در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

برنامه کانون پرورشی برای جهانی کردن قصه‌گویی

معلمان ابتدایی آموزش قصه‌گویی می‌بینند/ قصه‌گویی به‌عنوان یک سرفصل درسی برای دانشگاه فرهنگیان تراز داده می‌شود

تهران (پانا) - فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه مفصلی برای جهانی کردن قصه‌گویی دارد که نخستین اتفاق جهانی‌شدن جشنواره قصه‌گویی است که این رویداد برای نخستین بار با حضور کشورهای مختلف در یزد برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۳۳۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد
برنامه کانون پرورشی برای جهانی کردن قصه‌گویی

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه مفصلی برای جهانی کردن قصه‌گویی دارد که نخستین اتفاق جهانی‌شدن جشنواره قصه‌گویی است که این رویداد برای نخستین بار با حضور کشورهای مختلف در یزد برگزار می‌شود.»

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با پانا درباره ویژگی‌های این دوره جشنواره قصه‌گویی و تفاوت آن به دوره‌های پیشین این رویداد هنری گفت: برگزاری جشنواره قصه‌گویی نسبت به دوره قبل خود چند نکته و تفاوت را حس می‌کند اول اینکه میزان مشارکت اصلاً با دوره‌های قبل قابل‌مقایسه نیست و در این دوره با یک جهش در حوزه مشارکت مواجه هستیم امروز در بهترین جشنواره‌های قصه‌گویی کشور تنها شاهد ثبت‌نام ۱۰۰۰ هستیم که در جشنواره‌های که این تعداد در جشنواره قصه‌گویی کانون به بیش از ۱۷ هزار نفر رسیده است.»

وی ادامه داد : تفاوت دیگر این رویداد با دیگر جشنواره‌های قصه‌گویی رویکردهای جدیدی است که برای بهتر برگزار شدن این رویداد هنری گذاشته‌شده و ما در حوزه‌ زاویه دید جدید، امیدآفرینی در حوزه ایمان افزایی و لبخند برنامه‌ریزی جدیدی کردیم که این امر کمک کرده محتوا از عمق و تفکر بهتری نسبت به گذشته باشد.»

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر ویژگی‌های این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: «نکته دیگر این است که موضوعاتی برای این جشنواره در نظر گرفته‌شده است به این رویداد هنری کمک کند عمق جشنواره افزایش یابد که موضوعاتی همچون داستان‌های قرآنی و توجه به اساطیر ایرانی است که تصور ما بر این است نیاز هویتی امروز جامعه است و کارکردهای خوبی نیز در جامعه دارد.»

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که ما بخش منطقه‌ای را از جشنواره حذف کردیم. در دوره‌های گذشته اول جشنواره منطقه‌ای برگزار می‌شد در ادامه استانی و سپس به‌صورت ملی اما امسال ابتدا پخش استانی برگزار می‌شود که همین امر باعث شد کیفیت آثار در جشنواره افزایش یابد.»

فلاح تصریح کرد: « با برگزاری بخش استانی ممکن است یک استان یک اثر در ۶۰ آثار برگزیده داشته باشد و احتمال دارد چند اثر از یک استان در را در جشنواره شاهد باشیم همین اتفاق باعث شده است که سطح آثار نسبت به دوره‌های قبل افزایش یابد.»

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه با اشاره به اینکه کانون پس‌ازآنکه با حمایت وزارت میراث فرهنگی توانست قصه‌گویی را ثبت ملی کنند، تلاش دارد قصه‌گویی ایرانی را ثبت جهانی کند، گفت: «ما درواقع تمام تلاش خود را برای جهانی‌شدن مبحث قصه‌گویی انجام می‌دهیم و امروز روی باند فرودگاه جهانی‌شدن قصه‌گویی در حال حرکت هستیم. کار اول ما این بود که اولین جایزه جهانی قصه‌گویی را قراردادیم این امر باعث شد قصه‌گویان کشورهای دیگر تلاش کنند خود را به این رویداد هنری برسانند تا بتوانند برند خود را در جریان قصه‌گویی دنیا مطرح کنند.»

وی خاطرنشان کرد:« برای اینکه در عرصه جهانی حضور جدی داشته باشیم و به یک استاندارد برسیم و شاهد ثبت جهانی قصه‌گویی ایران باشیم باید یک سری مقدمات را در خودمان ایجاد کنیم که این اصول با حضور شرکت‌کنندگان در جشنواره‌های ما و اهدای جوایز جهانی ، تولیدات به زبان‌های مختلف و همچنین نشست‌ها و تولیدات علمی عملی می‌شود و این موضوعات مقدماتی است که ما در عرصه جهانی قصه‌گویی شناخته شویم و در ادامه ممکن است لازم باشد حتی جشنواره قصه‌گویی در یک کشور دیگر برگزار شود و برای ثبت جهانی قصه‌گویی ما اگر نتوانیم این مبانی را بگذرانیم نمی‌توانیم در فرایند ثبت جهانی قصه‌گویی پرونده خود را تکمیل کنیم ، به همین دلیل با اختصاص جایزه جهانی قصه‌گویی اولین قدم برای ثبت جهانی قصه‌گویی را برداشته‌ایم.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره لزوم شکل‌گیری قصه‌گویی در مدارس گفت: « ما از ظرفیت قصه و قصه‌گویی در مدارس استفاده خواهیم کرد در همین امر مذاکراتی با وزارت آموزش‌وپرورش داشته‌ایم که معلمان پایه ابتدایی دوره‌های قصه‌گویی را ببینند تا از آن در کلاس‌های درسی استفاده کنند.»

وی ادامه داد: «همچنین مذاکراتی با دانشگاه فرهنگیان داشتیم که مبحث قصه‌گویی به‌عنوان یک سرفصل درسی برای دانشجویان تراز داده شود تا با این اقدامات بتوانیم به افزایش ضریب نفوذ قصه‌گویی در مدارس کمک کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار