آموزگار پایه چهارم دبستان شقایق های ملارد:
جبار باغچهبان، الگویی برای نوآوری در روشهای تدریس و پرورش خلاقیت آموزگاران است
ملارد(پانا)- آموزگار پایه چهارم دبستان شقایق های ملارد، جبار باغچهبان را الگویی برای نوآوری در روشهای تدریس و پرورش خلاقیت آموزگاران دانست.
لیلا عالیخانی، آموزگار پایه چهارم دبستان شقایقهای ملارد، در گفتوگو با خبرنگار پانا درباره روشهای نوین تدریس و اقدامات بینظیر و ماندگار جبار باغچهبان، گفت: «امروزه یکی از مسائل مهم آموزشوپرورش، آموزش کودکان با استفاده از روشهای نوین است و این روشها باید جایگزین شیوههای قدیمی شوند. جبار باغچهبان به عنوان نخستین پدیدآورنده باغچه اطفال در ایران شناخته میشود، اما او همچنین به عنوان آموزگاری بدیعهپرداز که به خوبی روشهای نوینی را وارد نظام آموزشی کشور کرد، میتواند الگوی مناسبی برای پرورش قوه خلاقیت در آموزگاران و هدایت آنها باشد.»
وی در ادامه به روشهای آموزش و پرورش باغچهبان اشاره کرد و افزود: «باغچهبان بر این باور بود که معلم خوب، معلمی است که بتواند در اولین قدم ارتباط خوبی با دانشآموزان خود برقرار کند. او به تفاوتهای فردی توجه داشت و معتقد بود که دانشآموزان نباید در انجام تکالیف مشابه یکدیگر دیده شوند. معلم همیشه باید تکالیف اضافی داشته باشد تا دانشآموزانی که زودتر کار خود را به پایان میرسانند، مشغول فعالیتهای دیگری شوند.»
آموزگار پایه چهارم دبستان شقایقها با اشاره به روش تدریس چندساحتی باغچهبان ادامه داد: «جبار عسگرزاده، ملقب به باغچهبان، برای اولین بار در مدرسهاش برنامههای ورزشی برگزار کرد. در آن زمان، انجام کارهای دستی، بازی، نمایشنامه، سرود، شعر و قصه در مدارس رایج نبود، اما او با قلم خود این فعالیتها را تهیه کرد و با کمک همسر و فرزندش در مدرسه اجرا میکرد. باغچهبان معلم خوب را فردی میدانست که بعد از تدریس، به پرورش نیروهای روحانی و تهذیب اخلاق کودکان بپردازد و دانشآموزانی زندهروح را که برای کشور سودمند باشند، به جامعه تحویل دهد.»
عالیخانی در رابطه با شباهت روش ارزیابی باغچهبان با آنچه اکنون در مدارس ابتدایی در حال اجراست، توضیح داد: «جبار باغچهبان به معلمان توصیه میکرد که دفتر مشاهداتی داشته باشند و با استفاده از عبارات توصیفی مانند عالی، خوب، متوسط و پست، ارزشیابیهای مستمر خود را از عملکرد دانشآموزان ثبت کنند. این روش ارزشیابی مستمر و توصیفی، امروزه نیز در بسیاری از مدارس ابتدایی به کار گرفته میشود و نشان از بینش عمیق باغچهبان در شناخت و ارزیابی شخصیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد.»
ارسال دیدگاه