودکی که در سالهای گذشته ساخته‌شده هفت یا هشت نمونه از آن‌ها استقبال مشده است که دلیل این اتفاق عدم‌حمایت لازم از فیلم کودک است ،زمانی که تهیه‌کنندگان متوجه می‌شوند که آثار فرهنگی کودک و نوجوان حمایت نمی‌شوند به سمت تولید آثاری با موضوعاتی می‌روند که محوریت آن‌ها کودک و نوجوان نباشد.»

صلح میرزایی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «برخی مسئولین ادعا می‌کنند که از کار کودک حمایت می‌کنند اما در واقعیت به گفته خود عمل نمی‌کنند . در جشنواره‌های کودک و نوجوان عموماً ده تا دوازده فیلم کودک حضور پیدا می‌کنند اما در هنگام اکران فیلم‌های کودک سینماها عزا می‌گیرند به دلیل این‌که سینماداران بررسی می‌کنند که یک فیلم آیا فروش می‌رود و از آن استقبال می‌شود یا خیر.»

وی با اشاره به اهمیت سینمای کودک و نوجوان در تربیت نسل آینده جامعه فیلم بین و حتی جامعه هنری اظهار کرد: «ما برای رشد بهتر خانواده و کودک خود باید خود را مستلزم آن بدانیم که از فیلم‌های کودک و نوجوان حمایت کنیم و در این صورت است که سینما داران نیز از این نوع فیلم‌ها استقبال خواهند کرد. امروزه متأسفانه سازمان‌هایی که باید به این سینما بها بدهند هیچ‌گونه حمایتی نمی‌کنند.»

میرزایی تصریح کرد:«کودک و نوجوان به دلیل این‌که یک فیلم بیان درستی از دغدغه‌های کودک امروز را دارد و نگاه فیلم نگاه کودک و نوجوان امروز است از آن حمایت می‌کند و به تماشای آن می‌نشیند و برای ارتباط گرفتن با کودک و نوجوان امروزی لازم است یکسری موانع از سر راه برداشته شود.»

وی ادامه داد: «دنیای کودک امروزی با دنیای کودکان دیروز فرق می‌کند و دلیل آن تکنولوژی‌های ارتباطی وسیعی است که در دسترس کودکان امروز است، کودک ما امروز به‌وسیله یک موبایل وارد دنیای از فیلم‌ها و محتواهای مختلف می‌شود و سینمای ایران و جهان را مقایسه و تحلیل می‌کند.»

صلح میرزایی ادامه داد:«او فیلم‌هایی که خودش می‌بیند و آثاری را که ما برای او می‌سازیم و از او می‌خواهیم ببیند را با یکدیگر مقایسه می‌کند و در ادامه کودک ما به سمت فیلم‌هایی می‌رود که بیانگر دغدغه‌های او باشد و این نکات در فیلم‌های ما برایش ملموس باشد و مشخصاً محتواهایی را که از آن لذت نبرد را پس می‌زند.»

این کارگردان در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که کودکان و نوجوانان دائماً در حال مقایسه محتوایی خارجی با محتوای داخلی هستند گفت : «وقتی نوجوان و کودک ما متوجه می‌شود که فیلم‌های ما ازنظر ساختاری ، ازنظر فیلم‌نامه و دیگر موارد در سطح پایین‌تری است و ما به‌عنوان فیلم‌ساز ، مدیر و مسئول خیلی دست پایین با کودک و نوجوانان برخورد می‌کنیم او از آثاری ساخته‌شده فاصله می‌گیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «ازنظر من کودکان امروز گاهی حتی از والدین خود و ا کارگردانان و نویسندگان جلوتر هستند و نباید آن‌ها را دست‌کم گرفت.»

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود به سریال حکایت‌های کمال اشاره کرد و گفت:«دلیل استقبال از این سریال این بود که ما نخواستیم غلو کنیم و چیزی را بیان کردیم که می‌دیدیم کودک به آن نیاز دارد و دغدغه نوجوانمان است.»

وی اضافه کرد: «نوجوانان ما و کودکان ما در حال الگو یابی برای خود هستند و وقتی در آثار تولیدشده قهرمان و الگویی که مناسب آن‌ها نباشد طبیعتاً توجهی به آن اثر نمی‌کنند.»

صلح میرزایی خاطرنشان کرد: «کودکان و نوجوانان ما بسیار احساسی عمل می‌کنند و با کوچک‌ترین تلنگری به هم می‌ریزند یا خوشحال می‌شوند اما آیا ما آثاری که برای آن‌ها می‌سازیم را بافکر و تفکر می‌سازیم ، آیا برای آن‌ها برنامه‌ریزی مدونی داریم و موضوعاتی که برای آینده آن‌ها مهم باشد را در فیلم‌های خود قرار می‌دهیم و تمام این موارد در فیلم‌ها و آثار ما رعایت می‌شود؟ آیا هدفی برای ساخت آثار لحاظ می‌شود جواب من یک کلمه است خیر.»

وی تأکید کرد: «امروزه به فیلم‌های کودک و نوجوان نیاز داریم چراکه با سینما رفتن این کودکان و دیدن فیلم‌های خوب ما مخاطبان آینده سینمای ایران را تربیت می‌کنیم و ما در حال تربیت فیلم‌سازان آینده هستیم.»

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: «کودک امروز ما خود را فردی آزاد می‌داند و اتفاقاً ما نیز در مواردی باید کودکانمان را به ریسک‌پذیری تشویق کنیم و سعی نکنیم که آن‌ها را بترسانیم چراکه کودکان امروزی از چیزی نمی‌ترسند و تلاش برای ترساندن آن‌ها نیز بی‌فایده است.»

میرزایی در ادامه با اشاره به این مطلب که فیلم‌های کودک و نوجوان تأثیر مستقیم بر آینده کودکانمان دارد گفت:«اگر ما کودکانمان را به ریسک کردن در مواردی تشویق نکنیم در آینده این کودک با اولین شکست عقب‌نشینی می‌کنند و این وظیفه ماست که آن را به تلاش دوباره تشویق کنیم متأسفانه ما در فیلم‌های خود تلاش کردیم تا آن‌ها را محدود کنیم و این در حالی است که ذهن آن‌ها فراتر از این موارد است و آن بسیار جلوتر از ما فکر می‌کنند و خوب درک می‌کنند و موضوعات را تحلیل می‌کنند.»

وی تأکید کرد: «ما به‌عنوان فیلم‌ساز باید ازنظر فرمی یک‌قدم جلوتر از آن‌ها حرکت کنیم و فیلم‌هایی را بسازیم که ازنظر الگویی باورپذیرتر باشند،فیلم‌های جذاب و تأثیرگذار،فیلمی که قهرمان باورپذیری داشته باشند و فاصله چندانی بازندگی کودک نداشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار