مشاور دبیرستان اندیشه نفیس فیروزکوه:

آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان و راه‌های مقابله با آن‌ از مهم‌ترین دغدغه‌های مشاوران است

فیروزکوه (پانا) - مشاور دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه، آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان و راه‌های مقابله با آن‌ها را از مهم‌ترین دغدغه‌هایی دانست که باید مورد توجه قرار گیرند.

کد مطلب: ۱۵۲۷۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان و راه‌های مقابله با آن‌ از مهم‌ترین دغدغه‌های مشاوران است

آتنا جعفری، مشاور دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه در گفت‌وگو با پانا به بررسی آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان پرداخت و گفت: «افزایش رفتارهای مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در میان کودکان و نوجوانان، نیاز به اقدام‌های تخصصی در زمینه پیشگیری و مقابله در مدارس را افزایش داده است.»

جعفری با توضیح مفهوم آسیب اجتماعی اظهار کرد: «آسیب اجتماعی به مجموعه‌ای از آثار منفی مرتبط با یک عمل غیرقانونی یا نابه‌هنجار اطلاق می‌شود. تشخیص این‌ که آیا یک رفتار به عنوان آسیب اجتماعی شناخته می‌شود یا نه، نیاز به تخصص دارد و نباید به صِرف وجود رفتار غیرمعمول، برچسب آسیب‌دیده به فرد زده شود.»

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی می‌توانند در حوزه‌های مختلف از جمله زنان، طلاق، جوانان و اعتیاد بروز کنند به مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی ایران اشاره کرد و افزود: «اعتیاد، طلاق، فساد اخلاقی، خشونت خانگی، فرار از خانه و شکاف اجتماعی در حال حاضر، مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در کشور هستند. همچنین احساس امنیت و اعتماد در جامعه نیز از نکات کلیدی در ارزیابی آسیب‌ها محسوب می‌شوند.»

جعفری با تأکید بر تأثیر فاکتورهای اجتماعی، عاطفی و رفتاری بر میزان استرس دانش‌آموزان، یکی از چالش‌های جدی را افزایش مصرف مواد مخدر در میان دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: «این معضل به‌ویژه در کودکان دارای معلولیت و در خانواده‌هایی که تحصیل به دلیل فقر، اولویت ندارد، نگران‌کننده است.»

مشاور دبیرستان اندیشه نفیس با اشاره به اقدامات لازم برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: «با توجه به شرایط خاص، لازم است محتوا و شیوه‌های تدریس با ویژگی‌ها و توانایی‌های دانش‌آموزان متناسب شود و از علایق و دستاوردهای آن‌ها حمایت شود.»

جعفری خاطرنشان کرد: «تعاملات اجتماعی برای رشد کودکان و نوجوانان حیاتی هستند. به دلیل گسترش تعاملات مجازی و کاهش رفت‌وآمدهای فیزیکی، بسیاری از نوجوانان از روابط اجتماعی محروم شده‌اند که این مسئله می‌تواند باعث آسیب‌های روانی شود. بنابراین توجه به آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان و تدوین برنامه‌های پیشگیرانه باید در اولویت هر نظام آموزشی قرار گیرد.»

خبرنگار : دانش‌‌آموز : فاطمه هادیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار