طحان نظیف:

شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرد

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان سال آینده برگزار می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: لایحه عفاف و حجاب توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته و هم‌اکنون برای طی مراحل بعدی خود در اختیار مجلس است.

کد مطلب: ۱۵۱۰۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرد

هادی طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت شهادت یحیی السنوار، اظهار کرد:  راه و مکتب فرماندهان شهید مقاومت زنده است؛ شهادت مجاهدانی چون سیدحسن نصرالله نشان داد که مرگ سرخ بهتر از زندگی با ذلت بهتر است. همانطور که خداوند متعال وعده داده‌اند پیروزی نزدیک است. ان‌شالله به زودی دل‌های مومنان شاد خواهد شد. حضور و پشتیبانی مردم از مقاومت چشمگیر است و عمق باور مردم به مقاومت در مراسم تشییع شهید نیلفروشان مشخص شد.

وی در تشریح مصوبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نتیجه بررسی ۱۱ طرح‌ و لایحه مجلس شورای اسلامی و ۶ اساسنامه که از طرف دولت دریافت و بررسی کردیم.

سخنگ‌ی شورای نگهبان اضافه کرد: طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور با اصلاحاتی که مجلس انجام داد، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه حمل و نقل نیز خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی درباره برگزاری انتخابات میان‌ دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری گفت: براساس قانون، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان باید با اولین انتخابات سراسری برگزار شود بنابراین سال آینده همزمان با انتخابات شوراها در دو استان خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی این انتخابات میان دوره‌ای برگزار خواهد شد.

طحان نظیف در خصوص طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: نسبت به این طرح در مرحله آخر شورای نگهبان ایرادی نداشت. اینکه چه سرنوشتی پیدا کرد باید از همکاران مجمع بپرسید. 

لوایح پالرمو و CFT در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خبرهایی وجود دارد مبنی بر بازگشت لوایح پالرمو و CFT به مجلس، گفت: شورای نگهبان نسبت به لایحه پالرمو ایرادی نداشت و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را به آن وارد کرد. در نهایت این لایحه با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. شورای نگهبان نسبت به CFT ایراداتی داشت که با اصرار مجلس، به مرجع ارجاع داده شد و بنابراین این لوایح الان در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است

وی درباره بررسی استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نیز گفت: تاکنون به صورت رسمی استعلامی از شورای نگهبان انجام نشده است اما اگر این استعلام به صورت رسمی انجام شود و در حیطه مسئولیت‌های شورای نگهبان باشند ما اظهار نظر رسمی می‌کنیم. آنچه که گفته می‌شود شورای نگهبان در سال ۱۳۶۰ تفسیری در این خصوص دارد باید بگویم که خیر؛ این تفسیر، تفسیر شورای نگهبان نبوده بلکه پاسخ به استعلام یک شخص بوده است و این موضوع از جهت حقوقی خیلی متفاوت است. چراکه استعلام به سه چهارم رای اعضای شورای نگهبان نیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه دکتر پزشکیان چندبار به رد صلاحیتشان اشاره کردند، پاسخ شورای نگهبان به این انتقاد چیست؟ گفت: رئیس جمهور کشورمان آقای دکتر پزشکیان تاکنون ۵ بار نماینده مجلس بوده‌اند از سال ۸۷ تاکنون به‌صورت مستمر و بدون وقفه و پس از آن هم که به ریاست‌جمهوری رفتند و نماینده ادوار هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مردم محترم تبریز در مجلس شورای اسلامی بودند و آخرین بار هم در همین انتخابات مجلس سیزدهم مجدداً انتخاب شدند که معنای این سابقه این هست که ایشان تاکنون ۵ بار در انتخابات مجلس ثبت‌نام و هر پنج‌بار تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی افزود: در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر هم که ایشان احراز صلاحیت شدند و الان رئیس جمهوره همه ما هستند لذا به‌نظر من همه‌چیز گویا است و طرح این مباحث از طرف رسانه‌ها وجه خاصی و موضوعیت خاصی ندارد.

موضع شورای نگهبان درباره دو برابر شدن سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه وزارت اقتصاد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ پیشنهاد دو برابر شدن سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران نسبت به سال جاری را داده است. موضع شورای نگهبان در این خصوص چیست؟گفت: دولت چنین چیزی را در لایحه بودجه پیشنهادی سال بعد پیشنهاد کرده است، اگر این پیشنهاد در مجلس به تصویب برسد، ان‌شالله شورای نگهبان درباره آن اظهار نظر خواهد کرد. این پیشنهادات باید در کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی بررسی شود تا بتوان نظر داد. اصل این حکم سال قبل نیز بوده است اما امسال میزان آن افزایش بیشتری داشته است. 

وی درباره نظر شورای نگهبان در خصوص رفع فیلترینگ و موانع آن اظهار کرد: به نظرم مساله در چارچوب وظایف و صلاحیت‌های شورای نگهبان نیست و در حیطه دستگاه‌های دیگر است و موضوع از همان دستگاه‌ها قابلیت پیگیری دارد.

درباره سازوکارهای اجرای قانون عفاف و حجاب ابهامی وجود ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرده و به زودی این قانون ابلاغ می‌شود، اما شورای نگهبان هنوز به صورت رسمی این موضوع را اعلام نکرده و هنوز هم این قانون برای اجرا ابلاغ نشده است؛ این لایحه به کجا رسید؟ گفت: این مصوبه الان در اختیار مجلس است تا مراحل بعدی خودش را طی کند.

طحان نظیف درباره سازوکارهای اجرای قانون عفاف و حجاب نیز افزود: در این خصوص ابهامی وجود ندارد و مصوبه جهت طی مراحل بعدی در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. در خصوص مقررات ابلاغ قوانین چه درباره رئیس مجلس و چه درباره رئیس جمهور در ماده یک قانون مدنی ترتیبات به صورت روشن و دقیق در این خصوص مشخص شده است و ابهامی در این باره وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار