در گفتوگو با پانا
آموزش متناسب مهمترین عامل برای رشد نسل امروز است
تهران (پانا) - مهدی فرشیدی سپهر کارگردان تئاتر کودک و نوجوان میگوید آموزش یکی از مهمترین و پررنگترین عاملهای موجود برای رشد نسل امروز است و یکی از دلایل مهمی که سینما و تئاتر دهه 60 موردتوجه مخاطبان و کارشناسان فن قرارگرفته بود آموزش صحیح پیشینیان این هنر بود که این آموزش تأثیر فوقالعادهای در عملکرد آنها گذاشته بود.
![آموزش متناسب مهمترین عامل برای رشد نسل امروز است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTViNjQ3i4Nt/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHn-OS18izOEcsAIKXaKdntA,,/MTViNjQ3i4Nt.jpg)
مهدی فرشیدی سپهر در گفتوگو با پانا درباره جایگاه تئاتر کودک و نوجوان امروز گفت:« جایگاه تئاتر کودک و نوجوان همانند الماسی است که روزبهروز به خاطر کمتوجهیهای مدام از ارزشهایش کم شده و دیگر درخشندگی گذشته را ندارد برای احیای این موضوع و برگرداندن جایگاه گذشته تئاتر و همینطور پیشرفت و آگاهی بیشتر کودکان و نوجوانان باید آموزش درست و اصولی را به کودکان و نوجوانان و همچنین اهالی تئاتر داد.»
وی در ادامه گفت:« آموزش یکی از مهمترین و پررنگترین عاملهای موجود برای رشد نسل امروز ما است، یکی از دلایل مهمی که سینما و تئاتر دهه 60 قوی عمل میکرد این بود که همه اهالی تئاتر و سینما در آن زمان آموزش درست دیده بودند و این آموزش تأثیر فوقالعادهای در عملکرد آنها گذاشته بود.»
این هنرمند فعال در حوزه کودک و نوجوان درباره اینکه هر کاری باید به دست کاردانش سپرده شود گفت:« یک مشکلی که در عصر هنرنمایش امروزه شاهد آن هستیم این است که اکثریت کارها به دست نابلدان آن اداره میشود و همین موجب بد کیفیت شدن و کم شدن آثار قوی مخصوصاً در حوزه کودک و نوجوان شده است، همچنین دهه 60 دو عنصر مهم داشت: 1- تطابق تولیدات آن زمان با جامعه 2- هنرمندانی که در آن دوره آموزش درست و اصولی دیده بودند.»
فرشیدی سپهر در پاسخ به اینکه آیا تغییر نسلی که همه ما شاهد آن هستیم اتفاق خوبی است یا اتفاق بدی است گفت:« حقیقتاً من تغییر شایانی نمیبینم شاید این حرف من برای همگان عجیب باشد اما تنها یک سری تغییرات سطحی و ساده رخداده اما تغییراتی که باعث پیشرفت فرهنگ و هنر ما باشد وجود ندارد برای مثال نسل دیروز سعدی نمیخواند نسل امروز هم سعدی خوان نشده است و هزاران هزار حرف دیگر که در موقعیت مناسب گفتگویی خاص دراینباره خواهم داشت.»
وی با اشاره به مشکلات این روزهای هنر در کشور اظهار کرد:« حیف و صد حیف که مخاطب ما چه در ایران چه در هر کشور دیگری به دنبال ابتذال است نهتنها در هنر نمایش بلکه در فضای مجازی هم اینگونه است آن فیلم و عکسی که هیچ آوردهای ندارد بیشترین بازدید را دارد و آنکسی که اصولی و درست روبهجلو میرود کمترین همراه را دارد.»
وی حرفهایش را با یک شعر کوتاه به پایان رساند:
«ای پیر خردمند پگهتر برخیز و آن کودک خاکبیز را بنگر تیز
پندش ده گو که نرم نرمک میبیز مغز سر کیقباد و چشم پرویز»
خبرنگار پانا: فاطمه آبروش
ارسال دیدگاه