مدیر فیلمبرداری «دِرب» در گفتوگو با پانا مطرح کرد:
قصد نداشتم کارت پستال بسازم
تهران (پانا) - منصور عبدرضائی میگوید به عنوان فیلمبردار «دِرب» این چالش را داشته است که کارت پستال نسازد و از میزانسنی که در قاببندیها وجود دارد، از طبیعت بهره ببرم تا ترکیببندیاش درست از آب دربیاید.
منصور عبدرضائی مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «دِرب» به تهیه کنندگی رضا محقق در گفتوگو با پانا، با اشاره به اینکه چهارسال پیش با هادی محقق کارگردان آشنا شده و این اثر اولین همکاری جدی او با هادی محقق است، گفت: آثار قبلی هادی باعث شد که علاقه مند شوم با ایشان کار کنم در حقیقت سینمای هادی محقق ویژگیهایی دارد که از نظر من هر فیلمبرداری تمایل دارد با ایشان کار کند.
وی ادامه داد: در حقیقت ثبت تصاویر در سینمای هادی محقق نمود پیدا میکند و دیده میشود از سوی دیگر فضای ذهنی کارگردان، نگاهش به جهان و هستی و هنری بودن سینمای هادی محقق از جمله مواردی است که فکر میکنم هر کسی دوست داشته باشد با ایشان کار کند زمانی هم که پیشنهاد فیلمبرداری «دِرب» به من داده شد با کمال میل آن را پذیرفتم.
مدیر فیلمبرداری «دِرب» با اشاره به اینکه هنگام پیوستن به این پروژه فیلمنامه به صورت کامل در اختیارش نبوده است، تصریح کرد: اساسا سینمای هادی محقق بدین صورت نیست که فیلمنامه کامل و آماده باشد و بعد ایشان تصمیم به ساخت اثر بگیرد برای ساخت «دِرب» هم تنها خلاصه داستان کار برایم گفته شد و پس از آن علاوه بر بازدید از لوکیشنها در روند شکل گیری فیلمنامه با هادی محقق همراه شدم همچنین باید بگویم یک مقدار از فیلمنامه هنگام ضبط کار شکل گرفت.
عبدرضائی با اشاره به اینکه «دِرب» در استان کهگیلویه و بویراحمد حوالی شهرستان سوق فیلمبرداری شده است، گفت: شاید یکی از دلایلی که هادی محقق برای این پروژه با من تماس گرفت این بود که میدانست من با منطقه آشنا هستم و آنجا را دوست دارم چراکه لوکیشن سراسر طبیعت است و فصلی که ما فیلمبرداری داشتیم طبیعت سرسبز و چشم نواز بود.
وی با بیان اینکه هادی محقق فردی تعامل پذیر است، یادآور شد: این اثر با تیم کوچکی ساخته شد اما بین افراد تعامل بسیاری وجود داشت چراکه کارگردان اثر فردی تعامل پذیر است و قصد دارد بهترین موقعیت را در همفکری با همکارانش ایجاد کند که این بهترین خصوصیت ایشان است.
مدیر فیلبمرداری «دِرب» با اشاره به اینکه اولین چالش این پروژه انتخاب کاراکتر اصلی آن بود، مطرح کرد: چالش اصلی ما انتخاب بازیگر مامور اداره برق بود و با وجود آنکه از بازیگران بسیاری در جلوی دوربین تست گرفتیم اما به گزینه مدنظرمان نرسیدیم و کسی به اصطلاح به دل هادی محقق ننشست و در عین حال علاقه ای به استفاده از بازیگر چهره نداشت. در نهایت قرار شد خود جلوی دوربین برود و زمانی که این اتفاق افتاد من به او گفتم همان کسی است که میتواند در ایفای این نقش به درستی عمل کند.
عبدرضائی با بیان اینکه یکی از ویژگیهای این اثر در طبیعت بودن آن است، درباره چالشهای فیلبمرداری این اثر مطرح کرد: من به عنوان فیلمبردار این چالش را داشتم که کارت پستال نسازم و از میزانسنی که در قاب بندی وجود دارد، از طبیعت بهره ببرم تا ترکیب بندی ام درست از آب دربیاید. اگرچه در طبیعت بکر منطقه از هر طرف دوربین را به حرکت در میآوردم، قاب های طلایی تشکیل میشد اما چالش من این بود که ترکیب بندی ای با این طبیعت زیبا در خدمت فیلم و پلان خلق کنم تا میزانسن را به بهترین شکل ارایه بدهد.
وی در پایان با بیان اینکه شاید بتوان «دِرب» را یک فیلم متفاوت در چهلمین جشنواره فیلم فجر دانست، خاطرنشان کرد: این فیلم سینمایی حرف انسانی می زند و آرام و بی ادعا در یک فضای بی غل و غش کار خودش را میکند. در حقیقت هر کس فیلم را ببیند با حال خوبی از سالن سینما بیرون می آید و شاید درگیر این شود که وجود انسان در طبیعت چه قدر آرامش بخش است و طبیعت هم حال خوبی به آنها میدهد و انسانها را به خوشبختی میرساند در حقیقت پیامهایی که این فیلم برای مخاطب دارد اثر را متمایز میسازد و میتواند برای مخاطب جذاب باشد.
ارسال دیدگاه