مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس:

سد هایقر فیروزآباد در دست احداث

فارس(پانا)_مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت:درصد حجم آب موجود سد نسبت به حجم کل مخزن ۴۰.۷ درصد و درصد حجم آب مفید در سدها نسبت به حجم مفید مخازن ۳۰ درصد است، لازم به ذکر است که سد هایقر فیروزآباد در دست احداث است و آبگیری آن انجام شده است و هم اکنون ۱۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.

کد مطلب: ۱۴۹۴۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
سد هایقر فیروزآباد در دست احداث

سیاوش بدری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه ۵ خط شیرین‌سازی آب دریا در کشورمان در دست احداث است، افزود: سهم استان فارس از شیرین‌سازی آب دریا ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

به گفته وی بهره‌برداری از ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب از این طرح به پیمانکار واگذار شده است و این طرح هم‌اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: طول این طرح حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و در ۳ فاز اجرا خواهد شد و سرمایه‌گذار هم اکنون در جنوب استان فارس در قالب این طرح در حال فعالیت است و در اجرای پروژه انتقال آب دریا به فارس از شهرستان‌های جویم، پارسیان، لامرد و شهرستان‌های جنوب فارس و سروستان می‌گذرد و نهایتاً به آباده می‌رسد.

بدری تصریح کرد: میانگین بارندگی در استان فارس که در سال آبی جاری از مهرماه آغاز می‌شود، به طور متوسط ۲۵۷ میلی‌متر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۲۶۲ میلی‌متر بوده ۱. ۸ درصد کاهش داشته است و نسبت به ۵۵ سال گذشته ۱۴. ۶ درصد کاهش داشته است و بیشترین بارندگی مربوط به شهرستان سپیدان با میزان ۵۹۴ میلی‌متر است و کمترین بارندگی هم مربوط به بخش فورگ در شهرستان داراب به میزان ۱۲۷ میلیمتر است.

وی با تصریح اینکه این آمار مربوط به ۳۱‌ایستگاه هواشناسی در مناطق مختلف فارس است ودر استان کمینه بارش باران ۱۰۰ میلی‌متر و بیشینه ۶۰۰ میلی‌متر است، گفت: استان فارس ۹ سد در دست بهره‌برداری دارد همچنین این سد‌ها امکان ذخیره‌سازی ۲ میلیارد و ۹۳۶ میلیون مترمکعب آب را دارند و تا امروز میزان آب ذخیره شده پشت سد‌ها هزار و ۱۹۷ میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش ۱۳۴ میلیون مترمکعب حجم مخزن رو به‌رو شده‌ایم.

بدری همچنین نیز در ادامه افزود: تا روز گذشته میزان ورودی سد‌ها حدود ۱۵. ۹ مترمکعب بر ثانیه بوده است و این در حالی است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۲۸ مترمکعب بر ثانیه بوده است همچنین بیشترین آمار آب موجود در پشت سد‌ها مربوط به سد‌های سلمان فارسی، درود زن و ملاصدرا است.

وی ادامه داد: درصد حجم آب موجود سد نسبت به حجم کل مخزن ۴۰.۷ درصد و درصد حجم آب مفید در سدها نسبت به حجم مفید مخازن ۳۰ درصد است، لازم به ذکر است که سد هایقر فیروزآباد در حال احداث است و آبگیری آن انجام شده است و هم اکنون ۱۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با تأکید بر اینکه مسأله کمبود آب در دنیا یکی از چالش‌های بزرگ در استان فارس است و این مسأله به دلیل قرارگیری در منطقه خشک و نیمه خشک است، گفت: باید تمهیدات خاصی برای مدیریت منابع موجود در نظر بگیریم.

بدری بیان کرد: بر اساس آخرین آمار در سال ۹۸ از کل آبی که استفاده می‌شود بیش از ۱۰۰ هزار منبع آبی شامل چشمه، قنات، چاه و‌ایستگاه‌های پمپاژ می‌شود که در طول سال حدود ۷ میلیارد مترمکعب از این منابع برداشت می‌شود و از این میزان آب حدود ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، ۸ درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت صرف می‌شود همچنین در حال حاضر استان فارس از۶۴ هزار چاه مجاز برخوردار است که تاکنون ۲۶ هزار کنتور چاه نصب شده است یعنی معادل ۴۱ درصد چاه‌های مجاز دارای کنتور هستند. برنامه زمان‌بندی نصب کنتور بر روی تمام چاه‌ها تعریف شده و استان فارس از وضعیت مطلوبی در این زمینه برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد چاه‌های غیرمجاز خشک هستند، افزود: اقدامات لازم برای برخورد با چاه‌های غیر مجاز درحال انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار