مهناز افضلی: «سینماحقیقت» تماشاگران را از سینمای بدنه دور کرد
تهران (پانا) - کارگردان مستند «مادر زمین» معتقد است جشنواره «سینماحقیقت» سلیقهای را پرورش داده که تماشاگران را از استانداردهای سینمای تجاری و بدنه دور میکند.
مهناز افضلی مستندساز و بازیگر سینما درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» گفت: با وجود شرایط بحرانی کرونا، برگزاری آنلاین جشنوارهها امری اجتنابناپذیر است. این اتفاق در تمام دنیا میافتد و از پیامدهای این بیماری همهگیر است. جشنواره باید ویژگیهای خاص خود را داشته باشد، اما بیشتر رویدادها در تمام جهان به صورت آنلاین برگزار میشوند، بدین ترتیب نمیتوان با برگزاری آنلاین جشنوارهها موافق نبود. چارهای نیست و باید این شرایط را تحمل کرد.
افضلی که کارگردانی «مادر زمین» را در کارنامه دارد و در این مستند به موضوع کارآفرینی میپردازد، دربارهی توجه به موضوعاتی از این دست عنوان کرد: این موضوع در تمام نقاط جهان به ویژه کشور ما موضوع مهمی است، چرا که میتواند خلاقیت، فکر نو، جسارت و شجاعت را به نسل جدید آموزش دهد. پرداختن به این موضوعها برای جامعه مفید است. با توجه به اتفاقاتی که برای کشور ما رخ داده است، اعم از تحریمهای کمرشکن، پایین بودن تراز اقتصادی در چند سال اخیر، سیستم اقتصادی پراشتباه و مدیریت غلط سرمایه، کارآفرینی دشوار شده است، اما بخشی از کارآفرین بودن به دانش و خلاقیت فرد بستگی دارد و بعد از آن به پشتیبانی دولت نیاز است.
افضلی با اشاره به رشد ۲۲ درصدی حضور زنان در این دوره از جشنواره بیان کرد: از زمانی که سینمای دیجیتال به وجود آمد، فیلم ساختن تسهیل شد و امروزه به این شکل نیست که فیلمسازان به دنبال سرمایههای کلان برای ساخت فیلم باشند. بر همین اساس تعداد زیادی از فیلمسازان جوان وارد این عرصه شدهاند. افزایش حضور ۲۲ درصدی زنان فیلمساز اتفاق خوبی است، اما اگر آمار حضور فیلمسازان خانم و آقا برابر بود، اتفاق بهتری میافتاد. هرچند خوشبختانه در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورها، تعداد فیلمسازان زن بسیار است و زنانمان در عرصه هنر فعال بوده و هستند.
بازیگر فیلم سینمایی «عبور از غبار» و «پرستار شب» دربارهی دوری از حرفهی بازیگری هم گفت: شاید علت این که به کارگردانی فیلم مستند روی آوردم، بحث علاقهمندی باشد. در حقیقت نمیتوان دلیل ثابتی برای میل انسان به تجربههای مختلف آورد. سینما برای من دغدغه است و نمیتوانم این هنر را ترک کنم. فکر میکردم علاقهمندم کار دیگری به جز بازیگری را در این عرصه تجربه کنم. در هر صورت این اتفاق تجربه خوبی برای من بود و امیدوارم بتوانم مسیرم را ادامه دهم.
کارگردان مستند «کارت قرمز» در زمینهی اضافه شدن بخش ویژه کرونا به جشنواره امسال گفت: افزوده شدن بخش کرونا به سینماحقیقت فکر بسیار خوبی بود. وقتی فیلمساز در آنِ واحد سراغ سوژه روز برود، این اتفاق خوبی است. فیلمسازان خلاق و باهوش میتوانند در این شرایط و در دل بحران فیلمهای بسیار خوبی بسازند. البته کسانی که صبر میکنند و پس از بحران سراغ سوژهای میروند هم ویژگیهای خاص خود را دارند. موضوع کرونا بسیار اهمیت دارد و فکر میکنم میتواند یک رنسانس فکری در آدمها و نگاهشان به جهان ایجاد کند. قطعاً در این زمینه فیلمهای خوبی ساخته شده و خواهد شد زیرا این بحران تاثیر بسیار زیادی در جوامع بشری داشته است.
او تاکید کرد: مهمترین نکته در برگزاری جشنواره، تبادل اطلاعات بین فیلمسازان است. اتفاق مهمی است که فیلمسازان کار یکدیگر را ببینند، با هم تبادلنظر داشته باشند و روی هم تاثیر بگذارند. چرا که انسان بهواسطهی زیست خود مدام در حال تاثیر گرفتن است و این روند خوبی محسوب میشود.
مهناز افضلی گفت: «سینماحقیقت» تماشاگر را به دیدن فیلمهایی در زمینهی اندیشه و فکر عادت میدهد. مستند حرف روز جامعه است که از زمان به وجود آمدن سینما تاکنون وجود داشته است. البته وضعیت تماشاگر سینمای مستند از سالهای گذشته تاکنون با تغییراتی همراه بوده که جشنواره «سینماحقیقت» تاثیر بسزایی در این ماجرا داشته است. در واقع جشنواره «سینماحقیقت» سلیقه تماشاگر را تغییر داده است تا از فیلمهای سادهانگارانه سینمای بدنه کمی دور شود. ما در سینمای مستند فیلم بد نداریم زیرا مستند همیشه ثبتی از واقعیت است، اما فیلم خوب هم بسیار داریم.
*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
ارسال دیدگاه