در گفتوگو با پانا
قصههای کهن را باید امروزی کرد تا کودکان با آن همزادپنداری کنند
تهران (پانا) - کارگردان نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز» میگوید کودکان آیندهسازان فردای کشور هستند آنها مفاهیم و راه زندگی کردن را از کودکی میآموزند و لازم است برای آنها تفکر و ایدههای جدیدی داشت و از آنها حمایت مالی و معنوی کرد.
پویان عطایی فعال حوزه کودک و نوجوان در گفتوگو با پانا درباره اجرای نمایش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز» در چند جشنوارههای مختلف گفت:« در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز کاری است که ما بهقصد شرکت در جشنواره بینالمللی آیینی سنتی شروع کردیم و این متن ازجمله متون منتخب نمایشنامهنویسی بود که پس از صحبت با شهرام احمدزاده نویسنده این متن ایشان اجازه دادند که متن در اختیار گروه ما قرار گیرد و ما در ادامه شروع به تمرین برای رسیدن به اجرای نمایش شدیم.»
وی ادامه داد:«سالی که ما شروع به تمرین کردیم توانستیم به جشنواره آیینی سنتی راه پیدا کنیم و یک سال بعد ما با همین کار در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت کردیم و بازهم این کار برگزیده شد و منتخب جشنواره شد.ما بازهم در سال بعد در جشنواره فجر در بخش بینالملل هم شرکت کردیم و کار پذیرفته شد.»
عطایی درباره قصه کار خود هم توضیح داد و گفت:«کار در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز درباره شهرزاد قصهگو و تلفیق آن با یک حادثه تاریخی است و این به این معناست که علاوه بر شناساندن داستان شهرزاد قصهگو به مخاطب،نویسنده مخاطب را با یک حادثه تاریخی در دل این قصه روبهرو میکند.»
این کارگردان فعال حوزه کودک و نوجوان در ادامه بابیان این نکته که باید بهروزرسانی آثار را راهی برای ارتباط گرفتن با کودک بدانیم گفت:«بهروزرسانی آثار اولویت اول تئاتر امروز است زیرا کودک امروز ما در فضایی زیست میکند و دنیای را تجربه میکند که فضای مجازی او را در برگرفته است و ما نباید خیلی سطحی از این فضا و این اتفاق گذر کنیم.»
وی ادامه داد :«در برخی مواقع ما در حوزه نمایشنامهنویسی یا کارگردانی کودک را دستکم میگیریم و خیلی سطحی و ساده با حوزه کودک در هر زمینهای برخورد میکنیم و این نوع برخورد با کودک امروز پاسخگو نیست.»
عطایی با اشاره به اینکه در سال گذشته پژوهش بسیاری درباره موضوع قصهگویی برای کودک و نوجوان داشته است گفت:«ما ایرانیها علاقهمندیم به قصه گفتن و قصه شنیدن اما سالهاست که این علاقه خود را فراموش کردیم درحالیکه قصهگویی میتواند تأثیرات فراوان و خوبی در رشد کودک و نوجوان امروز ما داشته باشد.»
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد:«ما توانایی قصهگویی درست و قصهنویسی حرفهای داریم اما اتفاق ناگواری که رخداده است این است کار کودک علاوه بر قصه خوب نیاز به چشمنوازی هم دارد، چشمنوازی به این معنا که ما باید بتوانیم کودک را با استفاده درست از رنگها و دکور مخاطب کودک خود را جذب کنیم و این اتفاق ناگوار نبودن بودجه برای ارائه این پکیج کامل و درست برای یک کار است.»
کارگردان نمایش در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز عنوان کرد:«تولیدکنندگان تئاتر کودک و نوجوان به دلیل عدم داشتن بودجه لازم مجبور به حذف برخی دکورها و المانها از کار میشوند و این اتفاق جذابیت کار را برای کودک کم میکند و هرچقدر هم قصه خوبی داشته باشیم بازهم مخاطب کودک زیادی نخواهیم داشت. .»
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد:«لازم است که حتماً برای کار کودک هزینه بشود و مسئولان از این حوزه حمایت کنند چراکه از زمان کودکی باید شروع به آموزش و مفاهیم به کودکان کرد زیرا کودکان امروز آیندهسازان کشور ما هستند.»
ارسال دیدگاه