امام جمعه موقت شهرستان فیروزکوه در گفت‌و‌گو با پانا:

وجود پاک امام رضا علیه‌السلام یاری‌رسان دست‌های ناتوان و آشیان بی‌پناهان است

فیروزکوه ( پانا)- امام جمعه موقت شهرستان فیروزکوه رفتار وجود پاک دست‌های آسمانی‌ امام رضا علیه‌السلام را یاری‌رسان ناتوانان و استواری قامتش را آشیان بی‌پناهان خواند.

کد مطلب: ۱۴۹۹۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
 وجود پاک امام رضا علیه‌السلام یاری‌رسان دست‌های ناتوان و آشیان بی‌پناهان است

داوود زمیررضوانی، امام جمعه موقت شهرستان فیروزکوه در رابطه با شهادت امام رضا علیه‌السلام در گفت‌وگو با پانا گفت:«حضرت رضا علیه‌السلام در روز جمعه، یازدهم ذیقعده سال 148ق، درحالی که شانزده روز از شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام، در شهر مدینه به دنیا آمد؛کامام رضا تا سال 183قمری، یار و همراه پدر بزرگوار خویش، امام موسی‌کاظم علیه‌السلام بود تا این که در 35 سالگی و پس از شهادت آن حضرت، امامت و هدایت امت اسلامی را برعهده گرفت. ایشان پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت.»

وی اظهار کرد:« آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مأمون و گذشت سه سال، در 55 سالگی به دست آن دژخیم بداندیش به شهادت رسید. نام اصلی امام هشتم علی‌بن‌موسی علیه‌السلام است؛ لقب یا نام مشهور آن حضرت رضا علیه‌السلام است، امامان معصوم برای جلوگیری از گمراهی مردم، همواره جانشین پس از خود را معرفی می‌کردند.»

زمیررضوانی ادامه داد: «چراغ وجود حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در خانه‌ای روشن شد که پدر خانواده، بنده نیک خدا، امام کاظم علیه‌السلام و مادر او، بانوی مکرمه و پاکدامنی چون تُکْتَم بود. تکتم، بسیار خردمند و از شریف‌زادگان عجم بود و نزد ام‌حمیده، مادر امام کاظم علیه‌السلام ارزش و احترام ویژه‌ای داشت.»

امام جمعه موقت شهرستان فیروزکوه با اشاره به ولایت و امامت ادامه داد:« امامان معصوم برای جلوگیری از گمراهی مردم، همواره جانشین پس از خود را معرفی می‌کردند. امام موسی‌کاظم علیه‌السلام نیز در حضور بسیاری از اصحاب خود مانند محمدبن‌اسحاق، علی‌بن‌یقطین، حسین‌بن‌مختار، داودبن‌سلیمان، نصربن‌قابوس و محمد‌بن‌سنان، فرزندش رضا علیه‌السلام را جانشین پس از خود معرفی کرده‌است.»

وی در رابطه با رفتار نیکو این امام همام اظهار کرد:«امام رضا علیه‌السلام، در برخوردهای اجتماعی، بهترین عبارات را به کار می بردند و مواظب بودند کسی از ایشان نرنجد. یکی از القاب امام هشتم، مُعین‌الضعفاء است. آن حضرت، همیشه به فکر کمک به نیازمندان و باز نمودن گره‌ای از مشکلات آنان بود.»

زمیر رضوانی با اشاره به ویژگی‌‌های یک فرد عاقل بیان کرد :«امام رضا علیه‌السلام در توصیف ویژگی‌های فرد عاقل فرمودند، عقل آدمی به کمال نمی‌رسد، مگر این که ده خصلت را دارا باشد، از او امید خیر باشد؛ مردم از شرش در امان باشند؛ نیکی اندک دیگران را بسیار شمارد؛ خیر بسیار خود را اندک شمارد؛ هر چه از او نیاز خواهند، ناراحت نشود.»

وی در ادامه اظهار کرد:«انسان عاقل نباید در طول عمر خود از دانش‌اندوزی خسته شود؛ فقر در راه خدا برایش از توانگری محبوب‌تر باشد؛ خواری در راه خدا، از عزت با دشمنش بهتر باشد؛ گمنامی را بر شهرت برتری دهد و آخر این‌که کسی را نبیند، مگر این‌که بگوید او بهتر و پرهیزکارتر از من است. اگرهم بدتر و زبون‌تر باشد، بگوید شاید درونش بهتر است و این خوبی درون او بالاتر از خوبی ظاهر من است.»

وی تصریح کرد:« بقعه مقدس رضوی، از روزهای پس از شهادت غریبانه علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام نزدیک به هزار و دویست سال، هم‌چون نگینی در بین زمینی‌ان می‌درخشد و عاشقان حضرتش، پروانه‌وار گرداگرد آن شمع فروزان طواف می‌دهند. تاریخی‌ترین مکان اطراف مرقد امام رضا علیه‌السلام در حرم مطهر رضوی، مسجد بالاسر است. بنای اولیه این مکان مقدس، مربوط به عهد غزنویان است و حدود هزار سال سابقه تاریخی دارد این مسجد، در غرب حرم مطهر قرار دارد.»

امام جمعه موقت شهرستان فیروزکوه در پایان خاطرنشان کرد:« وجود نازنین امام رضا علیه‌السلام در مشهد مقدس، همواره برآورنده نیاز حاجتمندان و دوای دردمندان بوده است. وجود پاکی که دست‌های آسمانی‌اش، یاری‌رسان ناتوانان و استواری قامتش، آشیان بی‌پناهان است.»

خبرنگار : دانش‌‌آموزان فاطمه هادیان، آیناز باطبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار