امام جمعه شهرستان فیروزکوه:

امام حسن عسکری شجاع و دلیر بودند

فیروزکوه(پانا)-امام جمعه شهرستان فیروزکوه شجاعت و دلیری امام حسن عسکری را بسیار منحصر به فرد، ممتاز و برجسته دانست.

کد مطلب: ۱۵۰۸۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
 امام حسن عسکری شجاع و دلیر بودند

حسن حیدری، امام جمعه شهرستان فیروزکوه در رابطه با ولادت امام حسن عسکری در نماز جمعه  گفت: ولادت امام حسن عسکری (ع)، مصادف است با روز هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری. از القاب امام‌حسن‌عسکری (ع) می‌توان به هادی، نقی، زکی، رفیق و صامت اشاره کرد.

وی ادامه داد: عده‌ای از تاریخ نویسان لقب «خالص» را نیز برای آن حضرت ذکر کرده‌اند. همچنین یکی از القاب مشهوری که حضرات امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری (ع) به آن مشهور بودند، لقب «ابن الرضا» است.مشهورترین لقب وی، عسکری است که به اقامت اجباری‌ آن حضرت در سامرا اشاره دارد. ایشان در سامرا تحت مراقبت حکومت عباسی قرار داشت و برای فعالیت‌هایش با محدودیت روبه‌رو بود، امام عسکری(ع) از طریق نمایندگان خود و نیز از راه نامه‌نگاری با شیعیان ارتباط داشت. عثمان بن سعید، نخستین نایب خاص امام زمان(عج)، از نمایندگان خاص وی نیز به شمار می‌رفت.

حیدری در ادامه افزود: امام حسن عسکری(ع) در ۸ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ قمری، در ۲۸ سالگی در سامرا به شهادت رسید و در کنار مرقد پدرش دفن شد. که به حرم عسکریین مشهور است و از زیارتگاه‌های شیعیان در عراق به شمار می‌آید.احادیثی از امام عسکری(ع) در موضوعات تفسیر قرآن، اخلاق، فقه، امور اعتقادی، ادعیه و زیارت روایت شده است.

وی ادامه داد: خاطرنشان می‌کنیم امام حسن عسکری(ع) بعد از به شهادت رسیدن پدر ارجمندشان، حضرت امام هادی(ع) و پیش از امامت فرزند بزرگوارشان حضرت صاحب الزمان(عج) به عنوان امام یازدهم مسلمین و شیعیان جهان نایب شدند. با توجه به اینکه نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه‌معصومین(ع) در زمان حیاتشان، همواره مسلمین و انسان‌های جهان را بشارت داده بودند که خداوند به یازدهمین امام شیعیان فرزند پسری عطا خواهد کرد که در جایگاه امام دوازدهم، نجات بخش عالم بشریت بوده و ریشه ستم و استبداد را در جهان نابود می‌کند. در حکومت او عدالت همه جهان را فرا می‌گیرد، به همین دلیل حکومت، از ترس این موضوع، ایشان را در بیشتر سال‌های زندگی‌شان در حصر خانگی نگه داشتند.

 امام جمعه فیروزکوه اظهار کرد: با توجه به اینکه دومین امام مسلمین امام حسن مجتبی(ع) با امام حسن عسکری(ع) در اسم «حسن» اشتراک داشتند، لذا در برخی از نقل‌ها، امام حسن عسکری را به عنوان حسن «اخیر» نیز یاد کرده‌اند. امام حسن عسکری(ع) در همه ویژگی‌ها و رفتارهای فردی و اجتماعی، بسیار منحصر به فرد، ممتاز و برجسته بوده و صفات ایشان در میان مسلمانان بسیار مشهور بوده است.

وی صفات امام حسن عسکری را این‌گونه تصریح کرد: آن حضرت  در همه ویژگی‌ها و رفتارهای فردی و اجتماعی، بسیار منحصر به فرد، ممتاز و برجسته بوده است. ایشان از نظر جسارت، شهامت، استقامت فکری و روانی، تسلای قلب، تهور و بی‌باکی شهرت و محبوبیت بسیار داشتند؛ و همواره عشق و علاقه بسیاری را به مردم ابراز می‌کردند و در برابر آنها با بخشش و مرحمت بودند. مردم در مواجهه با امام‌حسن‌عسکری(ع) متوجه عمق نگاه و رأفت وجودی‌ ایشان می‌شدند و این انرژی مثبت در همه سلول‌های وجودشان رخنه می‌کرد. به طوری که خود را در یک حصار امن و مطمئن الهی می‌دیدند.

امام جمعه فیروزکوه در پایان در خصوص صفت حمایت‌گری امام حسن عسکری گفت: در مواقع سخت و بحران‌های زندگی، وجود مقدس امام حسن عسکری(ع) همچون یک حامی و پشتوانه برای مسلمانان به شمار می‌آمد و هدایت‌گر و یاری‌گر آنها برای برطرف کردن موانع و مشکلات زندگی بود. زمانی که امام حسن عسکری(ع) تنها ۲۲ سال سن داشت، پس از به شهادت رسیدن پدر بزرگوارشان، مسئولیت امامت و ولایت مسلمین را برعهده گرفت. مدت زمان امامت ایشان تنها ۷ سال به طول انجامید.

خبرنگار : دانش‌‌آموز : فاطمه هادیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار