ظریف به تهران بازگشت

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه که در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی و برای گفت وگو و رایزنی های برجامی با همتایان خود به چین، روسیه و بلژیک سفر کرده بود، بعدازظهر امروز -چهارشنبه- به تهران بازگشت.

کد مطلب: ۸۲۲۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
ظریف به تهران بازگشت

به گزارش ایرنا محمد جواد ظریف به منظور رایزنی و گفت و گو با شرکای برجام از شنبه شب دور تازه ای از دیپلماسی را با سفر به چین آغاز کرد.وزیر امور خارجه پس از دیدار و گفت و گو با وانگ یی همتای چینی خود به مسکو رفت تا با دیگر عضو گروه 1+5 تبادل نظر کند.
وزیر امور خارجه بعد از دیدار با همتایان چینی و روس خود و قبل از نشست با نمایندگان اروپا در توئیتر خود نوشت:«دیدارهای خوب و محتوایی با همتایان خود در پکن و مسکو داشتم و در ادامه در بروکسل با نماینده عالی اتحادیه اروپا و سه وزیر خارجه اروپایی دیدار خواهم کرد. به زودی مشخص می شود که چهار بعلاوه یک چگونه می توانند منافع ایران را در چهارچوب برجام تضمین و این دستاورد منحصر به فرد دیپلماسی را حفظ کنند».
این در حالی است که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه پیش از سفر ظریف، به همراه هیاتی از کارشناسان دستگاههای مختلف اقتصادی به بروکسل رفت تا با کارشناسان اروپایی درباره نحوه ادامه برجام بدون آمریکا بحث و تبادل نظر کند.
وزیرامور خارجه در جریان این سفر طی نامه های جداگانه به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «آنتونیو گوترش »دبیر کل سازمان ملل بدعهدی ها و کارشکنی های مکرر آمریکایی ها در توافق هسته ای را متذکر شد و ضمن تشریح مواضع کشورمان درخصوص برجام بعد از خروج آمریکا، خواستار اقدام مسئولانه نهادهای بین المللی برای حفاظت از دستاورد منحصر به فرد دیپلماسی شد.
بر اساس این گزارش، ظریف در این سفر با همتایان خود از کشورهای ترکیه، ایتالیا، اتریش، بلغارستان و اسپانیا درخصوص برجام و لزوم حفظ آن، رایزنی کرد و ضرورت دادن فرصت فشرده به دیپلماسی برای تضمین بهره مندی مردم ایران از برجام را مورد تاکید قرار داد.
وزیران خارجه کشورهای اروپایی هم ضمن حمایت از موجودیت برجام ، از برنامه ریزی کشورهای اروپایی برای بررسی راه های حفظ برجام و بهره مندی ایران از منافع آن خبر دادند .
بعد از نشست وزیر امور خارجه کشورمان با وزیران خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شرکت کنندگان طی بیانیه ای تعهد خود را به اجرای کامل و موثر برجام به عنوان عنصر کلیدی در ساختار نظام عدم اشاعه جهانی و یک دستاورد دیپلماتیک یادآوری کردند.
در این بیانیه همچنین تصریح شد که طرف اروپایی مباحث کارشناسی فشرده ای را ظرف چند هفته آینده درباره موضوعاتی همچون حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران، تعاملات بانکی، تداوم فروش نفت و گاز، ادامه روابط حمل و نقل، تامین اعتبارات صادراتی، حمایت از فعالان اقتصادی اروپایی و ایجاد فضای شفاف و قانونمند اقتصادی آغاز کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان عصر امروز و در پایان سفر پنج روزه خود به تهران بازگشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار