یک دبیر تاریخ و جغرافیای شهرستان ملارد در گفت‌وگو با پانا:

تخت کیکاووس و امام‌زاده قاسم(ع) از جاذبه‌های گردشگری شهرستان ملارد

ملارد (پانا) - دبیر تاریخ و جغرافیای دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان شهدای مدافع حرم شهرستان ملارد، تخت کیکاووس و امام‌زاده قاسم(ع) را، از جاذبه‌های گردشگری شهرستان ملارد معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۴۶۵۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
تخت کیکاووس و امام‌زاده قاسم(ع) از جاذبه‌های گردشگری شهرستان ملارد

طیبه کریمی، معاون آموزشی و دبیر تاریخ و جغرافیای دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان شهدای مدافع حرم ملارد، در معرفی تخت کیکاووس به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان ملارد در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «تخت کیکاووس نام محوطه و بنایی تاریخی و باستانی است، که در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر ملارد، در غرب روستایی خوش آب‌وهوا به نام بیدگنه واقع شده است. تخت کیکاووس در واقع آتشکده­‌ا‌ی ساسانی بوده که در آن مراسم آئینی زرتشتی برگزار می­‌شد و تا مدت‌­ها پس از حمله‌ اعراب به ایران از تقدس فراوان برخوردار بوده است. تخت کیکاووس کوهی صخره ای است به شکل مخروطی که از سنگ های آذرین تشکیل شده و بلندترین ارتفاع، اطراف روستای بیدگنه است.»

وی همچنین بیان کرد: «شهرستان ملارد با دارا بودن سابقه تمدنی بسیار غنی از جاذبه­‌ها و آثار باستانی و تاریخی بسیاری برخوردار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کوه و آتشکده تخت کیکاووس است. در بالای این کوه آثار معماری مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد در دوران تاریخی، در این کوه قلعه‌ای وجود داشته است. روستای بیدگنه در نزدیکی شهر تهران، روستایی نسبتا ییلاقی با باغ‌های میوه‌ مرغوب است که خود به تنهایی می‌­تواند استراحتگاه مناسبی برای دوری از شلوغی و آلودگی شهرها محسوب شود. آتشکده­‌های زرتشتی نیز همواره جزء پرطرفدارترین جاذبه‌های تاریخی و باستانی بوده و هستند. به همین دلیل دیدن آتشکده تخت کیکاووس برای مسافران نوروزی خالی از لطف نیست.»

کریمی در ادامه معرفی این مکان گردشگری و  زیارتی افزود: «تخت کیکاووس کوهی صخره‌ای است به شکل مخروطی و از سنگ‌های آذرین تشکیل شده است. در بالای این کوه آثار معماری مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد در دوران تاریخی در این کوه قلعه‌ای وجود داشته است در دامنه کوه  تخت کیکاووس، امام‌زاده قاسم قرار دارد. این بنا در دوران ایلخانی بنا شده ولی در دوران اخیر نوسازی و بازسازی شده و بنای اصل آن با نمای آجری جدید پوشیده شده است. در این بنا آجرهایی وجود داشت که دارای مهرهای دوره ایلخانی است.»

دبیر تاریخ و جغرافیای دبیرستان فرزانگان استعداد درخشان ملارد، درباره روستای بیدگنه خاطر نشان کرد: «روستای بیدگنه دارای آب و هوای بسیار مطبوع بوده و بقعه‌ی امامزاده قاسم (ع) به دلیل قرارگیری در کنار کوه و طبیعت زیبای این منطقه، هر سال گردشگران بسیاری برای بازدید از آن‌ها به این نواحی سفر می‌کنند. در روستای بیدگنه و در نزدیکی این امامزاده، کوه کیکاووس قرار دارد که قدمت تاریخی آن به دوران ساسانیان می‌رسد. این بنای تاریخی دارای سه سازه است و قرن‌های متمادی برای ایرانیان به عنوان مکانی مقدس به حساب می‌آمد به طوری که فقط موبدان حق حضور در بالاترین ساختمان آن را داشته‌اند.»

کریمی، در معرفی بیشتر امامزاده قاسم(ع) خاطر نشان کرد: «امامزاده قاسم (ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است. این بقعه که در دامنه جنوبی کوه تخت کیکاووس قرار دارد میزبان شیفتگان خاندان پیامبر اکرم(ص) است. در بالای ورودی امامزاده، یک نورگیر و در طرفین آن دو طاق نمای آجری و بر فراز طاق‌نماها، دو قاب چهارگوش دیده می‌شود. مساحت بقعه‌، حدود پنجاه مترمربع و ضریح آن آهنی است. در نمای ساختمان از مصالح آجر و کاشی استفاده کرده‌اند و گنبد آن به رنگ سبز، ساده و فاقد تزئینات است.»

وی در پایان تصریح کرد: «فضای داخلی امامزاده یا گنبدخانه، طرحی شبیه به چلیپا دارد. در واقع گنبدخانه فضای چهارگوشی است که در هر ضلع آن تورفتگی بزرگی به شکل طاق‌نماها جلب نظر می‌کند و در میان آن ضریح فلزی امامزاده و در داخل آن سنگ قبر مرمری جدید قرار دارد.»


دانش‌آموز خبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار