علی رویینتن: روزی نبود که پیشنهاد ساخت «دلشکسته ۲» را دریافت نکنم
منتظر تایید فیلمنامه «چریک» توسط خانواده شهید هادی هستم
تهران (پانا) - علی رویین تن نویسنده و کارگردان سینما با حضور در برنامه رادیویی «سینماگرام» گفت ۱۸ سال است فیلمی نساخته است زیرا باید فیلمی بسازد که مردم ایران از تماشای آن لذت ببرند.
علی رویین تن نویسنده و کارگردان سینما شامگاه شنبه ۱۳ مرداد در برنامه رادیویی «سینماگرام» حضور یافت. وی در بخشی از صحبتهای خود در این برنامه که به موضوع سینمای دینی و مذهبی اختصاص داشت، بیان کرد: برای ساخت فیلمهای خوب و باکیفیت دینی و مذهبی باید بگذاریم فیلمسازان راه خودشان را بروند و کار خودشان را بکنند. برای مثال بعد از ساخت «دلشکسته» روزی نبود که به من پیشنهاد ساخت سری ۲ آن را ندهند! اما من می گویم باید شرایطش فراهم باشد.
وی افزود: من ۱۸ سال است فیلم نساخته ام و باز هم اگر شرایطش فراهم نشود، نمیسازم. چراکه باید بتوانم فیلمی بسازم که خواهر، مادر و ناموسم و مردم ایران که خط قرمز من هستند، از تماشای آن لذت ببرند و به اصطلاح کیف کنند.
وی ادامه داد: مردم هم نشان دادهاند که وقتی کار کیفی دینی اکران و تولید شود به تماشای آن می نشینند و حمایت میکنند. خواهشم از مسئولان این است که درباره سینمای دینی فکر نکنید و اجازه دهید این جنس فیلمها از درون فیلمساز بجوشد.
رویین تن با اشاره به دغدغهاش برای فیلمسازی پیرامون دو موضوع دینی عنوان کرد: جالب است بگویم من ابتدا به این امید وارد سینما شدم که با اقتباس از رمان «کلیدر» محمود دولت آبادی فیلمی بسازم اما امروز میخواهم فیلمی درباره حضرت زینب(س) یا امام صادق(ع) بسازم. زیرا علاوه بر ابعاد مذهبی و دینی این موضوع به لحاظ دراماتیک نیز خیلی جذاب است. شما خطابه حضرت زینب و تحت تاثیر قرار دادن جمع کثیری را در نظر بگیرید که چقدر جذاب است یا حضرت صادق که همواره به خوش پوشی و خوش رویی توصیه میکردند و میگفتند عطر بزنید و موهایتان را آراسته نگهدارید و بعضی از این گفتههای ارزشمند امروز در جامعه ما و در میان مسئولان ما مغفول میماند.
وی با اشاره به اینکه نباید در ساخت فیلم دینی دغدغه فروش و گیشه داشت، تصریح کرد:بعضی فیلمها هستند که در طی تاریخ و دیرتر دیده اما ماندگار میشوند. بنابراین میزان فروش فیلمها لزوما دلیلی بر کیفیتشان نیست. قطعا «بچه های آسمان» نمیتواند مثل فلان فیلم کمدی بفروشد اما در کتاب درسی چند کشور وجود دارد و اثری است که خیلیها را تحت تاثیر خود قرار داده است. هنرمندان ما باید در انتخاب سوژهها آزاد باشند و نباید نگران تماشاگر برای فیلمهای دینی و مذهبی باشیم. این جمعیت میلیونی که در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت می کند، اگر حق انتخاب فیلم خوبی را نیز داشته باشد برای تماشایش به سینما می رود. اگر هم فیلمهای خوب دینی خوب نفروشند در تاریخ ماندگار میشوند، مثل «روز واقعه» که شاید به معنای امروز نفروخت اما فیلم بسیار مهمی در سینمای ایران است.
وی در بخش پایانی درباره آخرین فعالیتهای خود عنوان کرد: من یک مستند داستانی درباره شهید ابراهیم هادی ساخته بودم که حالا فیلمنامه «چریک» را آماده ساخت دارم و منتظر رضایت خانواده شهید بزرگوار هستم.
سعید هاشم زاده منتقد سینما نیز که مهمان دیگر «سینماگرام» بود، در بخش دیگری از این برنامه درباره سینمای دینی و مذهبی و علت عدم ساخت فیلمهاییاز این ژانر در سالهای اخیر و نداشتن مصادیق به یاد ماندنی عنوان کرد: این نگاه در نقد جامعه شناسانه مطرح میشود. سینمای دینی در صورت وجود زیست دینی شکل میگیرد. مثلا تارکوفسکی «استاکر» را به معنای راهنما میسازد یا ترنس مالیک به هستی فکر می کند و «درخت زندگی» را می سازد.
به نظرم فیلمهایی که در تاریخ ماندگار شوند درست تر هستند تا آنهایی که بفروشند، مثلا «همشهری کین» اورسن ولز فیلمی است که نفروخته اما شاید میلیون ها نفر آن را دیده اند و همچنان دیده میشود.
وی با طرح نقدی نسبت به جامعه سینماگران عنوان کرد: متاسفانه باید بگویم که سینماگران ما نیز این روزها افراد متفکری نیستند و مسائل را تقلیل میدهند. باید چنانچه فیلمساز بزرگی مثل تارکوفسکی در یک سخنرانی عنوان کرده بود سینمای اندیشه سینمای تاویل پذیر است، به سینمای دینی نگریست.
همچنین مرتضی حسینی خبرنگار و کارشناس سینما در بخش پایانی برنامه تازهترین اخبار یک هفته گذشته سینمای ایران را مرور کرد.
نهمین قسمت از سینماگرام به میزبانی باشگاه فیلم سوره از این مجموعه روانه آنتن شد.
برنامه رادیویی «سینماگرام» با اجرا و سردبیری میثم کریمی جمعه شبها ساعت ۲۱ تا ۲۳ به صورت زنده از رادیو نمایش ردیف ۱۰۷/۵ مگاهرتز پخش میشود.
ارسال دیدگاه