پزشکیان در صحن علنی مجلس:

وزرای پیشنهادی گواه پایبندی بنده به شعار وفاق است

به دولت اعتماد کنید و وفاق ما را برهم نزنید

تهران (پانا) - رئیس جمهوری با بیان اینکه وزرای پیشنهادی گواه پایبندی بنده به شعار وفاق است، گفت اینگونه نیست که اگر کسی جهت‌گیری در مقابل ولایت داشته باشد بنده با او کنار بیایم، چرا اصرار داریم کسی که با ما است را از کشتی پیاده کنیم.

کد مطلب: ۱۴۹۵۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد
وزرای پیشنهادی گواه پایبندی بنده به شعار وفاق است

مسعود پزشکیان بعد از ظهر امروز چهارشنبه در پایان جلسات رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از هیئت رئیسه و همه نمایندگان، تصریح کرد: آنچه امروز به آن نیاز داریم وفاق، وحدت و انسجام داخلی است، اما معنای وفاق قطعا این نیست که از سلایق و باورهای خودمان برگردیم، بلکه به این معنی است که در رابطه با سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه به یک زبان و نگاه مشترک برسیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه می‌توانیم درباره مسائل خودمان نظر و سلیقه خودمان را اعمال کنیم، اما وقتی به بحث اجرای سند چشم‌انداز، قانون برنامه و سیاست کلی رسیدیم، دیگر نمی‌توانیم سلایق خودمان را دخالت دهیم، افزود: با همه کسانی که به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد دادیم این پیمان را بسته‌ایم و در این رابطه هم قسم شده و تلاش خواهیم کرد که این برنامه‌ها و اسناد را عملیاتی و اجرایی کنیم و امیدوارم این میثاق را با شما هم داشته باشیم و شما ما را بر اساس این چارچوب ارزیابی کرده و مورد سوال و پیگیری قرار دهید.

وی با تاکید بر اینکه بنده هم به لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ علمی و منطقی به این سیاست‌ها، سند و برنامه باور دارم، اظهار داشت: ما پیمان بسته بودیم که با وفاق جلو بیاییم و وزرای پیشنهادی نشان از تعهد و پایبندی بنده به این پیمان هستند. کسانی که به عنوان وزرای پیشنهادی معرفی شدند نه از یک جناح و دسته و گروه، بلکه مجموعه‌ای از سلایق، نظرات و جناح‌ها هستند که به یک اصل یعنی اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی و قانون برنامه تعهد، پایبندی و باور دارند.

رئیس دولت با بیان اینکه همه ما قول می‌دهیم که همواره به اجرای این اسناد و سیاست‌های کلی متعهد بمانیم، گفت: با شما نمایندگان پیمان می‌بنیدم که حتما با شما و کارشناسان و متخصصین در جهت اجرای این قوانین و اسناد تعامل، مشورت و تلاش مشترک داشته باشیم. پیمان و عهد نیز نمی‌تواند یک طرفه باشد و باید دو طرفه باشد.

وی با اشاره به اینکه ما روی این اصول ایستاده‌ایم و شما نمایندگان نیز در مجلس کمک کنید که بتوانیم همچنان روی این اصول بیایستیم، خاطرنشان کرد: بیایید اجازه دهیم همه افراد توانمند از سلایق مختلف بتوانند با هم روی اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی و قانون برنامه کار کنند. اگر قرار باشد با هم پیمان ببنیدیم ولی یک طرف پیمان کنار و با به میان کشیدن گذشته، به مجادله و دعوا مشغول شویم، کار پیش نمی‌رود. مطمئن باشید همه ما عیب و نقص داریم و اگر قرار باشد از همدیگر انتقاد کنیم و از این روند کوتاه نیاییم، این مسئله پایانی ندارد.

وی با اشاره به کلام امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه جامعه با حضور افراد متقی و پرهیزگار به هلاک نمی‌رسد، افزود: همه ما دارای عیب و ایراداتی هستیم اما هنر آن است که قبل از دیگران به عیب خود بپردازیم.

پزشکیان با بیان اینکه حل اختلافات به معنی آن نیست که طرف مقابل را محکوم کنیم و او هم سر خم کند و هرچه ما گفتیم بپذیرد، تصریح کرد‌: اینکه ما تصور کنم طرف مقابل ما همه چیزش غلط است و ما همه چیزمان درست است، اینگونه نمی‌توان به وحدت رسید.

رئیس جمهوری تصریح کرد‌: به عنوان فردی که در این کشور بزرگ شده‌ام، معتقدم که ما باید نقد را از خودمان شروع کنیم، چرا که اگر در جامعه، دانشگاه و بیمارستان مشکل ایجاد شده در دوره مدیریت ما رخ داده است و نمی‌توانیم مشکل را به گردن دیگران بیاندازیم.

پزشکیان با تأکید بر اینکه اگر به مانند دوران دفاع مقدس که رقابت بر سر جنگیدن و فداکاری و ایثار بود عمل کنیم و دست به دست هم دهیم، می‌توانیم قدرت و عزت را به کشور برگردانیم، خطاب به نمایندگان مجلس گفت‌: برادران و خواهران گرامی راه نجات ما نه در طعنه زدن و تخریب به یکدیگر بلکه در وحدت، انسجام، وفاق و همدلی است و اگر می‌خواهیم مشکل کشور را حل کنیم باید برای رفع مشکلات اقتصادی و مدیریتی رقابت کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر با هم باشیم،‌ قادر خواهیم بود مشکل کشور را حل کنیم اما اگر متفرق شویم و ما جدا کار خود را بکنیم و شما هم جدا،‌ بعید می‌دانم بتوانیم از این بحران‌ها بیرون بیاییم، افزود‌: شما به عنوان نمایندگان مردم حق دارید نظر خود را بیان کنید، اما زمان، زمان مفاهمه و زبان مشترک است و بنده هم نمی‌خواهم و نمی‌توانم بگویم چون اختیار با من است، تصمیم‌گیرنده هم من هستم بلکه می‌گویم تنها تصمیم نخواهم گرفت،‌ با شما مشورت خواهم کرد و نظر شما را در تصمیماتم براساس شایستگی، لیاقت، تجربه و علم، عدالت و انصاف ملاحظه خواهم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح روند انتخاب وزرا پیشنهادی تاکید کرد‌: بدانید که ما در تهیه این فهرست بدون هماهنگی و مشورت کمیته‌ها و نهادهای مربوطه اقدام نکردیم و امکان ندارد کسی را به شما معرفی کرده باشیم که بخواهیم با شما تقابل کنیم، ‌بنده با تمام وجود برای وحدت و انسجام و وفاق آمده ام و می‌خواهم با وحدت و هماهنگی جلو برویم.

وی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی، تصریح کرد: یکی از برادران بیان می‌کرد که فلان فرد معرفی شده تخصص ندارد در حالی که ما تا آنجا که برایمان مقدور بود، بدنبال تخصص‌گرایی بوده‌ایم.

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه قطعاً در ذهن بنده هم گزینه‌های ایده‌آل‌تری وجود داشت اما چون دیدم بر روی آنها تفاهم و توافق نیست کوتاه آمدم، افزود: برای من تفاهم مهم‌تر از گزینه ایده‌آل بوده است و برای وحدت کوتاه آمده‌ام و افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کرده‌ایم در انتخاب‌شان حداکثر توافق و تفاهم را با سازمان‌ها و نهادهای مربوطه داشته‌ایم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه آقایان دنیا مالی و نوری قزلجه از جمله وزرای پیشنهادی هستند که از بین نمایندگان مجلس انتخاب شده‌اند، گفت‌: بنده خودم از مجلس هستم و با شما بوده‌ام و اساساً از مجلس به ریاست جمهوری رسیدم و باور دارم که باید با شما تفاهم کنیم و دست به دست بدهیم،‌ شعار نمی‌دهم و تا اینجا هم مشاهده کرده‌اید که سعی کرده‌ام با وفاق و همدلی با شما همراهی کنم.

پزشکیان همچنین با اشاره به نحوه انتخاب آقایان ظفرقندی، میدری، صالحی‌امیری، افزود: بنده بنابر تخصص‌ام در حوزه بهداشت و درمان دکتر ظفرقندی را فردی شایسته برای این سمت می‌دانم و همه وزرای بهداشت دوره‌های قبل ایشان را تأیید کرده‌اند،‌ اینگونه نیست کسی بیاید و بخواهد در مقابل ولایت جهت‌گیری داشته باشد و بنده با او کنار بیایم، چرا کسی را که می‌گوید با ما است، می‌خواهیم به زور از کشتی پیاده کنیم؟

رئیس جمهوری تصریح کرد‌: شما می‌دانید صلاحیت بنده توسط هیئت‌های اجرایی برای نمایندگی رد کرده بودند؟ وقتی نگاه بسته است همین‌گونه می‌شود، در صورتی که با تمام وجودم به این انقلاب، کشور و رهبری اعتقاد دارم، گرچه حرف دارم، من مجبور بودم به عنوان نماینده در کنار مردم بایستم و دوباره در کنار مردم خواهم بود،‌ اینجا هستم برای اینکه مشکل مردم را حل کنم و گره از گره مردم باز کنم. اینجا نیستم که در مقابل مردم بایستم.

وی با بیان اینکه کسانی که بنده را می‌شناسند، می‌دانند زندگی‌ام تا حالا همین بوده است و چیزی که معتقد نیستم را بیان نمی‌کنم، اظهار داشت‌:‌ همین دست نوشته‌ها که در دست دارم را نمی‌خوانم؛ چرا که دوست دارم آنچه در دل دارم و به آن معتقد هستم را به شما بگویم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه آقای میدری از مدیران موفق و با تجربه در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌خواهیم به محرومین برسیم و مشکل آنها را حل کنیم، افزود‌: به عنوان یک ایرانی نمی‌توانم بپذیرم کشورهای دیگر رشد کنند و ایرانی‌‌ها با حسرت به آنها نگاه کنند در حالیکه ما هیچ چیز از آنها کم نداریم.

وی با تأکید بر اینکه باید دست از دعواهای بی‌‌جهت برداریم، وحدت کنیم و برای اجرای سند چشم‌انداز هم‌ قسم شویم، خطاب به نمایندگان مجلس گفت‌: کمک‌مان کنید و هر وقت پایمان را آن طرف گذاشتیم برادرانه تذکر بدهید، فکر نکنید می‌خواهیم خیانت کنیم، ما آمده‌ایم که به این مردم کمک کنیم،‌ می‌خواهیم چشم‌اندازی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده را با قدرت به سرانجام برسانیم. در نتیجه از شما عزیزان، برادران و خواهران، درخواست عاجزانه‌ام این است این وفاق و وحدت را در تیم ما بهم نزنید.

وی با بیان اینکه بنده هم نمی‌گویم عیب ندارم و مگر می‌شود انسانی عیب نداشته باشد، گفت: به هر حال در این سیستم با خیلی‌ جاها باید هماهنگ می‌کردیم که با هم آن زبان و نگاه مشترک را داشته باشیم و لذا رسیدیم به اینجا، شما هم با همه نقص‌ها و عیب‌ها این وحدت و انسجام و وفاق ما را بهم نزنید. کمک‌مان کنید با هم باشیم و ما به شما قول می‌دهیم در خدمت شما و مردم عزیز کشور که در جهت اجرای چشم‌انداز هر چه از دست‌مان بربیاید، در طبق اخلاص خواهیم گذاشت و اجرایی خواهیم کرد؛ تا زمانی که جان در بدن داریم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه همه عزیزانی که اینجا هستند کارشناس، نخبه و باتجربه هستند و هیچ کدام تازه به میدان نیامده‌اند، افزود: مشکل ما در زبان مشترک است که این زبان مشترک را چشم‌انداز، سیاست، قانون و برنامه قرار دادیم. آقایان همتی و صالحی‌امیری اینجا نشسته‌اند؛ آقای همتی هم در اقتصاد، هم در بیمه، هم در دانشگاه، هم در بانک تجربه دارد و کار کرده، در ضمن همه این اطلاعات را با مراجع ذیربط هماهنگ کردیم، چه با رئیس مجلس و چه در مراجع دیگر، یعنی تفاهم کردیم. دکتر صالحی‌امیری هم وزیر بوده، هم مسئول کتابخانه ملی و هم مسئول کمیته المپیک، اینها آدم‌هایی نیستند که شما نشناسید.

پزشکیان ادامه داد: آقای دکتر دنیامالی از خودمان است، دیگر گفتن نمی‌خواهد، برادران و خواهران، ممکن است به شکل فردی ضعیف باشیم، ولی اگر انسجام و وحدت داشته باشیم و کارشناسان و نخبگان را وارد جریان کنیم، مشکلی نیست که نتوانیم از سر راه برداریم. در جنگ تحمیلی عراق به پشتوانه تمام دنیا با ما می‌جنگید، اما همه‌تان می‌دانید که ما نه پول داشتیم و نه امکانات و فقط باور و اعتقاد داشتیم. امروز نیز جنگی که داریم، بدتر از جنگ عراق است، لذا همه باید دست به دست هم دهیم و قدم اول این است که دست از اختلافات برداریم و گذشته را رها کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه بیایید بپذیریم که ما خواهران و برادران یکدیگر هستیم، اظهار داشت: بیایید با تمام وجود بپذیریم که می‌خواهیم به این مردم در چارچوب سند چشم‌انداز خدمت کنیم. پس کمک‌مان کنید که این وحدت و انسجام و وفاق و همدلی با رأی شما بهم نخورد. با همه عیب‌هایی که داریم، ما را بپذیرید. ما با شماییم و شما را می‌پذیریم، مردم را می‌پذیریم و هیچ غررو و تکبری در خودمان احساس نمی‌کنیم و فقط حس نوکری مردم را در خود احساس می‌کنیم.

پزشکیان با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی ارشاد اصلاً قبول نمی‌کرد تا اینکه مقام معظم رهبری بنا به اصرار ما به وی تکلیف کرد، گفت: می‌خواهم بگویم ما هماهنگ شدیم و اینجا آمدیم، شما بپذیرید از ما همه این عزیزان را. افرادی که ذره‌ای نسبت به آنها شک بود در لیست نیاوردیم. آقای اتابک هم سوابق بسیار خوبی دارند، افراد را نباید بر اساس تئوری بشناسیم، بلکه باید در میدان عمل بشناسیم، حرف با عمل خیلی فاصله دارد. عملکرد ایشان در عرصه عمل کاملاً قابل ارزیابی است.

رئیس دولت خاطرنشان کرد: چهل سال است می‌خواهیم در این مملکت عدالت و انصاف و برادری را اجرا کنیم، اما هر روز با هم دعوا می‌کنیم، برای اینکه این نفس است که نمی‌‌گذارد با هم برادر شویم. منم منم گفتن‌ها نمی‌گذارد که با هم باشیم. بیایید دست به دست هم دهیم برای ایران، برای مردم و برای مملکت‌مان و به همه این عزیزانی که اینجا هستند، با تمام وجود رأی دهید. وزرای راه و امور خارجه نیز کاملاً مورد تأیید هستند، به همه وزرا رای بدهید تا ما برویم دولت را تشکیل دهیم و کار را شروع کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار