روانشناس و مشاور خانواده مرکز مشاوره‌ای شهرستان ملارد:

عشق، اعتماد و احترام، مثلثی است که زندگی مشترک را می‌سازد

ملارد (پانا) - روانشناس و مشاور خانواده مرکز درمانی و مشاوره‌ای شهرستان ملارد، عشق، اعتماد و احترام را مثلثی دانست که هر ضلع آن زندگی مشترک را می‌سازد.

کد مطلب: ۱۴۷۹۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
عشق، اعتماد و احترام، مثلثی است که زندگی مشترک را می‌سازد

ازدواج، سنتی قدیمی است و خداوند در ذات بشر، میل به ایجاد یک زندگی مشترک را قرار داده تا انسان‌ها بتوانند با ازدواج، تشکیل خانواده بدهند اما هنگامی که از ازدواج سخن می‌گوییم منظور ما فقط تشکیل زندگی نیست بلکه انسان‌ها باید بتوانند در ازدواج، آرمان‌های اصلی یک زندگی امن و با آرامش را به تحقق برسانند.

اول ذی‌حجه، مصادف با ۱۹ خرداد، سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است و این روز در تاریخ جمهوری اسلامی به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است. به منظور بررسی و عوامل مؤثر بر داشتن یک انتخاب سنجیده و درست و آثار ازدواج موفق، گفت‌و‌گویی با محمد اصلان‌پور، روانشناس و مشاور خانواده شهرستان ملارد داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

محمد اصلان‌پور در رابطه با سنت ازدواج عنوان کرد: «همه ما می‌دانیم که ازدواج، سنتی قدیمی و امری طبیعی در زندگی انسان است. چرا که همه ما به دنیا آمده‌ایم که زندگی کنیم و لازمه داشتن یک زندگی مطلوب، داشتن شریک و خانواده‌ای است که نقطه امن ما در دنیا است، افراد با ازدواج به تکامل می‌رسند و موجب تولد انسان دیگری می‌شوند و این موضوع، عامل اصلی ادامه و تداوم نسل آن‌ها می‌شود. ازدواج، عملی حساس است که اگر تک‌تک مراحل آن از انتخاب تا امضای پای عقدنامه سنجیده انجام نشود، موجب بروز مشکلاتی بزرگ و حل‌نشدنی می‌شود.»

وی درباره اهمیت انتخابی درست در امر ازدواج بیان کرد: «2 نوع انتخاب در زندگی داریم که یک نوع آن انتخاب‌هایی است که در آن‌ها فرصت تجدید نظر داریم و نوعی دیگر انتخاب‌هایی هستند که نمی‌توانیم بعد از تصمیم‌گیری، صرف‌نظر کنیم. ازدواج نیز جزو انتخاب‌های غیر قابل تجدید نظر‌است. ما تنها یک بار فرصت انتخاب داریم پس باید به بهترین و سنجیده‌ترین شکل ممکن انجام شود، افراد باید در انتخاب شریک زندگی خود محتاط باشند؛ چرا که صحبت از  یک عمر زندگی است و این انتخاب، انتخابی سرنوشت‌ساز و اثرگذار در زندگی هر انسانی است.»

اصلان‌پور در بیان ویژگی‌های یک انتخاب درست اینگونه شرح داد: «نظرات و معیارهای افراد برای انتخاب شریک زندگی متفاوت است، برخی درک کاملی از این موضوع دارند و معتقدند که انتخابی درست است که طرفین بتوانند در آن رابطه و زندگی مکمل یکدیگر باشند و پایه‌های زندگی‌شان بر عشق، درک متقابل و آرامش پایبند و استوار باشد و برخی دیگر نیز انتخابی را درست می‌دانند که فرد در آن رابطه بتواند نیازهای وی را برطرف کند که معمولا این دسته از روابط، عمر کوتاهی دارد و بعد از گذشت مدتی کوتاه، رو به فروپاشی قدم می‌گذارد.»

روانشناس و مشاور خانواده مرکز درمانی و مشاوره‌ای توان برتر ملارد تصریح کرد: «همه انسان‌ها بعد از گذشت مدتی به این درک می‌رسند که انتخاب درست یعنی داشتن ثبات روانی، امنیت احساسی، درک متقابل، صمیمیت، عشق و اعتماد در زندگی است.»

این مشاور خانواده با اشاره به عواملی که موجب ازدواجی ناموفق می‌شود، گفت: «عوامل زیادی وجود دارد که موجب بروز انتخابی نادرست و ازدواجی ناموفق می‌شود اما طبق تحقیقات به‌دست‌آمده از آمار مراجعان به مراکز درمانی و دادگاه برای جدایی، اکثر این آمار نشان می‌دهد که ورود به روابط ناسالم در سنین کم، ناآگاهی و داشتن مشکلات متعدد با خانه و خانواده موجب انتخاب نادرست افراد و در نتیجه ازدواجی ناموفق می‌شود، ازدواجی که به جدایی ختم می‌شود و فرد در این روابط دیگر به سختی می‌تواند به خود حقیقی و ثابت خودش بازگردد و زندگی جدیدی بسازد.»

روانشناس مرکز درمانی توان برتر ملارد افزود: «همچنین عوامل دیگری مثل ازدواج در سن کم و ازدواج اجباری، موجب تشکیل زندگی ناسالم و ناسازگار می‌شود و به زوجین فرصت داشتن زندگی ایده‌آل و با آرامش را نمی‌دهد و معمولا در این نوع زندگی افراد مدام با مشکلات و دعواهای متعدد سر و کله می‌زنند و مشغول جدال با یکدیگر هستند.»

وی، عواملی که موجب پایداری زندگی مشترک و موفق می‌شود را نام برد و گفت: «افراد ازدواج می‌کنند که به غیر از تشکیل خانواده به آرمان‌های مطلوب خود برسند و به آرامش دست یابند. زندگی موفق، سرشار از عشق حقیقی است، عشقی که هیچ‌گاه موجب ناسازگاری نمی‌شود و اصلی‌ترین عامل پایداری زندگی است، داشتن اعتماد نیز یکی دیگر از عوامل پایداری زندگی مشترک است. اعتماد یعنی داشتن اطمینان کامل به صداقت شریک زندگی خود، وجود احترام نیز در پایداری زندگی مشترک بی‌تأثیر نیست بلکه جزو اثرگذارترین عاملان است.»

اصلان‌پور افزود: «عشق، اعتماد و احترام، مثلثی است که هر ضلع آن زندگی مشترک را می‌سازد و آن را حفظ می‌کند. نمونه زندگی سعادتمند توأم با آرامش را می‌توان در زندگی مشترک امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) دید که در عین سادگی، پر از عشق و همدلی است. همه کسانی که زندگی مشترک تشکیل می‌دهند باید از این دو بزرگوار الگو بگیرند.»

خبرنگار : دانش‌آموز: نرگس زندیه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار