گفتوگو با فیلمسازان چهلمین جشنواره فیلم فجر/ ۴
رامین سهراب: آمدم تا سینمای ایران را ازمدل فیلمسازی «اصغر فرهادی» خارج کنم
قصدم از ساخت «لایههای دروغ» احیای ژانر اکشن در سینمای ایران بود/ضعف فیلمسازان ایرانی در این است که فکر میکنند فقط یک جشنواره کن و اسکار وجود دارد
تهران (پانا) - رامین سهراب میگوید یکی از دلایلی که به ایران آمده این است که می خواهد فیلمسازان ایرانی را از سبک فیلمسازی آپارتمانی، غمگین، معتاد و مدل فیلمسازی «اصغر فرهادی» خارج کند.
رامین سهراب کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «لایههای دروغ» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتوگو با پانا درباره فیلمش توضیح داد: «فیلم «لایههای دروغ» زندگی یک آتش نشان را روایت میکند که در کودکی اتفاقا بدی برایش رخ داده است و سعی میکند زندگیاش را ادامه دهد و به موفقیت و خوشبختی برسد و تصمیم میگیرد به خارج کشور سفر کند و انجا با عشق به آرامش میرسد و در بازگشت به ایران مشکلات و اتفاقی برای همسرش به وجود میآید.»
وی که اولین تجربه سینماییاش را کارگردانی کرده است، درباره استقبال از فیلمش در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: «همین که هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر فیلم من را برای حضور در جشنواره انتخاب کردند به نظرم بالاترین امتیاز است، چراکه ۲۲ فیلم در جشنواره حضور دارند و تنها فیلم من ژانر اکشن دارد؛ بنابراین لطف آنها بوده که به این رویداد سینمایی راه یافتم و برای من مهمترین نکته این است که مردم بشوند که چنین ژانری در سینمای ایران حضور دارد. در واقع این فیلم ریسکی است که من انجام دادم تا بدانم آیا بعد از جمشید هاشم پور، میتوانیم ژانر اکشن را برای ایران احیا کنیم یا خیر.»
سهراب در ارزیابی ژانر اکشن در سینمای ایران گفت: «یکی از دلایلی که به ایران آمدم تا فیلم بسازم این است که بتوانم فیلمسازان ایرانی را از سبک فیلمسازی آپارتمانی، غمگین، معتاد و مدل فیلمسازی «اصغر فرهادی» خارج کنم و ممکن است اصلا به خارج کشور نرسند و شاید تنها از بین هزاران فیلم، یک اصغر فرهادی بروز و ظهور کند. متاسفانه تقریباً همه فیلمسازان ایرانی فکر میکنند ادامه سبک فیلمسازی اصغر فرهادی میتواند به موفقیت بیشتری نزدیکشان کند اما صدمه این جریان را مخاطبان سینما میبینند که وقتی به سینما میروند حالشان خوب نمیشود، همچون مهمانی که روی میز غذاخوریاش فقط قورمه سبزی است. بنابراین باید در سینمای ایران انواع ژانر حضور داشته باشد که مردم انتخاب کنند کدام را نگاه کنند.»
وی درباره بازیگران این فیلم بیان کرد: «ما هم بازیگر ایرانی داریم و هم خارجی. سعی کردم بازیگرانی با سبکهای مختلف را انتخاب کنم و چون کاراکترهای فیلمم بسیار مهم هستند، با بازیگرانی کار کردم که قابلیت ارائه در خارج کشور هم داشته باشم و مورد پسند قرار بگیرند. برای مثال اگر محمدرضا گلزار را داشتم، اینطور نبود که آن طرف آب، کسی گلزار را بشناسد. از طرفی من زیاد با آدمهای مشهور کار نکردم.»
این کارگردان درباره تفاوت سینمای ایران و خارج توضیح داد: «من قبل از این فیلم، چند فیلم کوتاه ساختم که در اصل برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساختم تا بتوانم مجوز کارگردانی بگیرم تا بتوانم فیلم در ایران بسازم. یکی از این فیلمها در ۱۸ فستیوال خارجی پخش شد و چندین جایزه گرفت و استقبال خوبی برایش شد. من پیش از این کارگردانی این فیلمها در سینما، کارم بازیگری، بدلکاری و طراح سکانسهای اکشن در آلمان و آمریکا بوده است. برای مثال طراحی اکشن سریال آمریکایی «مبارزان» یا واریورز بودم. همچنین تمرین دهنده بدلکارانی بودم که بدلکاری «جان ویک» را انجام میدادند.»
وی درباره آینده کاریاش در سینمای ایران گفت: «من آمدهام تا سینمای اکشن را در ایران بنیانگذاری کنم و میخواهم این سبک اکشن را وارد ایران کنم و همچنین کمک کنم ژانر در فیلمسازی ایران، پررنگتر باشد تا فیلمهای سینمای ایران نیز خارج از کشور نیز دیده شوند. از طریق شرکت خودم به فیلمهای با ژانر کمدی اکشن، اکشن، وحشت و از این دست، کمک میکنم.»
سهراب درباره ضعف بازاریابی سینمای ایران بیان کرد: «ضعف فیلمسازان ایرانی در این است که فکر میکنند فقط یک جشنواره کن و اسکار وجود دارد، در حالی که برخی جشنوارهها هستند که از لحاظ فروش برای فیلم، خیلی بیشتر کمک میکنند برای مثال جشنواره «فنپیجا» که فیلمهای تارانتینو و نولان نیز در آن حضور دارند، خیلی در بحث فروش به فیلمها کمک میکند.»
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این ژانر جدید در سینمای ایران مورد توجه و حمایت قرار بگیرد.
«لایههای دروغ» نخستین تجربه رامین سهراب به تهیه کنندگی محسن صرافی است. این فیلم از تولیدات مشترک بنیاد سینمایی فارابی با فنلاند است و از معدود آثار سالهای اخیر سینمای ایران که در ژانر اکشن جلوی دوربین رفته است.
ارسال دیدگاه