مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران:

استفاده بهینه از اوقات فراغت منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

ملارد (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، برنامه‌های اوقات فراغت را امری مهم و ضروری در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در تعطیلات تابستان دانست.

کد مطلب: ۱۴۸۳۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
استفاده بهینه از اوقات فراغت منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

مسعود بهرامی در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان ملارد که در فرمانداری این شهرستان با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان برگزار شد، عنوان کرد: یک تصویر کلی از  آموزش و پرورش در جامعه وجود دارد و بیشتر مردم باور دارند که مهم‌ترین اصل آموزش و پرورش فقط تحصیل دانش‌آموزان است اما یکی از مهم‌ترین کار‌های آموزش و پرورش در کنار آموزش، تربیت درست و اصولی آنان است که اگر به این اصل مهم دقت نکنیم دچار مشکل می‌شویم. هدف آموزش و پرورش فقط تحصیل در مدارس نیست بلکه اگر بخواهیم یک تحصیل درست و جامع برای دانش‌آموزان در مدارس داشته باشیم به 2 بازوی محکم و قوی و یک چتر اصلی نیاز داریم.

بهرامی، آموزش و مهارت دانش‌آموزان را 2 اصل مهم برای تربیت آن‌ها دانست و گفت: مهم‌ترین بازوی آموزش و پرورش در راستای رشد و پرورش دانش‌آموزان، آموزش و مهارت است. بازوی اول یعنی آموزش به معنای آموزش پایه و همان تحصیل است اما بازوی مهارت، بحث مهم تربیت و رشد دانش‌آموزان در مدارس است که باید بسیار به آن توجه کرد. این 2 بازو بدون وجود چتر اصلی بی‌معنا است، چتر اصلی تربیت است که از خانه و خانواده شروع می‌شود و در مدارس رشد می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، مشارکت و همکاری دیگر نهاد‌ها در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های آموزش و پرورش را بسیار ضروری دانست و بیان کرد: در آموزش و پرورش برای تحقق اهداف و برنامه‌های تربیتی دانش‌آموزان به همکاری و مشارکت دیگر نهاد‌ها نیازمند هستیم و راهبرد ما در آموزش و پرورش، راهبرد مشارکتی است. بنابر‌این آموزش و پرورش با مشارکت سایر نهاد‌ها می‌تواند رسالت مهم خود که همان آموزش و تربیت دانش‌آموزان است را به خوبی انجام دهد.

وی، اقدام اصلی در راستای رشد و تربیت دانش‌آموزان در تابستان را طراحی و اجرای برنامه‌های اوقات فراغت دانست و افزود: اقدام اصلی برای آموزش و پرورش در تابستان، طراحی برنامه‌هایی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان است. اگر مسئولین کمک کنند تا بتوانیم با کمک آن‌ها برنامه‌های اوقات فراغت تابستان را انجام دهیم، قطعا در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار است. اگر بخواهیم در تابستان، یک برنامه خوب در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم، راهکار آن اوقات فراغت دانش‌آموزان است که می‌توانیم آن را از تیرماه با شعار «تربیت بدون توقف» شروع کنیم و این را در نظر داشته باشیم که هر چه برنامه‌های تربیتی مدارس بیشتر شود، آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان کمتر می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی خوبانی، امام جمعه شهرستان ملارد نیز گفت: شهرستان ملارد از امکانات خوبی برای تربیت و رشد دانش‌آموزان برخوردار است اما اینکه تربیت به آسانی شکل نمی‌گیرد با ساز و کار تربیتی اثر‌گذار و انتقال پیام، ارتباط دارد. مربیان خوب، نقش به‌سزایی در تربیت درست و جامع دانش‌آموزان دارند، مربیان خوب باید بتوانند پیام تربیتی را درست انتقال بدهند تا تاثیر آن بیشتر بر دانش‌آموزان شود و در این زمان است که تربیت درست و اصولی دانش‌آموزان تحقق می‌یابد.

وی در رابطه با مهم‌ترین علل آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان افزود: اگر ساز و کار خود را فقط آموزش قرار دهیم و توجهی به تربیت دانش‌آموزان نداشته باشیم منجر به آسیب‌های اجتماعی مختلف می‌شود که این آسیب‌ها می‌توانند در فعالیت‌های علمی و اجتماعی دانش‌آموزان اختلال ایجاد کنند و موجب فرو‌پاشی فکر و ذهن آن‌ها شوند. خانواده و مدرسه، نظام پیوسته به یکدیگر هستند، پس وظیفه تربیت اصولی دانش‌آموزان بر عهده این 2 گروه است که ابتدا در خانواده شروع می‌شود و سپس با ورود دانش‌آموزان به مدارس ادامه پیدا می‌کند و باید به این موضوع دقت داشته باشیم که اگر تربیت درست دانش‌آموزان انجام نشود، نمی‌توانیم موفقیت‌های علمی و تربیتی را به دست آوریم.

امین اسدی، سرپرست فرمانداری ملارد نیز در تایید سخنان مسئولان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی نوجوانان گفت: هر‌چه برای تربیت دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌هایی که آن‌ها را تهدید می‌کند، هزینه کنیم در واقع یک سرمایه‌گذاری بزرگ انجام داده‌ایم؛ زیرا همین دانش‌آموزان هستند که اگر برای تربیت و رشد آن‌ها هزینه کنیم و وقت بگذاریم، آینده کشور را به خوبی می‌سازند و با هزینه‌های خود در برنامه‌های آموزش و پرورش، آینده کشور را تضمین می‌کنیم. فقط کافی است به آموزش و پرورش کمک کنیم تا گامی بزرگ در راستای آموزش و تربیت دانش‌آموزان برداریم و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که آموزش و تربیت 2 دوست جدایی‌نا‌پذیر هستند و هر کدام با کمک دیگری می‌توانند دانش‌آموزان را از آسیب‌های اجتماعی دور کنند.

خبرنگار : دانش‌آموز: فاطمه نعمتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار