یاراحمدی: شرایط برای تربیت نیروی متخصص بازی‌های فکری مساعد نیست

تهران (پانا) - دبیر گروه مدیریت تولید و هم بنیان‌گذار مستفیل با اشاره به اهمیت بازی‌های فکری در کنار سایر اقلام فرهنگی عنوان کرد که چون شرایط برای تربیت نیروی متخصص بازی‌های فکری مساعد نیست ممکن است سرخوردگی ایجاد شود. 

کد مطلب: ۱۲۳۸۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
یاراحمدی: شرایط برای تربیت نیروی متخصص بازی‌های فکری مساعد نیست

«حسین یاراحمدی» دبیر گروه مدیریت تولید و هم بنیانگذار مستفیل در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت بازی‌های فکری گفت: «بازی‌های فکری مانند دیگر اقلام فرهنگی، با توجه به شرایط عمومی جامعه در هر دوره‌ای به‌روز می‌شوند و خوب بودن، امری سلیقه‌ای و زمانمند می‌شود. در این زمانه با توجه به نو بودن این دست کالا در سبد خانوار، محصولات بایستی به لحاظ کیفیت تولید و قیمت‌گذاری به‌گونه‌ای عرضه شوند که تعداد مخاطبان آن افزایش یابد.»

بازی کردن دشواری‌های زندگی را قابل‌تحمل می‌کند

یاراحمدی عنوان کرد: «بازی کردن، می‌تواند دشواری‌های روزانه زندگی را قابل‌تحمل کند. درگیر شدن اعضای خانواده و جمع‌های دوستانه با داستان و مکانیسم‌های بازی‌های رومیزی، باعث می‌شود ساعت‌های زیادی از اوقات فراغت افراد در کنار یکدیگر و به تعامل با همدیگر، سپری شود. تجربه شکست و پیروزی در این کارزار فانتزی در هر شرایطی، لذت‌بخش و شادی‌آور است.»

وی با اشاره به اینکه ایجاد رشته مستقل دانشگاهی در این زمان شاید بهترین تصمیم نباشد، گفت: «به نظر ایجاد دوره‌های کوتاه‌مدت مانند رویداد بازی‌دانان می‌تواند تأثیرگذارتر باشد. در ایران هنوز مطالب کافی و ارزشمند، ترجمه و تألیف نشده است و ساعت‌های زیادی از زمان دانشجویان با مطالب غیرضروری و غیرکاربردی هدر خواهد رفت.»

شرایط برای تربیت نیروی متخصص بازی‌های فکری مساعد نیست

یاراحمدی افزود: «از طرف دیگر ایجاد بستر مناسب برای ایجاد شغل باید توسط سیاست‌گذاران، مورد توجه قرار بگیرد که تا امروز شاهد چنین تلاشی در این حوزه نبوده‌ایم. به همین دلیل تربیت نیروی متخصص این رشته، تنها باعث سرخوردگی و ناامیدی می‌شود.»

یاراحمدی درباره اهمیت توسعه بازی حتی در میان دانشجویان گفت: «بازی کردن نیاز تمام جامعه است و جامعه دانشجویان از این قاعده کلی مستثنی نیستند. هنوز جامعه دانشجویان با توجه به نیروی جوانی و امید و خلاقیت می‌توانند نقش هدایتگر و مرجع تصمیم‌گیری باشند. حضور این قشر در رویدادهای مرتبط با بازی‌های فکری بیشتر از همه به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا بتوانند در انتخاب و طراحی بازی‌های جدید نتیجه بهتر و موثق‌تری کسب کنند.»

حسین یاراحمدی گفت: «رویداد بازی دانان نتیجه اولین همکاری حوزه دانشگاهی با برخی از تولیدکنندگان بازی‌های رومیزی است. این رویداد در آینده می‌تواند باعث آشنایی بیشتر جوامع دانشجویی با مقوله بازی‌های دورهمی شود. همکاری‌های مختصر جوامع دانشگاهی با تولیدکنندگان بازی‌های رومیزی به شکل برگزاری رویدادهای مختلف و ایجاد غرفه‌هایی در جهت آشنایی دانشجویان با این محصولات، بهترین نوع همکاری خواهد بود.»

رویداد بازی دانان چیست؟

ساختار آموزشی رویداد «بازی‌دانان» بر اساس کسب مهارت‌های لازم در طراحی، ساخت و عرضه یک بازی رومیزی، از چهار کارگروه «طراحی مکانیزم»، «طراحی محصول»، «مدیریت تولید» و «مدیریت فروش» تشکیل شده و تلاش دارد تا با آغاز مسیری نو و علمی، به سهم خود در ایجاد «دانایی» در این حیطه نقشی ایفا کند.

این رویداد در سه مرحله انجام خواهد شد. در مرحله نخست، شرکت‌کنندگان با انجام ثبت‌نام، دیدن «ویدئو مقاله‌ها»، انجام تکالیف محوله و نیز انگیزه‌نامه مورد ارزیابی شورای علمی قرار خواهند گرفت. افراد برگزیده وارد مرحله دوم می‌شوند. در مرحله دوم، کارگاه‌های آموزشی حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد و در پایان این مرحله هم با انجام تکالیف و مصاحبه، شورای علمی رویداد افراد دارای صلاحیت را به مرحله سوم معرفی خواهند کرد. مرحله سوم، تمرین طراحی و ساخت یک بازی رومیزی بر اساس یک صورت مساله واقعی ارائه شده توسط سازمان‌ها، ارگان‌ها یا شرکت‌های علاقه‌مند است. شرکت‌کنندگان در این مرحله به صورت گروه‌هایی متشکل از چهار تخصص اصلی مذکور تحت راهنمایی متخصصان و مدرسین این حوزه قرار خواهند گرفت. در انتهای این مرحله محصولاتی که حائز شرایط لازم برای تجاری‌سازی قرار بگیرند با همکاری تولیدکنندگان مطرح این حوزه به تولید خواهند رسید. حامیان این رویداد «معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی»، وزارتخانه‌های «علوم، تحقیقات و فناوری»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران» و «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار