«شعر کلاسیک امروز از دیدگاه زبان‌شناسی» نامزد جشنواره قلم زرین شد

تهران(پانا) - کتاب «شعر کلاسیک امروز از دیدگاه زبان‌شناسی»، نوشته دکتر محمدصالح ذاکری، زبان‌شناس و پژوهشگر ادبی، نامزد نوزدهمین جشنواره قلم زرین در بخش نقد و پژوهش شد.

کد مطلب: ۱۱۹۷۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
«شعر کلاسیک امروز از دیدگاه زبان‌شناسی» نامزد جشنواره قلم زرین شد

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، اسامی نامزدهای کتاب‌های بخش نقد و پژوهش نوزدهمین جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد که عبارتند از:
۱- سه انقلاب در داستان بلند و رمان/ محمدرضا سرشار/ معارف
۲- غربالی در دست/ سید مهدی طباطبائی/ سنایی
۳- شعر کلاسیک امروز از دیدگاه زبان‌شناسی/ محمدصالح ذاکری/ سوره مهر
۴- عناصر داستانی و نمایشی در میراث ادبیات فارسی/ محمد حنیف/ علمی و فرهنگی
کتاب برگزیده در مراسم اختتامیه جشنواره که همزمان با روز قلم در کتابخانه مرکزی نهاد کتابخانه‌ها واقع در خیابان بهشت - پارک شهر برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.
کتاب «شعر کلاسیک امروز از دیدگاه زبان‌شناسی» شامل مقدمه و چهار فصل است که محتوای آن‌ها عبارتند از:
در «مقدمه» به مسائل اولیه این پژوهش پرداخته می‌شود. ابتدا مسئله پژوهش و اهداف آن مطرح می‌گردد و بر اساس آن، پرسش‌های پژوهش مشخص می‌شود. در ادامه، در مورد مهم‌ترین مفاهیم و اصطلاحات کلیدی مطرح در این پژوهش، تعریف کوتاهی ارائه می‌شود تا مخاطب پیشاپیش با این مفاهیم آشنا باشد.
فصل اول به «پیشینه پژوهش» اختصاص دارد. در این فصل، مهم‌ترین پژوهش‌های گذشته که به نوعی با این اثر مرتبط است، معرفی می‌شوند. این پژوهش‌ها یا به چارچوب نظری این پژوهش (یعنی نظریه آشنائی‌زدائی) ارتباط دارد یا به موضوع این پژوهش (یعنی نوآوری‌های زبانی در شعر کلاسیک امروز). بعد از معرفی این آثار، به این نکته پرداخته می‌شود که رویکرد نگارنده در این اثر، چه تفاوت‌هایی با کار پژوهشگران گذشته دارد.
فصل دوم این کتاب، «مبانی نظری و روش‌شناسی» نام دارد. در این فصل، به این موضوع پرداخته می‌شود که تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس چه مبانی نظری و با چه شیوه‌ای انجام می‌گیرد. ابتدا مهم‌ترین مفاهیمی که برای تجزیه و تحلیل داده‌ها به آنها نیاز است، تشریح می‌شود و سپس در بخش روش پژوهش، مراحل تشخیص داده‌ها و نحوه انتخاب و طبقه‌بندی آنها مطرح می‌شود.
فصل سوم کتاب به «تجزیه و تحلیل داده‌ها» اختصاص دارد. در این فصل، بر اساس داده‌هایی از شاعران کلاسیک‌سرا، مهم‌ترین نوآوری‌های زبانی موجود در شعر کلاسیک امروز، شناسایی، توصیف و تبیین می‌شود.
فصل چهارم به «نتایج و پیشنهادها»ی این پژوهش می‌پردازد. در این فصل، ابتدا یافته‌ها و دستاوردهای اصلی و در ادامه، نتایج جنبی دیگری که در کنار نتایج اصلی این پژوهش حاصل شد، ارائه می‌شود و در پایان این فصل، مهم‌ترین موضوعات مرتبط به این موضوع که می‌تواند در پژوهش‌های آینده مورد بررسی قرار گیرد، مطرح می‌شود.
همچنین این کتاب، پیوست‌هایی هم دارد که عبارتند از:
پیوست اول و دوم، شامل واژه‌نامه فارسی و انگلیسی است. در این بخش، کلیه اصطلاحاتی که در فصل‌های مختلف این کتاب به کار رفته، به ترتیب الفبای فارسی و انگلیسی تنظیم شده است تا مخاطبان بتوانند به آسانی به آنها دسترسی داشته باشند.
در پیوست سوم، نام کلیه شاعرانی که آثارشان در این پژوهش، مورد استناد قرار گرفته، به همراه تعداد آثار بررسی‌شده از هر کدام، آورده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار