معاون پرورشی آموزشگاه نیایش ناحیه یک بهارستان:
حضرت علی(ع) الگوی روشنگری برای تربیت نسلهای آینده است
بهارستان(پانا)- معاون پرورشی آموزشگاه نیایش، حضرت علی(ع) را الگوی روشنگری برای تربیت نسلهای آینده دانست.
مریم قلیچخانی، معاون پرورشی آموزشگاه نیایش ناحیه یک بهارستان، در گفتوگو با خبرنگار پانا، با اشاره به نزدیک شدن میلاد حضرت علی (ع) و اهمیت آشنایی نسل جوان با شخصیتهای تاریخی، اظهار داشت: «آشنایی دانشآموزان با شخصیتهای برجسته تاریخ اسلام، همچون حضرت علی (ع)، ضروری است. آموزشهای مربوط به ایشان باید مبتنی بر روایات معتبر و تجربیات گرانبهای آن حضرت باشد. برگزاری برنامههای تعلیمی به ویژه با محوریت قصهها، این فرصت را فراهم میکند تا دانشآموزان درک عمیقتری از ارزشهای اسلامی پیدا کنند و انگیزهای برای خدمت به جامعه و گسترش ویژگیهای مثبت در خود پیدا کنند.»
وی در ادامه افزود: «میلاد حضرت علی (ع) میتواند فرصتی مناسب برای تقویت هویت فرهنگی و مذهبی دانشآموزان باشد. جشنهای این مناسبت باید به یک ریشهگذاری فرهنگی تبدیل شوند. از شعر و جشنوارهها گرفته تا نمایشها میتوانند به تجلی آموزههای آن حضرت پرداخته و با ایجاد فضایی پرشور و با ایمان، دانشآموزان را به الگوگیری از حضرت علی (ع) ترغیب کرده و حس تعلق به هویت دینی خود را تقویت کنند.»
قلیچخانی در خصوص آموزشهای اخلاقی حضرت علی (ع) برای مومنان نیز گفت: «حضرت علی (ع) به عنوان یک معلم بزرگ اخلاق نیاز به معرفی در نظام آموزش و پرورش دارد. پیوند دادن آموزههای اخلاقی ایشان با واقعیتهای روزمره میتواند تأثیر بسزایی بر دانشآموزان داشته باشد. شجاعت، فضل و ایمان محکم حضرت علی (ع) در کنار غیرت دینی ایشان، درسهایی ارزشمند برای دانشآموزان به شمار میآید. اگر حضرت علی (ع) به عنوان الگوی مناسب در نظر گرفته شود، تربیت نسلهای آینده امکانپذیر خواهد بود.»
معاون پرورشی آموزشگاه نیایش ناحیه یک بهارستان در ادامه افزود: «حضرت علی (ع) نه تنها یک الگوی روشنگری برای نسلهای آینده است، بلکه شخصیتهای مذهبی مانند ایشان میتوانند چراغ راهی برای جوانان باشند. با برگزاری بحثهای آموزنده در کلاسهای درس درباره رفتارهای ایشان، از جمله عدالت، صداقت و اهمیت علم، میتوانیم روحیه آگاهی اجتماعی دانشآموزان را تقویت کرده و آنها را به بهکارگیری این اصول در زندگی روزمره خود تشویق کنیم. این امر به ایجاد یک محیط پرورشی سالم و معنادار کمک کرده و دانشآموزان را به سمت عملگرایی هدایت خواهد کرد.»
قلیچخانی در پایان به نقش والدین در تربیت دینی دانشآموزان اشاره کرده و افزود: «والدین به عنوان ستونهای تربیت دانشآموزان شناخته میشوند و همکاری آنها با معلمان و مدارس میتواند تأثیر بسزایی در شکلگیری اصول اخلاقی و معنوی در فرزندان داشته باشد. اگر اهداف والدین و مدارس با یکدیگر همراستا نباشد، تلاشهای آموزش و پرورش نمیتواند برای تربیت دینی دانشآموزان موفق باشد و دانشآموز در تضاد میان خانواده و مدرسه سردرگم شده و ممکن است دچار انحرافات اخلاقی و فکری شود. بنابراین، همکاری والدین با مدارس نه تنها به تربیت دینی کمک میکند، بلکه ارزشهای اخلاقی آنها را تقویت کرده و فضایی صمیمی و حمایتگر در روابط خانوادگی و تحصیلی ایجاد میکند.»
ارسال دیدگاه