فرزاد اژدری در گفتوگو با پانا:
فیلم کودک باید فرزند زمان خود باشد
تهران (پانا) - فرزاد اژدری کارگردان شناخته شده سینمای کودک و نوجوان میگوید جریان فیلم سازی در سینمای کودک و نوجوان باید تغییر کند و فیلمسازان با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی و فن آوری باید علم روز را در ساخت فیلمهای خود قرار دهند زیرا اگر اینگونه نباشد فیلم پس از تولید فرزند زمانه خود نیست و از تفکرات کودکان و نوجوانان عقبتر است.
فرزاد اژدری در گفتوگو با پانا با اشاره به این مطلب که برای ساخت یک فیلم باید زمان کافی برای پیشتولید آن قرارداد گفت:«اگر بخواهیم همین امروز یک فیلم را کلید بزنیم حداقل یک ماه پیشتولید آن طول میکشد که در ادامه بتوانیم تولید آن را انجام دهیم تازه این امر در بهترین شرایط است که شما متن را بازنویسی کرده باشید و آماده ساخت یک اثر باشید.»
وی ادامه داد: «در ادامه یک ماه نیز بهصورت معمول پس از تولید قصههای پروداکشن و مسائل دیگر است که این زمان در حدود دو ماه طول میکشد در ادامه برای یک فیلمساز دو راهحل وجود دارد فیلم خود را به جشنواره فیلم فجر یا دیگر جشنوارهها بفرستد یا آن را برای اکران آماده کند.»
اژدری خاطرنشان کرد: «در این شرایط خوششانسترین سینماگر فیلمش در مهرماه سال آینده اکران میشود که این امر نشان میدهد فیلم او حداقل ۶ تا ۹ ماه باید در صف اکران باشد تازه این در بهترین شرایط برای اکران یک اثر است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که فناوری و تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است اظهار کرد: «طبیعی است یک فیلم اگر درباره هوش مصنوعی و همچنین تکنولوژیها و فناوریهای جدید باشد یا در ژانر کودک و نوجوان باشد قطعاً با گذر زمان کهنه میشود زیرا حرکت ما بهعنوان یک فیلمساز از تکنولوژی عقبتر است و اینگونه فیلم مخاطب خود را از دست میدهد.»
اژدری با اشاره به این مطلب که در سینمای امروز قبل از ساخت یک اثر جای تمام سکانسها و پلانها را میدانند اظهار کرد: «یک بخش دیگر هم این است که ما هنوز یاد نگرفتیم در کلان تولید سینما از قبل تمام سکانسها و پلانهای یک فیلم را ببینیم که چه اتفاقاتی بر در یک فیلم میافتد به همین دلیل است در برخی مواقع زمانی که فیلم ساخته میشود سرمایهگذار میپرسد چرا فیلم اینگونه شد.»
این کارگردان شناخته شده سینمای کودک و نوجوان تصریح کرد: «ما از قبل استوری برد نداریم و تا فیلم را بر روی کاغذ و کامپیوتر بگذاریم کاری که در تمام دنیا اتفاق میافتد آنها از اول فیلم را در کامپیوتر و استوری برد میبینند و پلانها و سکانسها را جابجا میکنند و بعد سراغ فیلمبرداری میروند.»
وی خاطرنشان کرد: «در سینمای ما پیشتولید کوتاه است درحالیکه در سینمای دنیا پیشتولید طولانی است، هنوز تصور بسیاری از فیلمسازان بر این است که استوری برد قرتی بازی و کار اضافه است و حتی در برخی مواقع فکر میکنیم عکاس سر صحنه هم نیاز نیست.»
اژدری اضافه کرد:«در ایران جریان فیلمسازی در بهترین شرایط بدین شکل است که یک تهیهکننده معمول وقتی بخواهد فیلمی بسازد اگر زحمت زیادی به خود بدهد پیشتولید را یک ماه قبل از ساخت اثر قرار میدهد، او اگر بخواهد زیاد خرج کند تقریباً ۳۰ تا ۴۰ جلسه فیلمبرداری را طول میدهد.»
وی ادامه داد: «من در بسیاری از مواقع دیدم خیلی از آثار در ۱۰ تا ۱۵ روز ساخته میشود و بعد از تولید نیز فیلمها رها میشوند که فیلم ساخته شود که دیگر آن فیلم اثر قبلی را نخواهد داشت، زیرا این امر باعث میشود اثر آنچه تصور کارگردان است نشود.»
اژدری در پایان سخنان خود افزود: «متأسفانه ما در فیلمهای نامههایمان بهعنوان نویسنده تصوراتی داریم که وقتی بخواهیم بسازیم یکچیز دیگر میشود که این امر به دلیل آن است که یا اتفاقات سر صحنه میافتد یا آن چیز که در فیلمنامه است در فیلم نمیگنجد.»
ارسال دیدگاه