۱۴ انیمیشن مرکز گسترش در جشنواره فیلم کوتاه

از دغدغه‌های محیط زیستی تا بمباران و رسوم ایرانی

تهران (پانا) - فیلم‌های راه‌یافته به بخش پویانمایی مسابقه ملی سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند و از میان 23 اثر، 14 انیمیشن از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با موضوعات متنوع در این بخش رقابتی حضور دارند.

کد مطلب: ۱۲۲۱۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
از دغدغه‌های محیط زیستی تا بمباران و رسوم ایرانی

به گزارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «آی دی» به کارگردانی فهیمه قبادی، «آیینه خیس» به کارگردانی امیرهوشنگ معین، «آنیما» ساخته محبوبه محمدزکی، «بادها کجا می‌میرند» به کارگردانی پژمان علی‌پور، «چرخ خیاطی» ساخته نجمه هاشم‌الحسینی ، «خوردم، خوردی...» به کارگردانی شیدخت دژم شهابی، «دست و تخم مرغ» به کارگردانی فاطمه غروی، «دیوار چهارم» ساخته محبوبه کلایی، «رویا می‌بافد، آبی دریا» به کارگردانی مریم خلیل‌زاده، «شکل غیبت» به کارگردانی پویا افضلی، «قطعه تنهایی» ساخته الهه قمیشی ، «کلاغ» به کارگردانی اهورا شهبازی، «گذشته» به کارگردانی حمید محمدی و «گوبانگی» به کارگردانی مهدی صدیقی 14 اثر راه یافته مرکز گسترش به بخش مسابقه پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند.


«آی دی» داستان گورخری است که با دور شدن از ماهیت و اصالت واقعی خود با جدا شدن از گله و وارد شدن به شهر درگیر اتفاقی میشود که سراغاز مشکلاتی برای اوست ....


اما «آیینه خیس» روایت نگارگر پیری‌ست که عاشق دختر جوانی می‌شود؛ نگارگری که سال‌ها قصه‌ی عشق تصویر کرده ولی امروز خود در دام آن افتاده است. «آنیما» هم داستان فردی است که درگیر تفاوت‌هایش شده و در پذیرش خودِ واقعی‌اش مشکل دارد! در بخش برنامه ویژه جشنواره انیمیشن زنان وین نمایش داده خواهد شد.


در خلاصه موضوع انیمیشن «بادها کجا می‌میرند» آمده است: «موضوع فیلم درباره‌ی بمباران شیمیایی سردشت یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است که در واقع نخستین شهر شیمیایی شده‌ی جهان محسوب می‌شود که در آن از گاز خردل استفاده شده است.»


انیمیشن 8 دقیقه‌ای «چرخ خیاطی» برگرفته از یک زندگی واقعی است. نجمه هاشم‌الحسینی در این انیمیشن داستان زنی را روایت می‌کند که باید از راه خیاطی کسب درآمد کند و دختر کوچکش در کنار او و در کارگاه خیاطی بازیگوشی می‌کند. چرخ خیاطی خراب است و دختر بچه‌ می‌خواهد مشکل را حل کند..


در خلاصه داستان انیمیشن «خوردم، خوردی...» هم آمده است: «در یک جشن عروسی ایرانی، بره‌ای دنبال مادر خود می‌گردد. او در این راه با آداب و رسوم غذاخوردن در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف آشنا می‌شود.»


در انیمیشن «دست و تخم مرغ» دخترکی با یک پرنده کوچولو ملاقات می‌کند و تصمیم می‌گیرد به او در پیدا کردن تخم گمشده اش کمک کند. آنها با هم به سفری در سرزمین پرنده ها می‌روند تا دزد تخم مرغ‌ها را پیدا کنند.


در خلاصه داستان انیمیشن ده دقیقه ای «دیوار چهارم» هم آمده است: «آرزو، خیال و خواسته‌هایش در یک آشپرخانه کوچک خلاصه شده؛ پسرک لکنتی آنجا مشغول بازی‌ست.»«رویا می‌بافد آبی دریا» داستان شاعرانه زندگی یک پیرزن، یک زن و یک دختر‌بچه است. انیمیشن 6 دقیقه‌ای «شکل غیبت» برداشتی آزاد است از منظومه‌ای به همین نام سرودۀ یانیس ریتسوس شاعر یونانی. در این منظومه ریتسوس، غیبت را روایت می‌کند و به آن شکل می‌بخشد؛ زندگی زیر و زبر شدۀ مادرانی را می‌سراید با حضورِ فرزندان از دست رفته‌شان.

در خلاصه داستان انیمیشن 10 دقیقه ای «قطعه تنهایی» آمده است: «مردی تنها و فراموشکار در خانه پدری‌اش با انبوهی از کتاب‌های کهنه زندگی می‌کند. او از سر عادت کتاب‌های تو خالی خود را با اشیاء خاطره انگیزش پر ‌می‌کند. طی اتفاقاتی به یاد خاطرات کودکی خود و سازدهنی گم شده‌اش می‌افتد و در این میان تلاش می‌کند آن را بیابد.»


فیلمنامه «کلاغ» هم الهام گرفته از شعر عقاب پرویز ناتل خانلری است که اهورا شهبازی و ویدا شیرازی با تغییر زاویۀ دید و انتخاب کلاغ بعنوان شخصیت اصلی به روایت جدیدی در آن رسیده‌اند. «گذشته» درباره نویسنده‌ای است که در دهه چهل شمسی زندگی می‌کند، او مورد آزار ماموران حکومتی قرار می‌گیرد و نمی تواند به نوشتن ادامه دهد. فیلم داستان مواجهه او با این ترس است. «گذشته» حدود هفت دقیقه است، فضایی سورئال دارد و روایت بین زمان حال و گذشته در حرکت است.


«گوبانگی» نام فصل شکار گوزن‌هاست و شکارچیان با تولید صدایی به نام «گوبانگ» در این فصل به شکار گوزن‌ها می پردازند.

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود و امکان تماشای تیزر برخی از آثار ذکر شده در سایت رسمی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اینستاگرام این مرکز فراهم شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار