معاون پرورشی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان:
کمک به شکوفایی استعداد دانشآموزان از اهداف فعالیتهای پرورشی است
بهارستان (پانا) - معاون پرورشی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان، یکی از اهداف فعالیتهای پرورشی در مدارس را کمک به شکوفایی استعدادهای دانشآموزان دانست.
مهرانگیز نوروزی، معاون پرورشی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان در گفتوگو با خبرنگار پانا در خصوص اهمیت فعالیتهای پرورشی در مدارس اظهار کرد: «فعالیتهای پرورشی از اهمیت زیادی برخوردارند و تأثیر زیادی در رشد و تربیت دانشآموزان دارند. خداوند در قرآن کریم میفرماید: «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه»، این آیه به این معنا است که ابتدا باید روح دانشآموزان را تطهیر کنیم و سپس به آنها علم بیاموزیم. به استناد این آیه، نتیجه میگیریم که برای تربیت نسلهای آینده، باید ابتدا به پرورش روح و سپس به پرورش جسم آنها پرداخته شود.»
وی درباره اهداف برنامههای پرورشی در مدارس گفت: «هدف اصلی فعالیتهای پرورشی در مدارس، شکوفایی استعدادهای دانشآموزان و رشد همهجانبه شخصیت آنها است. ما میخواهیم دانشآموزان به فردی آگاه از مسائل جهان و اطراف خود تبدیل شوند و در نهایت بتوانند به فردی متعهد و باارزش در جامعه تبدیل شوند و جایگاه خود را در جامعه حفظ کنند.»
نوروزی درخصوص برنامههای پرورشی برای دانشآموزان اظهار داشت: «برنامههای مختلفی مانند نماز جماعت در مدارس برگزار میشود. این فعالیتها اگرچه زمان کمی میگیرند، اما اهداف بسیاری دارند. نخستین هدف تقویت ایمان و اعتقاد دانشآموزان است و دومین هدف نیز آموزش اصول نماز و تقویت اخلاق دانشآموزان میباشد.»
وی به کشف استعدادهای درونی دانشآموزان در این برنامهها اشاره کرد و گفت: «وقتی دانشآموزی را به عنوان مکبر انتخاب میکنیم یا در مسابقات مختلف مشارکت میدهد، استعدادهای ایشان کشف میشود. مثلا در مسابقات قرائت قرآن، هدف ما دادن جایزه نیست، بلکه هدف این است که استعداد دانشآموزان را تقویت کنیم و حتی آنها را به قاریان بینالمللی تبدیل کنیم.»
نوروزی در خصوص علاقهمندی دانشآموزان به فعالیتهای پرورشی گفت: «برنامههای درسی بیشتر بر حافظهمحوری و تئوری تأکید دارند، اما دانشآموزان علاقه زیادی به آموزشهای عملی دارند. آنها دوست دارند که خودشان در درسها عمیقتر شوند و این علاقهمندی در فعالیتهای پرورشی نیز دیده میشود. بسیاری از دانشآموزان خودشان با من در مورد فعالیتهای پرورشی صحبت میکنند و به این برنامهها علاقه نشان میدهند.»
وی در رابطه با نقش خانوادهها در اجرای برنامههای پرورشی تصریح کرد: «خانوادهها یکی از مهمترین نهادهای آموزشی و پرورشی هستند. رفتار دانشآموزان تحت تأثیر فرهنگ خانوادگی آنهاست. به همین دلیل، هرگاه از دانشآموزی خطایی سر بزند، ابتدا علت را از خانواده ایشان جویا میشویم.»
معاون پرورشی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان ادامه داد: «ارتباط مرتب خانوادهها با مدرسه بسیار ضروری است. خانوادهها باید به طور مرتب با مشاور، معاون مدرسه و مدیر مدرسه در ارتباط باشند و محتوای آموزشی و تربیتی ویژه والدین نیز در اختیار آنها قرار گیرد. به این صورت، خانوادهها میتوانند به شکل بهتری دانشآموزان را تربیت کنند.»
در پایان، نوروزی بر اهمیت آگاهی خانوادهها از برنامههای پرورشی مدرسه تأکید کرد و گفت: «خانوادهها باید از تمامی برنامههای مدرسه، به ویژه برنامههای پرورشی مانند اردوها، مطلع باشند. اهداف برگزاری این برنامهها باید برای خانوادهها روشن باشد، زیرا اینگونه فعالیتها علاوه بر سرگرمی، بر روحیه دانشآموزان تأثیر گذاشته و به آنها کمک میکند تا زندگی گروهی را بیاموزند.»
ارسال دیدگاه