هموار شدن راه وفاق در کشور با رأی قاطع مجلس به کابینه پیشنهادی دولت

تهران (پانا) - رأی قاطع و بالای مجلس شورای اسلامی به کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم راه نوین مبتنی بر وفاق را در کشور هموار می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۹۶۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
هموار شدن راه وفاق در کشور با رأی قاطع مجلس به کابینه پیشنهادی دولت

فرآیند بررسی صلاحیت وزرا و اخذ رأی اعتماد، از شنبه ۲۷ مردادماه آغاز شد و در چهارمین روز، به پایان رسید. جلسات، در نوبت صبح و عصر برگزار و صلاحیت وزرای پیشنهادی براساس فهرست الفبای نام وزارتخانه‌ها بررسی و در نهایت ۳۱ مرداد ماه رای قاطع به همه وزرای پیشنهادی داده شد.

رأی قاطع نمایندگان به همه وزرای پیشنهادی، نشان‌دهنده تعامل و هماهنگی مجلس با دولت بود. به تعبیر رئیس‌جمهور در پیام قدردانی از مجلس، «نمایندگان ملت با رأی اعتماد قاطع خود به وزرای پیشنهادی، رویکرد دولت را در ایجاد وفاق ملی در کشور تکمیل کردند.»

در ادامه گفت‌و‌گوهای برخی نمایندگان مجلس با پانا درباره همکاری و هماهنگی مجلس دوازدهم با دولت چهاردهم را می‌خوانید.

مجلس و دولت در راستای اجرای برنامه هفتم هماهنگ با یکدیگر گام بردارند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر و میمه در گفت‌وگو با پانا درخصوص تعامل دولت و مجلس، بیان کرد: «آقای پزشکیان با لیست وزرای پیشنهادی نشان داد که بر وفاق ملی معتقد است. چند نفر از وزرای دولت شهید رئیسی از گرایش‌های مختلف انتخاب شدند که این به‌ نوعی خوب است و ما استقبال می‌کنیم. ما در مجلس با رای اعتماد به وزرا نشان دادیم که به دولت کمک خواهیم کرد تا وزرا و آقای پزشکیان فعالیت خود را آغاز کنند.»

به گفته حاجی دلیگانی، مجلس و دولت در شرایطی استثنایی همزمان با یکدیگر کارها را شروع کرده‌اند که هردو نهاد باید در راستای اجرای برنامه هفتم گام بردارند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «مقام معظم رهبری بارها توصیه کرده‌اند که همه باید بنا را بر تعامل و همکاری با دولت بگذارند که خوشبختانه ظرف روزهای گذشته شاهد تعامل دولت و مجلس بودیم. تداوم این حالت می‌تواند منشاء کارآمدی در کشور باشد. به هرحال واقعیت چیزی جز این نیست که مردم مشکلات زیادی دارند. بنابراین همه دستگاه‌های کشور باید دست به دست یکدیگر دهند تا از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی بتوانیم با تلاشی مضاعف مشکلات مردم را تا حد امکان کاهش دهیم.»

اگر هدایت مقام معظم رهبری نبود آنچه را که امروز شاهد هستیم محقق نمی‌شد

سیدحاجی محمد موحد، نماینده مردم کهگیلویه و بویر احمد هم گفت: «اگر همه ما در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری گام برداریم، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید یعنی مجلس در جایگاه خود و دولت در جایگاه خود به مسئولیت‌های خود بپردازند.»

وی با بیان اینکه مردم اساس کار کشور هستند، گفت: «رهبر انقلاب فرمودند که باید به مردم توجه ویژه شود. طبیعتاً اگر هدایت و رهبری‌های مقام معظم رهبری نبود آنچه را که امروز شاهد هستیم محقق نمی‌شد؛ ایشان در بسیاری از موارد حوزه فرهنگ را اولویت نخست می‌دانستند اما در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس به اقتصاد و رفع مشکلات معیشتی تاکید کردند. دلیل آن نیز مشخص و روشن است؛ رهبر انقلاب براساس حکمت بر اقتصاد تاکید کردند چرا که امروز مردم ما در مسائل اقتصادی به شدت مشکل دارند.»

نماینده مردم کهگیلویه و بویر احمد در مجلس ادامه داد: «باید مسائل را کنار بگذاریم و دست به دست یکدیگر دهیم تا مشکلات رفع شود. تنها راه پیشرفت کشور تعامل دولت و مجلس است.»

هرچقدر تعامل دولت و مجلس بیشتر باشد نفع آن به مردم خواهد رسید

بهنام سعیدی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد نیز اظهار کرد: «مقام معظم رهبری بر تعامل دولت و‌ مجلس تاکید دارند البته این تاکیدات در ادوار گذشته نیز وجود داشته است. معتقد هستیم هرچقدر این تعامل بیشتر باشد یقینا نفع آن به مردم خواهد رسید.»

وی با بیان اینکه بنای مجلس هماهنگی و همکاری با دولت چهاردهم است، گفت: «تعامل دولت و مجلس نفی‌کننده نظارت مجلس نیست. مجلس شورای اسلامی به جد در حوزه نظارت ورود پیدا می‌کند اگر قصور یا کوتاهی از مسئولان اجرایی ببیند، سوال یا استیضاح را در دستور کار قرار می‌دهد. چرا که این حق نمایندگان مردم است و طبق قانون اساسی نمایندگان وظایف خود را انجام می‌دهند.»

وی بیان کرد: «آقای پزشکیان از جمله نامزدهای ریاست جمهوری بودند که در طول مناظرات و مصاحبه‌ها تاکید داشتند بر اینکه برنامه هفتم محور اهداف ایشان خواهد بود. برنامه هفتم تمام الزاماتی که لازم بوده است را مشخص کرده است.»

شاکله دولت و مجلس دست به دست یکدیگر دهند تا طرح‌های فوریتی به نتیجه برسد

همچنین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز و اسکو بیان کرد: «شاکله دولت و مجلس باید دست به دست یکدیگر دهند تا طرح‌های فوریتی و زیرساختی به نتیجه برسد.»

به گفته این نماینده مجلس مردم با حضور در انتخابات به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند و عملا راهبرد دشمن مبنی بر عدم مشارکت را شکستند.

وی خاطرنشان کرد: «مجلس و دولت با تعامل یکدیگر می‌توانند تمامی مشکلات را حل کنند. دکتر پزشکیان رویکرد خوبی گرفته و دولت وفاق ملی را مطرح کرده‌اند و استفاده از افراد شایسته را مبنای کار خود قرار داده و از جریان‌های مختلف بهره‌برداری خواهد کرد. ضروری است با یک هماهنگی و تعامل دولت سریعا مستقر شود.»

با اختلاف افکنی و تفرقه و نفاق، امکان حل مشکل نیست

محمدمهدی فروردین، نماینده مردم فیروزآباد و کارزین نیز اظهار کرد: «با همدلی می‌توان مشکلات کشور را حل کرد و پیش برد؛ با اختلاف‌افکنی و تفرقه و نفاق، امکان حل مشکل نیست.»

این نماینده مجلس گفت: «باید از اهرم‌های نظارتی برای حل مشکل مردم استفاده شود. تمرکز بر انجام وظایف نمایندگی می‌تواند بر حل مشکلات تاثیرگذار باشد.»

فروردین خاطرنشان کرد: «مردم از اصلاح‌طلب و اصولگرا عبور کرده‌اند؛ مجلس شورای اسلامی نیز چکیده نظرات مردم است و باید این نگاه را تغییر دهد تا با نگاه جناحی به مشکلات جامعه، خدای ناکرده کشور را معطل نکنیم و برای دعواهای شخصی، سهم‌خواهی نکنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار