هشتصد و هفدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد؛

با حضور رییس‌جمهور از خادمان قرآنی تجلیل می‌شود

تهران (پانا)‌ - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتصد و هفدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که صبح امروز سه‌شنبه (۲۲ اسفند) در این وزارتخانه برگزار شد، گفت‌ بنا بر این است نمایشگاه قرآن کریم مسأله‌ای ملی باشد و همه بخش‌ها را درگیر کنیم.

کد مطلب: ۱۴۶۳۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
با حضور رییس‌جمهور از خادمان قرآنی تجلیل می‌شود

‌به گزارش ‌روابط عمومی‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی با بیان این مطلب تاکید کرد: در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نقش هماهنگ کننده را داریم و همه دستگاه‌ها برگزار‌کننده هستند و وزارت فرهنگ پای کار است تا تفرج‌گاه بزرگ دینی، مذهبی، قرآنی و اهل بیتی در تهران به واسطه تعطیلات نوروز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه روز اول فروردین نمایشگاه آغاز به کار می‌کند و تا ۱۴ فروردین ادامه خواهد داشت، افزود: انشاالله با حضور رییس جمهور از خادمان قرآنی تجلیل می‌شود.

۴ هزار مسجد تبدیل به پایگاه قرآنی شد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه با جلسه قرآنی حضرت آقا، فضای تلاوت های قرآنی گسترش می‌یابد، تصریح کرد: در اجابت دستور آقا که سال گذشته در آغاز ماه مبارک رمضان فرمودند مساجد تبدیل به پایگاه های قرآنی شود بلافاصله این کار در وزارت فرهنگ آغاز شد و ۴ هزار مسجد تبدیل به پایگاه قرآنی شد؛ یعنی در چهار هزار مسجد جلسات با شکوه محفلی قرآن کریم با تعداد زیادی از مردم برگزار شد.

همه بخش‌های دولت باید فضای قرآنی داشته باشد

اسماعیلی ادامه داد: هفته گذشته جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور آقای رییس جمهور برگزار شد که این مسأله کم‌سابقه بوده و در این جلسه تاکید شد همه بخش های دولت فضای قرآنی داشته باشند؛ ادعای دولت، قرآنی بودن است که باید در عمل این مسأله را ثابت کند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه برای حفظ قرآن کریم برنامه ریزی جدی صورت گرفته است، تصریح کرد: این مساله از سرفصل های اصلی بخش آیه هاست که در محضر رییس جمهور رونمایی شد، هفته گذشته نیز در جلسه‌ای رسماً این برنامه را به بخش‌های مختلف اعلام  و کار را آغاز کردیم.

در ادامه این جلسه وزیر فرهنگ پس از شنیدن گزارش شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر نیز گفت: شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر براساس ارزیابی های صورت گرفته جزو شوراهای درجه اول استانی است.

وی با بیان اینکه فضای وفاق، همدلی و هم افزایی بالایی بین دستگاه های فرهنگی استان برقرار است، افزود: فضای کنش‌گری فرهنگی در استان کاملا مشهود است روز بوشهر به تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که ابتکار بسیار خوبی به‌شمار می‌رود.

به‌زودی تخصیص‌های مربوط به شورای فرهنگ عمومی استان‌ها انجام می‌شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بحث قرآن در بوشهر بسیار پررونق است، انشاالله ماهم با یاری خداوند به زودی تخصیص های مربوط به شورای فرهنگ عمومی را در اختیار استان ها قرار خواهیم داد.

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت زبان فارسی تصریح کرد: طرحی را داشتیم تا متون کهن در مدارس به عنوان متن اصلی مورد توجه قرار گیرد.

باید به سنت‌های عمیق خودمان برگردیم

وی با بیان اینکه چطور‌ پدران ما با وجود اینکه سواد جدید نداشتند داستان موسی و شعبان را حفظ بودند؟ افزود: چرا متن بوستان و گلستان در متون رسمی آموزش و پرورش نباشد؟ اینکار نیاز به تصمیم واقعی دارد. باید به سنت های عمیق خودمان برگردیم، امسال در مراسم بزرگداشت سعدی این نکته را بیان کردم که باید خودمان را از تقیدهای خودساخته در متون رها کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پیش تولید فیلم نظامی شروع شده و سه سال است برای نظامی مراسم  پاسداشت برگزار می‌کنیم  و هربار هم رئیس جمهور پیام داده اند.

درگیر مرزهای سیاسی نمی‌شویم

اسماعیلی با بیان اینکه در این مسائل درگیر مرزهای سیاسی نمی شویم، تصریح کرد: حکیم نظامی یک بیت شعر غیر فارسی ندارد.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: هیچ کاخ بزرگ عثمانی نیست که سردرش اشعار فارسی حک نشده باشد.

وی با بیان اینکه زبان فارسی زبان انقلاب اسلامی است و باید تلاش کنیم تا آن را گسترش دهیم،‌ گفت: زبان فارسی، زبان دوم عالم اسلام است.

به‌زودی جشن‌ تغییر نام  بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ به زبان فارسی برگزار می‌شود

اسماعیلی گفت: به زودی جشن‌ تغییرنام  بسیاری از فروشگاه های بزرگ به زبان فارسی را داریم و با همکاری وزارت کشور بنا داریم عناوین انگلیسی ورودی شهرها را حذف کنیم.

در صیانت از زبان فارسی هیچ حس حقارتی را برنمی‌تابیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مخالف الزامات گردشگری نیستیم ولی ایجاد نوعی احساس حقارت را برنمی‌تابیم‌. رسماً در آخرین نامه ای که برای وزارت کشور ارسال شد اسامی شهرهایی که همچنان چنین اقدامی انجام نداده‌اند را مطرح کردیم تا انشاالله هویت بصری شهرها در اختیار زبان فارسی باشد.

اسماعیلی گفت: در جام بازی های رایانه ای یک میلیون و پانصد هزار نفر شرکت کردند که یک میلیون و سیصد هزار نفر از آنها  بازی مربوط به کلمات فارسی را انجام دادند.

سفر در ایام نوروز فرصتی برای ترویج معارف قرآنی است

حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این جلسه گفت: انشاالله در ضیافت الله و ماه مبارک رمضان بیشترین بهره ها را ببریم، مسافرت رفتن مردم در ایام نوروز فرصتی برای ترویج معارف قرآنی است.

وی با بیان اینکه «زندگی با آیه‌ها» بیشتر پویشی ملی است تا اقدامی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، افزود: اگر نقدی در این خصوص باشد از آن بهره می بریم.

وی افزود: پیش از این ستاد ساماندهی شئون مذهبی وجود داشت که عمدتا متمرکز بر آسیب های عزاداری بود که حیف است فرصت های بزرگی که در شعائر مذهبی است فقط به جنبه آسیب شناسانه بسنده کند و فرصتی که در حال و هوای دهه محرم و ماه مبارک رمضان است می شود بهره های افزون تر نرم و فرهنگی گرفت.

قمی ادامه داد: به این شورا نگاهی دوباره شده است به امید اینکه بهره‌های افزون‌تر فرهنگی از این مجال هایی که پیش روی ماست به برکت ایام الله گرفته شود.

شورای فرهنگ عمومی بر کاهش فاصله نسل جوان با شعر اهتمام داشته باشد

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم در این جلسه گفت: از توجه وزیر فرهنگ و دکتر احمدوند به موضوع زبان فارسی تشکر می‌کنم.

وی افزود: توجه به ادبیات فارسی و انس عمومی با ادبیات طبعا در حوزه فرهنگ عمومی است. یعنی این موضوع با وظایف فرهنگ عمومی متناسب است.

حداد عادل تصریح کرد: ادبیات و به ویژه شعر از مشخصات فرهنگ عمومی ما در طول تاریخ بوده است. اصولا انس با شعر و آشنایی و تسلط بر شعر از خصوصیات ایرانیان بوده است و از نشانه های فرهیختگان محسوب می شد.

وی افزود: هرکسی با هر شغلی وقتی می خواست فرهنگی بودن خود را نشان دهد، شعر می خوانده است.

حداد عادل گفت: امروز هم در محافل مذهبی و مرثیه خوانی نوعا هیچ محفلی برگزار نمی شود الا اینکه شعر پایه آن است و با سنت ما شعر درهم آمیخته است.

وی افزود: شعر از جامعه ایرانی جدا نشدنی بوده است و افول انس مردم با شعر علامت خطر محسوب می شود چرا که جامعه ما از گذشته خود جدا می شود.

حداد عادل گفت: بنابراین اهتمام به اینکه از چنین خطری جلوگیری و این خسران جبران شود، اقدامی ستودنی است. انس با شعر اختصاصی به شعرا و ادبا و حکما نداشته است کمتر فیلسوفی می شناسیم که طبع شعر نداشته باشند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: حتی مردم عادی ارتباط وسیعی با شعر داشتند تا همین اواخر در روستاها افرادی بوده‌اند که همه شاهنامه را حفظ بودند و در میان کسبه نیز شاهد بودیم اجناس خود را با شعر تبلیغ می کنند.

وی افزود: حالا که نسل جوان از شعر فاصله گرفته است حتما در حوزه فرهنگ عمومی باید کار شود.

‌در این جلسه یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، شبیر فیروزیان سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر اعضای شورا نیز حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار