در گفت‌و‌گو با پانا

تئاتر مهم‌ترین ابزار آموزشی است

در ۱۰ سال اخیر تئاتر کودک و نوجوان به نسبت گذشته مطرح تر شده است

تهران (پانا) - بهناز مهدی‌خواه کارگردان و بازیگر تئاتر کودک و نوجوان معتقد است در میان ابزارهای آموزشی، تئاتر مهم ترین ابزار آموزشی به کودک و نوجوان امروز و دیروز است، چراکه با تئاتر می‌توان حرف‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی را با روش های جدید زد.

کد مطلب: ۱۴۴۰۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
تئاتر مهم‌ترین ابزار آموزشی است

بهناز مهدی خواه در گفت‌وگو با پانا درباره چگونگی ورودش به عرصه تئاتر گفت:« از دوره نوجوانی خیلی اتفاقی وارد فضای تئاتر شدم، اتفاقی از این نظر که در تابستان روزها بسیار برایم طولانی بود و تصمیم گرفتم به یک کلاس بروم که تئاتر نظرم را بیشتر از بقیه کلاس‌ها جلب کرد و بعد از یک مدت کوتاه متوجه استعداد و علاقه خودم در تئاتر شدم و خیلی جدی‌تر دنبالش کردم، دوره‌های تئاتر و تئاتر عروسکی را گذراندم و مجدد متوجه این شدم که حوزه عروسک و تئاتر عروسکی نسبت به خود تئاتر برایم جذاب‌تر است. در همان زمان شروع به کار کردن کردم. در دانشگاه هنر دیپلم تئاتر عروسکی گرفتم و در همان همین دانشگاه ارشد کارگردانی تئاتر را نیز کسب کردم.»

وی در ادامه درباره نمایش خیمه شب بازی مبارک گفت:« در سال ۷۹ یک دوره کلاس خیمه شب بازی را با استاد احمدی مرحوم گذراندم و در سال ۸۰ گروه تئاتر خیمه شب بازی مبارک را راه‌اندازی کردم و این نمایش سنتی از سال ۸۰ تا آلان در اکثر فستیوال‌های مختلف شرکت کرده و استقبال خوبی را از آن شاهد بودیم.»

مهدی خواه درباره جایگاه حقیقی تئاتر بزرگ‌سال و تئاتر کودک و نوجوان گفت:«‌ تئاتر بزرگ‌سال و تئاتر کودک و نوجوان درزمینه های متفاوت فاصله زیادی باهم دارند، برای مثال بودجه اقتصادی که برای تئاتر بزرگ‌سال در نظر گرفته می‌شود قابل‌مقایسه با تئاتر کودک و نوجوان نیست، همه‌کسانی که در حوزه تئاتر کودک فعالیت می‌کنند با عشق و دغدغه‌مندی عجیب پای‌کار هستند تا بتوانند اتفاقات خوبی را رقم بزنند. تئاتر مهم‌ترین ابزار آموزش به کودک و نوجوان امروز و دیروز است، چراکه با تئاتر می‌توانیم حرف‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی را با روش جالبی به آن‌ها بزنیم.»

وی در ادامه افزود:« با تمام پستی‌وبلندی‌هایی که در مسیر تئاتر داریم، بازهم تئاتر ما جایگاه خودش را در میان تئاتر کشورهای دیگر حفظ کرده است، برنامه‌هایی همچون جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و فستیوال‌های گوناگون فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن سابقه و تجربه تئاتری ایران است، زیرا موقعیت بسیار خوبی است که هنرمندان با یکدیگر دیدار تازه کنند و درباره موضوعات مختلف صحبت کنند. به نظر من در ۱۰ سال اخیر تئاتر کودک و نوجوان به نسبت گذشته مطرح‌تر شده است برای مثال تئاتر کودک و نوجوان و تئاترهای عروسکی ایران به نسبت کشورهای خوبی چون فرانسه، هلند و ... چیزی کم ندارد و تنها باید ارزش و بهای بیشتری به آن داده شود.»

کارگردان تئاتر «دنیای خیال‌انگیز من» درباره نمایش خیمه شب بازی مبارک گفت:«‌عروسک مبارک که برگرفته از آداب و سنت ایرانی است در بین همگان بسیار در ایران خوش درخشیده است، همه‌کسانی که برای این نمایش سنتی کار می‌کنند در تلاش هستند که هرروزه اطلاعات و دانش خودشان را بالا ببرند.»

وی همچنین درباره کرونا و آسیب‌هایی که با خودش به همراه داشت گفت:« در زمان کرونا خیلی شرایط سختی حاکم شده بود مخصوصاً برای کسانی که فقط از این راه امرارمعاش می‌کردند، از یکجایی دستمان را بر زانو گرفتیم و بلند شدیم و تلاش کردیم تئاتر را دوباره زنده کنیم و به بقیه بگوییم کارکنید وزندگی را متوقف‌شده ندانید و بچه ها را نیز کم‌کم به سمت تئاتر آوردیم تا هیچ‌وقت چراغ تئاتر خاموش نماند.»

مهدی خواه درباره سالن‌ها و اجراهای تئاتر بزرگ‌سال و کودک و نوجوان گفت:«‌ برای به اجرا بردن تئاتر کودک و نوجوان نهایتاً ۴ سالن حرفه‌ای داشته باشیم و این تعداد سالن برای گروه‌های حرفه‌ای ما بسیار کم است و گل‌ها هر گروه حرفه‌ای ممکن است سالی یک اجرا را بیشتر نتواند جلو ببرد، درصورتی‌که تئاتر بزرگ‌سال حدود ۸ سال است که سالن‌های خصوصی را در دسترس دارد و می‌تواند هزینه‌های تئاتر و عوامل تئاتر را به‌راحتی دربیاورد که البته این موضوع خیلی خارج از انتظار نیست چراکه تئاتر بزرگ‌سال بیشتر طرفدار دارد.»

وی درباره پایین بودن بلیت تئاتر کودک و نوجوان اظهار کرد:« بلیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پارسال ۴۰ هزار تومان بوده است، اینکه هزینه پایین است و مردم می‌توانند به‌راحتی تئاتر ببینند خیلی خوب است اما این بد است که من نمی‌توانم از پس هزینه‌های عوامل تئاتر بربیایم و باید شرمنده آن‌ها شوم، همه‌کسانی که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند بسیار عاشق و پای‌کار هستند.»

مهدی خواه خطاب به والدین گفت:« شما باید به‌عنوان پدر و مادر، تئاتر را برای تربیت، پرورش و درک عمیق هنر ضروری بدانید، در خارج از کشور در ماه یک مقدار پولی را برای تئاتر رفتن فرزندانشان کنار می‌گذارند و این اتفاق یعنی به همه ابعادی که تئاتر می‌تواند داشته باشد فکر شده است، باور کنید تئاتر قابل قیمت‌گذاری نیست.»

خبرنگار: فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار