در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
ایرلند به دانشآموزان ایرانی ویزا نداد؛ باقری: برای کسب مدال طلای جهانی المپیاد جغرافیا آمادگی کامل داشتیم
تهران (پانا) - مدالآور طلای المپیاد کشوری و منتخب جهانی المپیاد علمی جغرافیا از عدم همکاری کشور ایرلند در تایید ویزای نخبگان ایرانی خبر داد.
صدرا باقری در گفتوگو با پانا درباره المپیاد جغرافیا گفت: جغرافیا علمی است که زندگی انسان در موضوعات مختلف را بررسی میکند. این موضوعات میتواند اقلیم شناسی، ژئومورفولوژی، جغرافیای شهری، جغرافیای سیاسی، جغرافیای اقتصادی یا بسیاری از مباحث دیگر باشد. با بررسیهایی که یک جغرافیدان انجام میدهد، شرایط را برای زندگی انسان بهتر و مهیا میکند.
علم جغرافیا چیست و المپیاد جغرافیا به چه معناست؟
مدالآور طلای المپیاد کشوری و منتخب جهانی المپیاد علمی جغرافیا افزود: از آنجایی که جغرافیا یک علم بین رشتهای است و ما در علم جغرافیا باید از تمامی علوم بهره ببریم تا نیازهای این علم را برطرف کنیم، بنابراین در هنگام کسب علم جغرافیا ما علوم مختلف را بررسی میکنیم. دانشآموزان المپیاد جغرافیا در هنگام ورود به این المپیاد با دو شاخه جغرافیای طبیعی و جغرافیا انسانی مواجه میشوند.
وی در ادامه گفت: جغرافیای طبیعی میتواند در شناخت مسائل اقلیم شناسی، ژئومورفولوژی و مسائلی از این قبیل خلاصه شود. دانشآموزان در این مبحث در مورد کره زمین و جهان اطراف خود در زمینه زمین شناسی و آبوهواشناسی اطلاعات کسب میکنند تا در هنگام برنامهریزی برای زندگی انسان، از شرایط حاکم اطلاع داشته باشد.
باقری درباره جغرافیای انسانی افزود: در مسائل جغرافیای انسانی نیز همینطور است و با مطالعه جغرافیای شهری، اقتصادی و سیاسی و ژئوپولتیک جهان، برنامهریزی برای زندگی انسان انجام میشود.
مدالآور المپیاد علمی جغرافیا افزود: علاوه بر تمام مسائل بیان شده، داشتن اطلاعات کلی از سطح جهان، برای پاسخگویی به سوالات آزمون المپیاد جهانی نیاز است. در این المپیاد میبایست هر آنچه از کودکی تا امروز کسب کردید را روی کاغذ بیاورید.
مراحل المپیاد جغرافیا در سال گذشته هماهنگ با سایر المپیادها برگزار شد
وی درباره مراحل این المپیاد گفت: مرحله اول مسابقات کشوری المپیاد جغرافیا با ۷ هزار نفر شرکت کننده هماهنگ با برنامه المپیادهای علمی باشگاه دانشپژوهان جوان برگزار شد. از بین این ۷ هزار نفر، قریب به ۱۰ درصد انتخاب شدند و به مرحله دوم راه یافتند. از میان ۱۰ درصد باقی مانده که حدود هزار نفر بودند، در آزمون مرحله دوم ۴۰ دانشآموز انتخاب شدند. این ۴۰ نخبه به دوره تابستان المپیاد راه یافتند و در آخر دوره تابستان، آزمونی از ما گرفته شد و ۸ نفر از دانشآموزان که مدال طلا کسب کردند به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند.
باقری درباره انتخابی مسابقات جهانی گفت: اردوی تیم ملی برای این ۸ دانشآموز در بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد. ۴ نفر از این شرکتکنندگان پس از دوره با آزمونی به عنوان تیم انتخابی ایران برای اعزام به مسابقات المپیاد جهانی انتخاب شدند و دوره مخصوص این دانشآموزان نخبه در تیر ۱۴۰۳ و پس از امتحانات برگزار شد. اما متاسفانه این تیم انتخابی به مسابقات جهانی اعزام نشد.
چرا اعزام به مسابقات المپیاد جهانی جغرافیا صورت نگرفت؛ چه کسی مقصر این اتفاق بود؟
منتخب ایران برای شرکت در المپیاد جهانی جغرافیا درباره مشکل در ارائه روادید گفت: طبق صحبتی که با باشگاه دانشپژوهان جوان داشتیم و اسناد و مدارک دقیقی که باشگاه ارائه دادند، مشکلی از سوی باشگاه وجود نداشته و مشکل از سوی ایرلند که کشور برگزار کننده این دوره از مسابقات جهانی المپیاد علمی جغرافیا بوده، به وجود آمده است. ایرلند با وجود تمام پیگیریهای انجام شده از سوی ایران، برای دانشآموزان المپیادی ویزا صادر نکردند و همکاریهای لازم در این زمینه را انجام ندادند.
وی افزود: کمیته ایرلند برای دانشآموزان المپیاد جغرافیای ایران دیرتر از موعد دعوتنامه صادر کرده بود. همچنین برای ارسال هزینه نیز مشکلاتی برای ایران وجود داشت چرا که کشور ایرلند زمانی که اسم ایران برای ثبت هزینه ارسال میشد، هزینه را برگشت میزدند و آن را نمیپذیرفتند. کشور ایرلند قانونی برای شرکتکنندگان ایرانی قرار داده بود که پس از ارائه مدارک و هزینهها، تاییدیه مدارک و دادن ویزا میبایست به تایید وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری کشور ایرلند میرسید و به گفته کاردار جمهوری اسلامی ایران در برلین این تاییدیه برای مردم ایران حدود ۳ ماه زمان نیاز داشت در حالی که زمان ارسال دعوتنامه از سوی این کشور، ۳ هفته قبل از ازمون بوده است و این موضوع سبب جاماندن دانشآموزان نخبه المپیاد جغرافیا از این آزمون جهانی شد.
هدف ما برای سال آینده کسب مدال طلای المپیاد جهانی جغرافیا است
باقری درباره کسب مدال در المپیاد جهانی گفت: ما امسال با آمادگی کامل برای کسب مدال در المپیاد جهانی آماده شدیم و دوره امسال با دورههای قبل المپیاد به واقع از نظر علمی هم متفاوت بود و دانشآموزان منتخب آمادگی بیشتری برای شرکت در آزمون جهانی المپیاد را داشتند. امسال ما به کسب مدال جهانی بسیار امیدوار بودیم. امیداوریم سال آینده مدال در سطح جهانی کسب کنیم.
دارنده مدال طلای کشوری المپیاد جغرافیا افزود: سوالات و منابع جغرافیا از نظر دانشگاهی بسیار متفاوت با المپیاد جغرافیا است. متاسفانه زمانی که ما به همراه اساتید دانشگاهی که راهنمای ما بودند، سوالات المپیاد جهانی جغرافیا را بررسی میکردیم، اساتید نیز با مشکل مواجه میشدند. به همین سبب ما برای رسیدن به هدف خود به صورت خودخوان با کمک گرفتن از اساتید در دروس مرتبط پیشرفت کردیم.
وی افزود: از زمانی که ما در باشگاه بودیم و ریاست باشگاه دانشپژوهان جوان توسط دکتر حسینی بوده و باشگاه دانشپژوهان جوان به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز کرده، حمایت خوبی از ما نخبگان المپیاد شده و آقای حسینی امور باشگاه را به خوبی هدایت میکنند. همه فعالیتهای باشگاه دانشپژوهان جوان در این یک سال بیعیب و نقص بوده است. شاید علت این موضوع تجربه ریاست باشگاه دانشپژوهان جوان از شرکت در المپیاد جهانی و کسب مدال و جوان بودن ایشان بوده باشد که شرایط نخبگان باشگاه را به خوبی درک میکردند.
چند درخواست از وزیر آموزش و پرورش
باقری به نبود سهمیه برای المپیاد جغرافیا اشاره کرد و گفت: المپیاد جغرافیا هیچگونه سهمیهای در امتحانات نهایی و کنکور ندارد، با وجود اینکه تلاش ما از سایر المپیادیها کمتر نیست و تعداد مراحلی که میگذرانیم و رقابتی که داریم نیز کمتر از سایر المپیادها نیست و مطالبی که میخوانیم باید به زبانانگلیسی باشد و همین مورد نیز بسیار سخت است. اولین درخواست ما از وزیر آموزش و پرورش این است که اگر امکان دارد برای ما سهمیه در کنکور اتخاذ کنند.
دارنده مدال طلای المپیاد کشوری جغرافیا گفت: دیگر موضوعی که زمان زیادی از ما گرفت، امتحانات نهایی بود. ما در عین حال که المپیاد جهانی داشتیم، چند ماه قبل تمام زمان و تمرکز خود را صرف امتحانات نهایی به دلیل تاثیر آن در کنکور گذاشتیم. اگر سهمیهای برای این موضوع اتخاذ شود یا امتحانات برای المپیادیها به صورت دیگری برگزار شود، زمان ما برای کسب آمادگی برای المپیاد جهانی از دست نمیرود.
وی افزود: دانشآموزان غیرسمپادی المپیادهای علمی در برخی استانها مورد توجه و حمایت قرار نمیگیرند، در استان ما نیز به این صورت بوده است. با توجه به اینکه من عضو تیم ملی ایران بودم و با این وجود که مدرسه و مدیر مدرسه از من حمایتهای لازم را انجام میدادند، اما استان هیچ حمایتی از من نداشت. با ارتباطهایی که با دانشآموزان سمپادی المپیادهای علمی داریم، بالعکس ما، این دانشآموزان در جلسات مختلف دعوت میشدند و حمایتهای بسیاری از آنان صورت میگرفت.
باقری در ادامه گفت: بعضی از المپیادها توسط مسئولین و افراد دستکم گرفته میشوند، المپیاد جغرافیا نیز یکی از این المپیادها است. المپیاد جغرافیا به این موضوع که پایتخت هر کشور کجا است، محدود نمیشود بلکه این موضوعات اطلاعات عمومی است. با توجه به مشکلاتی که در زمینههای آب، خاک، هوا و ... داریم، میتوانیم در المپیاد جغرافیا این مشکلات را بررسی و حل کنیم. با توجه به اهمیت این مسائل، مسئولین میتوانند به این المپیاد توجه بیشتری داشته باشند تا این رشته بیشتر دیده شود.
ارسال دیدگاه