مراقب‌ سلامت دبیرستان عطیه ۲ ملارد:

پیشگیری و نقش حمایتی، تاثیرگذارترین اثر خانواده بر روی فرزند است

ملارد (پانا) - مراقب سلامت دبیرستان دخترانه عطیه ۲ شهرستان ملارد گفت پیشگیری و نقش حمایتی در هنگام ترک از تاثیرگذارترین نقش خانواده بر روی فرزند معتاد است.

کد مطلب: ۱۴۸۳۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
پیشگیری و نقش حمایتی، تاثیرگذارترین اثر خانواده بر روی فرزند است

سونیا سرخوش در گفت‌وگو با پانا، هدف از نامگذاری روز جهانی مبارزه با مواد مخدر را جلوگیری از پخش مواد‌ مخدر دانست و عنوان کرد: «۲۶ ژوئن هر سال توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری برای جلب عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر است.»

وی با اشاره به دلایل گرایش افراد به مواد مخدر اظهار کرد: «مشکلات روانی، ضعف اراده در «نه» گفتن، فرار از زندگی تکراری، انگیزه‌های درمانی، کنجکاوی، خود‌نمایی، تمایل به پذیرش در جمع دوستان ناباب، وجود الگوهای منفی موفق و... از دلایل گرایش به مواد مخدر هستند.»

مراقب سلامت دبیرستان عطیه ۲، مواد مخدر را به دو دسته مُسکن‌ها و محرک‌ها تقسیم کرد و گفت: «مُسکن‌ها مثل تریاک با تغییراتی که روی دستگاه عصبی ایجاد می‌کنند باعث کم شدن درد و ایجاد حالت سرخوشی در فرد می‌شوند و در بعضی داروها نیز قابل استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین به تنهایی بد نیست ولی مشکل از آنجا شروع می‌شود که از این نوع مواد مخدر به مقدار زیاد و خارج از جنبه‌های درمانی استفاده شود. محرک‌هایی مانند شیشه و کوکائین باعث حالت بی‌خود شدن، افزایش اعتماد به نفس، افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شوند.»

سرخوش با اشاره به تغییرات رفتاری بر اثر مصرف مواد مخدر خاطرنشان کرد: «تمام این مواد باعث افزایش ده‌پامین و نور‌آدرنالین در بدن می‌شوند. مصرف مواد مخدر و محرک می‌تواند باعث تغییرات شدیدی در رفتار مثل خشونت و خشم ناگهانی، غمگین یا وحشت شدید و... در رفتار شود و در صورتی‌که این مصرف زیاد شود، باعث کاهش عملکرد کاری و تمرکز، مشکلات جسمی و روانی خواهد شد.»

وی مواردی نسبت به خطرات و عوارض مصرف مواد مخدر را مهم دانست و گفت: «از بین بردن سلامت روانی و فیزیکی، وابستگی و اعتیاد، مشکلات اجتماعی، خطرات جسمانی مانند وقتی که فرد پس از مصرف مواد اقدام به رانندگی می‌کند از جمله خطراتی هستند که فرد پس از مصرف مواد مخدر در پیش دارد.»

سرخوش، نقش خانواده را در 2 مرحله تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: «پیشگیری و نقش حمایتی در هنگام ترک از تاثیرگذارترین نقش‌های خانواده روی فرزند معتاد است. خانواده با ارائه کنترل‌های آگاهانه مانند کنترل در انتخاب دوست، آموزش نه گفتن، بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس در فرزند و حمایت‌های روانی می‌تواند نوجوان را طوری تقویت کند که به‌راحتی در دام مواد مخدر گرفتار نشود اما اگر نوجوانی به مواد مخدر گرایش پیدا کرد، خانواده می‌تواند با کمک مشاوره‌های تخصصی در کنار خود قرار داده و او را از دام اعتیاد نجات دهد.»

وی با توصیه به والدین و تاکید بر آموزش مهارت «نه» گفتن افزود: «به والدین توصیه می‌شود مشکلات و اختلالات خود را به فرزندان منتقل نکنند و آن‌ها را درگیر مشکلات خود نکنند. به این ترتیب به فرزندان خود مهارت «نه» گفتن، بالا بردن اعتماد به نفس، دوست داشتن خود و... را بیاموزند و بر استفاده از فضای مجازی و انتخاب دوستان فرزندانشان نظارت بیشتری داشته باشند.»

خبرنگار : دانش‌آموز: زهرا ابراهیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار