بیانیه مشترک سران آسیای مرکزی و آلمان؛ گسترش همکاری‌های امنیتی و توسعه کریدور ترانس کاسپین

تهران (پانا) - سران کشورهای آسیای مرکزی و صدراعظم آلمان در بیانیه مشترک پایان نشست ۵+۱ در آستانه، بر همکاری اقتصادی، پایداری زیست‌محیطی و تعهد به صلح و امنیت منطقه‌ای تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۵۰۲۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه مشترک سران آسیای مرکزی و آلمان؛ گسترش همکاری‌های امنیتی و توسعه کریدور ترانس کاسپین

به گزارش وزارت امور خارجه آلمان، بیانیه پایانی نشست کشورهای آسیای مرکزی و آلمان، ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) در آستانه، منتشر شد.

سران کشورهای آسیای مرکزی و صدراعظم دولت فدرال آلمان بیانیه مشترکی را صادر کردند که بر احترام متقابل و ارزش‌های مشترک برای گسترش همکاری تأکید کرد.

در این نشست که با حضور سران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد، بر تقویت روابط دوجانبه و رسیدگی به چالش های منطقه ای تاکید شد.

سدیر جباروف، رئیس جمهور قرقیزستان، شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در نشستی که در کاخ استقلال در آستانه به میزبانی قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان برگزار شد، شرکت کردند.

سران کشورها بر تعهد خود به تعمیق همکاری های اقتصادی به ویژه در بخش هایی مانند منابع طبیعی، انرژی های تجدیدپذیر، کشاورزی و انتقال فناوری تاکید کردند و با برشمردن اهمیت زنجیره تامین انعطاف پذیر و امنیت انرژی پتانسیل افزایش درباره همکاری در این زمینه ها توافق کردند.

محور اصلی این بیانیه، توسعه کریدور ترانس کاسپین بود که هدف آن افزایش ارتباطات بر پایه حمل و نقل پایدار بین آسیای مرکزی و اروپا است، سران کشورهای آسیای مرکزی از مشارکت شرکت‌های آلمانی در پروژه‌های زیرساختی برای تقویت ارتباط در منطقه استقبال کردند.

در این بیانیه مسائل زیست محیطی نیز با تاکید بر مبارزه با تغییرات آب و هوایی و ترویج توسعه پایدار در کانون توجه قرار گرفت، سران کشورها موافقت کردند که در ابتکارات مربوط به مدیریت آب، حفاظت از یخچال های طبیعی، و حفاظت از محیط زیست همکاری کنند.

علاوه بر بحث‌های اقتصادی و زیست محیطی، سران کشورها تمایل خود را برای رسیدگی به چالش های مهاجرت و افزایش آموزش حرفه ای ابراز کردند و بر نیاز به آموزش کارگران ماهر در منطقه تاکید کردند.

این بیانیه همچنین بر اهمیت صلح، امنیت و دموکراسی با تعهد به مبارزه با چالش های جهانی مانند تروریسم و جنایات سازمان یافته تاکید کرد.

با نگاهی به آینده، رهبران از پیشنهاد نشست وزرای خارجه در آلمان در بهار ۲۰۲۵ (فروردین ۱۴۰۴) و کنفرانس جامعه مدنی منطقه ای در برلین در نوامبر ۲۰۲۴ (آبان- آذر ۱۴۰۳) حمایت کردند که نشان دهنده تعهد مستمر به گفت‌وگو و همکاری در سطح بالا است.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آلمان، این بیانیه مشترک گامی اساسی در تقویت مشارکت بین آلمان و کشورهای آسیای مرکزی است و راه را برای آینده ای مشترک با تمرکز بر اهداف مشترک و ثبات منطقه ای هموار می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار