آوا صبوری *

سگ‌های ولگرد، دلهره‌ای برای برخی دانش‌آموزان

آباده ( پانا) - تعدادی از مدارس شهرستان آباده در محله‌هایی قرار دارند که اطراف آن را زمین‌های کشاورزی یا زمین‌هایی با ساخت‌و‌ساز نیمه‌کاره در بر می‌گیرد که جولان سگ‌های ولگرد در اطراف برخی از این مدارس باعث ترس و دلهره دانش‌آموزان شده است.

کد مطلب: ۱۴۶۸۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
سگ‌های ولگرد، دلهره‌ای برای برخی دانش‌آموزان

موضوع سگ‌های ولگرد یا بلاصاحب این روزها دغدغه بسیاری از مردم در اکثر شهرها شده و متاسفانه گاهی نیز اخبار حمله این حیوانات به کودکان یا نوجوانان را می‌شنویم. تعدادی از مدارس شهرستان آباده در محله‌هایی قرار دارند که اطراف آن را زمین‌های کشاورزی یا زمین‌هایی با ساخت‌و‌ساز نیمه‌کاره در بر می‌گیرد و جولان سگ‌های ولگرد در اطراف برخی از این مدارس باعث ترس و دلهره داش‌آموزان شده است.

به عنوان مثال می‌توان به مدرسه تلاش و فاطمه سعادت شهر آباده اشاره کرد که متاسفانه در اطراف این مدارس، سگ‌های ولگرد به‌صورت گله‌ای دیده می‌شوند و وجود سگ‌های ولگرد در اطراف آن‌ها امنیت روانی و جانی دانش‌آموزان را به خطر انداخته است. نگرانی از آنجا بیشتر می‌شود که حتی مدارسی که در مرکز شهر و خیابان‌های اصلی هستند هم معمولا یک یا دو سگ ولگرد در اطراف آن‌ها دیده می‌شود و برخی دانش‌آموزان شهرستان آباده از ترس مواجهه با سگ‌های بلاصاحب با دلهره به مدرسه می‌روند و خانواده‌های آن‌ها هر لحظه این نگرانی را دارند که دانش‌آموزان ممکن است در مسیر مدرسه با سگ‌های ولگرد برخورد کنند و دچار خطرات و بیماری‌های مرتبط با آن‌ها شوند.

به هر حال این موضوع به عنوان یک آسیب موجود در سطح شهرستان آباده مطرح است که نیازمند عزم راسخ مسئولان در جهت ارتقای سطح امنیت روحی و روانی مردم به‌خصوص دانش‌آموزان است. چرا که اگر فکری برای کنترل جمعیت و جمع‌آوری این حیوانات ولگرد نشود، جمعیت آن‌ها روزبه‌روز بیشتر شده و مشکلات افزون‌تر خواهد شد. البته با توجه به اینکه یک دست صدا ندارد، حل این مشکل باید با همکاری تمام ادارات علی‌الخصوص فرمانداری، شهرداری، حفاظت محیط زیست، مرکز بهداشت، دامپزشکی و حتی آموزش و پرورش انجام شود.

فرماندار  با حمایت همه‌جانبه، شهردار با زنده‌گیری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی و رئیس محیط زیست با ایجاد محیطی مناسب که سگ‌ها در همان محل رها شوند و رئیس آموزش و پرورش که همیشه حمایت‌گر دانش‌آموزان بوده و هستند با برگزاری کلاس‌های آگاه‌سازی مدیران و دانش‌آموزان در این امر همکاری داشته باشند. 

البته گاهی شهروندان از روی احساسات به این حیوانات غذا می‌دهند که باعث می‌شود این حیوانات عادت کنند که برای به دست آوردن غذا باید به محل زندگی انسان‌ها بیایند و وجود غذای مناسب سبب زاد و ولد بیشتر آن‌ها می‌شود. این افراد با گسترش جمعیت سگ‌ها به سخت شدن زندگی آن‌ها و کشتارشان کمک می‌کنند و این سگ‌های ولگرد چه سیر باشند و چه گرسنه به حیات وحش آسیب می‌رسانند و باعث بیماری‌هایی از جمله سالک، هاری و … می‌شوند.

خبرنگاران پانا بسیار مشتاق هستند از اقداماتی که توسط هر یک از ارگان‌ها به‌خصوص ارگان‌های ذکر شده انجام می‌شود، خبرهای سازنده و امیدوارکننده تهیه کنند.

* دانش‌آموزخبرنگار پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار