رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی حرفهای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استانتهران :
ظرفیت هنرستانها در استان تهران به ۴۸.۵ درصد افزایش یافت
قدس(پانا)-رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی حرفهای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استانتهران از افزایش ظرفیت هنرستانها در استان تهران به ۴۸.۵ درصد خبر داد، اما کمبود فضا و هنرآموز را همچنان چالشبرانگیز برشمرد.
محمدرضا اردستانی، رئیس اداره آموزشهای دوره دوم متوسطه فنیحرفهای و کار و دانش اداره کل آموزشوپرورش شهرستانهای استانتهران، در گفتوگو با خبرنگار پانا درباره اقدامات این اداره در حوزه هدایت تحصیلی و معرفی هنرستانها به دانشآموزان، اظهار کرد: «اصل هدایت تحصیلی، مشاوره و اداره مشاوره در تمام شهرستانهای استان تهران انجام میشود. اما به عنوان ادارهای که میزبان دانشآموزان پس از دوره اول متوسطه در هنرستانها خواهیم بود، تلاش کردهایم تا با شناسایی بهتر هنرستانها، شاخهها، ظرفیتها و همچنین شغلهایی که دانشآموزان پس از اتمام دوره سه ساله هنرستان خواهند داشت، این مسیر را برای آنها تسهیل کنیم.»
اردستانی ادامه داد: «یکی از اقدامات مهم ما در این راستا تقویت و کیفیتبخشی به دوره اول متوسطه است. ما به این نتیجه رسیدهایم که هرچه دانشآموزان از قبل با رشتهها و مهارتهای موجود در هنرستانها آشنا باشند، تصمیمگیری آنها در انتخاب رشته به مراتب بهتر و آگاهانهتر خواهد بود. به همین دلیل، در هفته مشاغل از دانشآموزان دعوت کردیم که از هنرستانها بازدید کنند و در سایر روزهای سال نیز از مدیران هنرستانها خواستیم که از دانشآموزان، دبیران، مدیران و معلمان مدارس متوسطه اول استقبال کنند تا آنها با شرایط و ویژگیهای رشتهها و مهارتهایی که در این دورهها آموزش داده میشود، آشنا شوند.»
وی همچنین اشاره کرد: «در پی آگاهیبخشی به جامعه و شرایط جدیدی که در حوزه نهایی شدن امتحانات در دبیرستانها به وجود آمده است، شاهد استقبال خوبی از هنرستانها بودیم. در واقع، ظرفیت هنرستانها به قدری افزایش یافته که پاسخگوی نیاز دانشآموزان نیست. از همین رو، در سه سال گذشته اقدام به افزایش تعداد هنرستانها کردهایم.»
اردستانی افزود: «در حال حاضر، میزان توسعه و استقبال از هنرستانها در دوره دوم متوسطه از ۳۸ درصد به ۴۸.۵ درصد افزایش یافته است. این افزایش معادل حدود ۲۷ هزار صندلی جدید در هنرستانهاست. با این حال، همچنان با کمبود فضا، امکانات و به ویژه کمبود هنرآموز مواجه هستیم که این مشکلات مانع از پذیرش تمام دانشآموزان علاقهمند به رشتههای فنی و حرفهای در برخی مناطق شده است.»
وی در پایان اظهار کرد: «مسلماً نیاز به توسعه و بهبود زیرساختها، افزایش هنرآموزان و همچنین ارائه رشتههای متنوعتر و مطابق با نیاز بازار کار از جمله اولویتهای ما در آینده خواهد بود.»
این گزارش نشاندهنده توجه ویژه اداره آموزشهای فنیحرفهای و کارودانش به افزایش کیفیت آموزش در هنرستانها و حمایت از دانشآموزان در مسیر انتخاب رشته و شغل آینده آنها است.
ارسال دیدگاه