رونق زنبورداری در مشگین‌شهر با پیش‌بینی تولید یک هزار تن عسل

تهران (پانا) - شهرستان مشگین شهر به علت برخورداری از مراتع و ییلاقات پرگل در دامنه شمالی سبلان از مناطق مهم و مستعد برای پرورش زنبور عسل کشور محسوب می شود که در سال‌های اخیر صنعت زنبورداری در این شهرستان رونق گرفته است.

کد مطلب: ۱۴۸۸۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
رونق زنبورداری در مشگین‌شهر با پیش‌بینی تولید یک هزار تن عسل

 بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر ۵۶ هزار و ۶۴۱ کندوی زنبور عسل دارد که بر اساس آمار سال گذشته، ۸۳۳ تن عسل در این شهرستان تولید شده است و پیش بینی می شود که امسال حدود یک هزار تن عسل در این شهرستان تولید شود.

بر اساس آخرین آمار صنعت زنبورداری استان که پاییز سال گذشته انجام شد، زنبورداران شهرستان مشگین شهر در سال گذشته ۴۶۰ تن گرده گل، ۶ هزار و ۹۰۸ کیلوگرم موم، ۸۹۰ کیلوگرم بره موم و پنج هزار و ۷۸۰ گرم ژل رویال تولید کرده اند.

بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، زنبورستان های شهرستان مشگین شهر در سال گذشته با افزایش بیشتر تلفات ناشی از مسمومیت زنبور عسل در اثر سمپاشی‌های غیرمتعارف و استفاده غیرمتعارف باغداران از سموم در فصل گلدهی باغات مواجه شدند که این امر سبب تاثیرات نامطلوبی در زمستان گذرانی کلنی‌های ضعیف نیز شد.

بر اساس آمار موجود فعالیت زنبورداری طی سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشگین شهر که شامل ۲۰ درصد کلنی‌های موجود بود، دچار تلفات ۱۰۰ درصدی شده و ۱۴ هزار و ۴۷۴ کلنی نیز با کاهش بیش از ۵۰ درصدی جمعیت زنبورعسل در داخل کلنی ها مواجه شد.

اداره جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر خواستار اعمال هماهنگی لازم جهت افزایش نظارت بر چرخه تهیه، توزیع و استفاده از سموم کشاورزی به دلیل مخاطرات سمپاشی گسترده در مزارع و باغات کشاورزی برای صنعت زنبورداری شد

 تولید ملکه زنبور عسل از لاین کارنیکا

این اداره همچنین خواستار توقف سمپاشی نابجا و بی موقع در هنگام گل دادن درختان میوه و اجرای عملیات سمپاشی باغات با هماهنگی کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شد و اعلام کرد: همکاری متقابل زنبورداران و باغداران برای افزایش تولیدات باغی و محصول زنبورداری ضروری است.

اداره جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر همچنین خواستار برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی در خصوص نحوه فرآوری و استحصال فرآورده‌های زنبور عسل، حمایت از زنبور داران خسارت دیده ناشی از عوامل محیطی مثل تلفات کلنی و تغییرات آب و هوایی، تامین نهاده شکر و مکمل‌های تقویتی و ارائه بسته‌های حمایتی توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای زنبورداران شد.

این اداره همچنین ایجاد تمهیدات لازم برای صادرات عسل، واردات و تولید داروهای دامپزشکی توسط شرکت‌های دانش بنیان برای بیماریهای مختلف زنبور عسل و همچنین جمع آوری داروهای تقلبی زنبور عسل و برخورد قانونی با عوامل فروش سموم غیرمجاز، شناسایی دامپزشکان مجرب در زمینه تشخیص بیماری‌های زنبور عسل و معرفی آن به زنبورداران جهت کنترل و پایش بیماری و حل مشکلات مربوط به بیمه تامین اجتماعی زنبورداران در راستای حمایت از صنعت زنبورداری شد.

شهرستان مشگین‌شهر به علت برخورداری از طبیعت بکر و ییلاقات پرگل دامنه سبلان، از مناطق مهم تولید عسل و فعالیت زنبورداری محسوب می شود و با داشتن ۱۰ درصد کلنی‌های زنبور عسل استان اردبیل، نزدیک ۲۰ درصد محصول عسل استان را تولید می کند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار