دادگاه لاهه از امروز شکایت ایران را استماع می‌کند

تهران (پانا) – وکلای ایران روز دوشنبه (امروز) از دیوان بین المللی دادگستری (دادگاه لاهه) درخواست خواهند کرد که لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دستور دولت ترامپ را در دستور کار خود قرار دهد.

کد مطلب: ۸۴۸۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد
دادگاه لاهه از امروز  شکایت ایران را استماع می‌کند

به گزارش رویترز، پرونده ثبت شده در دیوان بین‌المللی دادگستری که به عنوان دادگاه جهانی شناخته می‌شود می‌گوید که تحریم‌های آمریکا که به اقتصاد ایران آسیب رسانده است معاهده مودت سال 1955 بین دو کشور را نقض می‌کند.

آمریکا که به طور رسمی روز سه‌شنبه به بحث‌های شفاهی پاسخ خواهد داد تاکنون هیچ موضع رسمی در این‌باره اتخاذ نکرده است.

انتظار می‌رود که وکلای آمریکایی مدعی شوند که دادگاه بین‌المللی نباید در این دعوی قضاوت کند چراکه پیمان مودت اعتباری ندارد و تحریم‌های آمریکا عیله ایران این پیمان را نقض نمی‌کند.

استماع درخواست ایران درباره صدور حکم موقت به مدت 4 روز ادامه خواهد داشت تا ظرف یک ماه تصمیم در این‌باره اعلام شود.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری کشورمان روز گذشته در نشست خبری در مورد طرح شکایت دادگاه دادگستری بین‌المللی در موضوع برجام هم گفت: «علاوه برنقض مقررات برجام خروج آمریکا نقض قواعد تجارت آزاد و تضمین تجارت آزاد و برخی مسایل انسانی مطرح شد. در این شکایت ایران دستور موقتی را خواستار شده است و بعد از آن رسیدگی به دعوای اصلی است که بسیار مهم است. رئیس دیوان دادگستری بین‌المللی در چارچوب بند چهار ماده ٧۴ قواعد رسیدگی این دادگاه به وزیر امور خارجه آمریکا نامه‌ای اداری نوشت و گفت که شما باید وضع موجود را حفظ کنید و منظور این بود که تحریم‌های جدیدی اعمال نشود. این نامه دستور موقت نبود بلکه نامه‌ای در چارچوب اداری است.»

او گفت: «دست کم از سال ١٣٣٢ تاکنون مردم ایران به طور پی در پی از اقدامات دولت آمریکا متضرر شده‌اند و شکایت‌های بسیاری مطرح شده است. احکامی که در دادگاه‌ها صادر شده است مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی است و مربوط به دولت نیست بنابراین ذینفعان حکم می‌توانند تصمیم بگیرند و در صورتی که به دولت نمایندگی بدهند می‌تواند ورود کند و این حقوق قابل تهاتر نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار