روایت یک کارگردان بازیگر تئاتر کودک و نوجوان از نداشتن امنیت شغلی
تهران (پانا) - حسین مزینانی کارگردان و بازیگر تئاتر کودک و نوجوان میگوید هنرمندان تئاتر به خصوص نمایش کودک و نوجوان امنیت شغلی ندارند و همین امر باعث شده است نتوانند تمام تمرکز خود را بگذارند تا ایدههای جدیدی در تئاتر کودک دهند.
حسین مزینانی کارگردان و بازیگر تئاتر کودک و نوجوان در گفتوگو با پانا درباره شرایط بد زندگی هنرمندان حوزه کودک و نوجوان گفت:« این روزها زندگی هنرمندان بهخصوص اهالی تئاتر کودک و نوجوان با مشکلات بسیاری همراه است، ما هنرمند خوب کم نداریم که بهنوعی سالها زندگی خود را وقف هنر کشور کردهاند، هنرمند وقتی احساس امنیت و آرامش در شغلش داشته باشد میتواند عملکرد بهتری در فعالیت خود داشته باشد.»
وی اضافه کرد: «۵۰ سال از زندگی من میگذرد اما هنوز امنیتت شغلی ندارم و چند وقتی است که حتی نتوانستم هزینه بیمهام را پرداخت کنم و هیچ حقوقی مجزایی جز حضور درصحنه تئاتر و نمایش ندارم البته بخشی از هزینههای درمانی را بیمه هنرمندان در صندوق حمایت از هنرمندان پرداخت میکند اما بخش عمدهای را باید خودمان پرداخت کنیم که با توجه به وضع موجود بسیاری از هنرمندان پرداخت این هزینهها بسیار سخت است.»
مزینانی تصریح کرد: «اگر بازیگری نتواند کار کند به هر دلیلی از کجا و با چه حقوقی از پس هزینههای زندگی بربیاید؟ بازهم تکرار میکنم ما امنیت شغلی نداریم که اگر داشتیم و هنرمند اطمینان داشت پس چند از ماه تمرین و کار به او دستمزد مکفی(کافی) میدهند وزندگی شخصیاش با مشکلی روبرو نمیشود میتواند با فراغ بال بیشتری به موضوعاتی که در اندیشه اوست فکر کند و اثر ماندگارتری تولید کند.»
وی یادآور شد: «در فعالیت دیگر نیز اینگونه است من بهعنوان یک نویسنده باید اطمینان داشته باشد که متنی که مینویسم بازخورد مناسبی داشته باشد و ازلحاظ مالی دریافتی داشته باشم تا دیگر فکر امروز و فردا را نکنم و در این صورت اثری خلق میکنم که بتواند ماندگار شود.»
حسین مزینانی در ادامه درباره حقوحقوق هنرمندان بیان کرد: «ما هنرمندانی در حوزه کودک و نوجوان داریم که اجراهایی در دیگر کشورها دارند و حقوق و دریافتی آنها دلاری است آنها اطمینان دارند از کاری که اجرا میبرند حقوق مناسبی دریافت میکنند و قطعاً حمایت خواهند شد،حمایتی که حق آنهاست و آنها نیز لایقش هستند پس نتیجه میگیریم باید برای هنرمند امنیت شغلی ایجاد کنیم.»
این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: شما با هر هنرمندی صحبت کنید از کارهای خوب و افتخاراتش سخن میگوید و به فکر همه هست و امیدوار است شرایط کاری برای همه هنرمندان خوب پیش برود اما مساله این است که همه ما خوب حرف میزنیم اما خوب عمل نمیکنیم ، برای مثال اگر شخصی به من پیشنهاد کار بدهد و بگوید ۳۰۰ میلیون برای انجام این کار میدهم دیگر انجمن کودک را فراموش میکنم و در ادامه دنبال بازیگران و هنرمندان کار بلد و نیازمند کار نمیروم بلکه به دنبال دانشجوهایی میروم که لازم نباشد به آنها دستمزدی بدهم و برای آنها روی صحنه اجرا رفتن کافی باشد به خاطر آنکه من امنیت شغلی ندارم و میدانم الان پولی دستم آمده تا چند وقت آینده این پول هم تمام خواهد شد،همه ما خوب حرف میزنیم اما در عمل فکر یکدیگر نیستیم.»
وی ادامه داد:«اگر به فکر هنرمند باشند هنرمندها هم به فکر یکدیگر خواهند بود زیرا اینیک زنجیره است،ما هنرمند خوب بسیار داریم اما چرا آنها تولیدکننده کار خوب نیستند؟ برای اینکه تولید کار خوب و تولید محتوای خوب هزینه زیادی دارد و این هزینه هم به تولیدکننده برنمیگردد پس با چه انگیزهای کار خوب تولید شود بنابراین مجبور است فقط برای خنده گرفتن از تماشاچی کارهایی با محتوایی در سطح پایینتر تولید کند اما کار هنری و همچنین کار کودک و نوجوان فقط برای خندیدن نیست.»
مزینانی تأکید کرد: «درست است که در کار کودک باید شادی وجود داشته باشد اما باید در آن فرهنگسازی و آموزش نیز لحاظ شودو سطح فرهنگی کودک نیز رشد کند.»
کارگردان نمایش هفتخوان کودکان در پایان سخنان خود با اشاره به این مطلب که مسئولان باید نگاه ویژهای به فعالیت هنرمندان داشته باشند، گفت: :«باید مدیران به فکر باشند و برای تولیدکننده بازیگر و هنرمند امنیت شغلی ایجاد کنند مخصوصا برای هنرمندان کار کودک زیرا عده زیادی فکرمیکنند چون نام کار کودک است کاری سطح پایین است اما اینطور نیست.»
وی تأکید کرد: «شرایط پیشآمده باعث شده هرکسی بدون کوچکترین دانشی از کار کودک حرف بزند و کار تولید کند و سطح کار کودک را پایین بیاورد.»
مزینانی اضافه کرد: «زیادشدن کار کودک مهم نیست مهم سطح کار کودک است برای مثال ما فوتبالیستهای زیادی داریم اما چند نفر از آنها مانند سردار آزمون میشوند؟چون برای تیم ملی هزینه میشود اما برای هنرمندان چه هزینهای شده است ؟باید به هنرمند بهاداده شود وقتی به یک هنرمند بهاداده میشود یک اثر درست در سطح کیفی درست تولید میشود.»
وی خاطرنشان کرد: «بحثی که هست بجای آنکه روی سینمای بزرگسال متمرکز بشنود باید روی سینمای کودک و تئاتر کودک تمرکز کنند و به هنرمندان باسابقه و هنرمندانی که علم کار و توانایی کار کردن دارند امنیت شغلی بدهند.»
ارسال دیدگاه