در فرهنگستان علوم پزشکی عنوان شد:

ضرورت رفع بی‌عدالتی آموزشی در مدارس دولتی و غیردولتی

دانش‌آموز مرکز آموزش باشد

تهران(پانا) - رئیس جمهور با تاکید بر رفع بی‌عدالتی آموزشی بیان کرد: با استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد می توانیم کاری کنیم افرادی که در دورافتاده ترین نقاط این کشور در مدارس هستند از روش آموزشی بهترین استادان کشور بهره ببرند.

کد مطلب: ۱۵۲۱۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت رفع بی‌عدالتی آموزشی در مدارس دولتی و غیردولتی

مسعود پزشکیان روز پنجشنبه در دیدار جمعی از اعضای جامعه پزشکان در فرهنگستان علوم پزشکی اظهار کرد: در رابطه با ساخت فضاهای آموزشی جلساتی با وزیر آموزش و پرورش داشته‌ایم، براساس تجربه‌ای که در گذشته در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استفاده از مشارکت‌های مردمی برای ساخت خانه‌های بهداشت داریم، مصمم هستیم تمامی فضاهای آموزشی مورد نیاز مدارس در نقاط مختلف کشور را نیز در مدت یک سال با همراهی و یاری مردم بسازیم.

وی با اشاره به اینکه در مورد این موضوع دوشنبه با استانداران رایزنی‌های لازم به عمل خواهد آمد، تصریح کرد: علاوه بر فضا موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد نوع آموزش در مدارس است، بنابراین ساخت فضا باید با نوع آموزش هم‌خوانی داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برون‌داد روش‌های آموزشی فعلی همین چیزی است که می‌بینیم، تأکید کرد: اگر بخواهیم روش‌های آموزش را به نحوی تغییر دهیم که دانش‌آموزان بتوانند فعالیت تیمی داشته و قادر به حل مسأله باشند و ساختاری و سیستماتیک فکر کنند، به طور طبیعی نوع فضاهای آموزشی و نوع ابزار و تجهیزات آموزشی باید متفاوت باشد.

پزشکیان یادآورشد: در این رابطه در حال برنامه‌ریزی هستیم و از دانشگاه‌ها می‌خواهیم به ما ایده بدهند که نوع ساختار و نقشه داخلی این فضاها به چه شکلی باید باشد.

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر ضرورت رفع بی عدالتی آموزشی در مدارس دولتی و غیردولتی ادامه داد: برای این منظور باید هم روش ها را استخراج کنند، هم اینکه روی کارگاه‌های آموزشی برای معلمان کار شود. با استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد می توانیم کاری کنیم افرادی که در دورافتاده ترین نقاط این کشور در مدارس هستند از روش آموزشی بهترین استاد کشور بهره ببرند. بر این اساس می‌توان طرح‌های درسی را تدوین کرد و این طرح‌های درسی را به صورت شبکه‌ای در تمام مدارس عملیاتی کرد و درنتیجه کیفیت آموزش و روش‌های آموزش را اصلاح کرد. 

وی افزود: اینکه منابع مورد نیاز چگونه باید تأمین شود و مردم را مشارکت بدهیم بحث مفصلی است، اما الان که در دولت هستیم بر اساس تجربه‌ای که داریم خیلی راحت می‌توانیم روابط بین بخشی را شکل دهیم، الان کافی است ساختار را شکل دهیم. خیلی از این مسائل علمی و آموزشی را می‌توان در همان شبکه ساری و جاری کرد، اصلا  نیاز نیست ساختار جدیدی شکل بدهیم. 

رئیس جمهور ادامه داد: قبلا می‌گفتند کلاس‌های ۴۰-۴۵ نفره بد است، اما در یک نگاه اتفاقا خوب است و ما می‌توانیم دانش‌آموزان را به گروه‌های ۱۰ نفره تقسیم کنیم که با هم یک تیم باشند و قبل از اینکه به کلاس بیایند با هم درس بخوانند و بحث کنند و بعد در کلاس ارائه بدهند. یعنی اصلا دانش آموز خودش بشود مرکز آموزش، به جای اینکه معلم مرکز آموزش باشد.

رئیس‌جمهور همچنین در این دیدار با بیان اینکه در زمینه بهداشت و درمان، به جای این که یک عده کاری را برای ما انجام دهند، خودِ فرهنگستان علوم پزشکی باید کار را انجام داده و تصمیم بگیرد، گفت: فکر،‌ اندیشه و تجربه فرهنگستان علوم بسیار بهتر و بالاتر از افرادی است که بخواهند از خارج از فرهنگستان تصمیم‌گیری کنند.

پزشکیان گفت: به منظور استفاده از ظرفیت فرهنگستان‌ها، بدنه کارشناس‌ها به آن‌جا منتقل می‌شوند تا در پیشبرد امور تاثیرگذار باشند.

رئیس جمهور درخصوص اهمیت نقش فرهنگستان علوم پزشکی تأکید کرد: لایحه ها و طرح‌های مورد بحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید حتما از مجرای فرهنگستان علوم پزشکی مطرح شود و گروه دیگری در بهداشت و درمان نمی‌تواند طرح ارائه کند. طرح ها ابتدا بایستی در فرهنگستان بررسی شده و سپس به صحن جلسه بیاید.

وی  با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات کشور کسانی که علم و تخصص دارند باید راه حل ارائه دهند،گفت:خیلی از افرادی که پست گرفته‌اند در واقع کارشناس نیستند و با توصیه یک نفر دیگر شده‌اند کارشناس و مدیرکل! به همین خاطر وقتی مطلب را برای حل مشکل به آنها ارجاع می دهیم به جایی نمی رسد و یا طرح‌هایی بیرون می‌آید که شرایط را بدتر می‌کند.

 پزشکیان افزود: هر کس در جایی که هست اگر حرکت بدون خطا بکند و برای خدمت به مردم در اقتصاد، صنعت، کشاورزی بتواند کاری بکند که بدون خطا مشکل مردم را حل کند او متقی‌تر است. من نماز می خوانم که متقی شوم، قرار نیست وقتی کاری را بلد نیستم انجام دهم که اشتباه کنم، اگر خطا کردم یعنی نمازم را هم درست نخوانده‌ام. برای اینکه آن نماز باید من را به نحوی بسازد که به کسی آسیب نزنم. در نتیجه ما به دنبال این هستیم که حرف درست را پیدا کنیم و درست اجرا کنیم. ما اگر نتوانیم مشکل مردم را حل کنیم مقصریم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اگر این چشم انداز در مقابل ما مدیران قرار بگیرد دنبال بهترین راه حرکت می کنم. این چیزی است که اساتید دانشگاه می توانند به ما کمک کنند. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار