موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کشور چه گفتند؟

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم به بررسی صلاحیت وزیر کشور پرداختند.

کد مطلب: ۱۴۹۵۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کشور چه گفتند؟

عباس صوفی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: مرکز ثقل امور اجرایی، وزارت کشور است و علاوه بر انجام ماموریت‌های محوله، فلسفه وجودی آن جلوگیری از تعمیق اختلافات، تزریق آرامش و امنیت به بدنه اجتماع و پیگیری سیاست‌های عمومی دولت است. چرا که این وزارتخانه به مثابه موتور محرکه پیشرفت همبستگی عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.

وی افزود: سردار مومنی می‌تواند در اعمال حاکمیت و اجرای سیاست‌های عمومی بومی، دولت را ارتقا دهد و  از نقاط مثبت وی اعتقاد ویژه به مقام معظم رهبری و همچنین عدم علاقه‌اش به پذیرش این سمت بوده است. با توجه به برخی محدودیت‌ها و شناخت عمیقی که رئیس جمهور از سردار مومنی دارد، وی را برای اعمال برنامه‌های مد نظر دولت وفاق ملی مناسب‌تر و موثرتر دانسته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارنامه مثبت سردار مومنی گفت: در دهه ۸۰  و حدود ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم،وی برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش داد که به معنای آن است که وی برای جان انسان‌ها اهمیت قائل بوده و در عملکرد خود انسان موفقی است که در هر سمتی کارآمدی بالایی از خود نشان داده است.

صوفی درباره فعالیت سردار مومنی در زمان مسئولیت به عنوان دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اظهار کرد: این جایگاه بر بُعد نظامی‌ وی غلبه کرد. چرا که او با کف جامعه و عموم مردم و از آموزش و پرورش تا دانشگاه‌ها ارتباط گرفت. همچنین اگر مومنی به مانند ۱۵ سال گذشته با محوریت‌ رویکردهای اجتماعی ادامه مسیر دهد، به طور جدی زمینه‌ساز نگاه فرصت محور به ظرفیت‌ها، قابلیت‌های اقوام، مذاهب و پرهیز از اختلاف افکنی و تنش زدایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این رویکرد سبب تحول ساختاری و هوشمندسازی در وزارت کشور و استفاده از ظرفیت‌های انسانی توانمند به ویژه نسل جوان متخصص و متعهد در سطوح مدیریتی وزارت کشور می‌شود.

شخصیت اخلاقمدار و معتدل مومنی تضمینی برای وزارت کشور است

حجت الاسلام محمد میرزایی، نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی کشور گفت: وزارت کشور یکی از مهمترین وزارتخانه‌ها در ساختار دولت جمهوری اسلامی ایران است و دلیل اهمیت آن به وظایف و کارویژه‌های آن برمی‌گردد و شرح وظایف این وزارتخانه شامل فراهم کردن موجبات حفظ امنیت در کشور و تأمین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی مشروع در چهارچوب قانون اساسی، حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی با استفاده از مشارکت عمومی و نظارت بر اداره امور مناطق کشور از طریق استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و رفع بحران‌های ناشی از حوادث و وقایع غیرمترقبه است.

وی افزود: وزارت کشور به اداره امور درون مرزی می‌پردازد و زیرمجموعه‌های آن در هر استان شامل استانداری، فرمانداری و بخشداری است. وزارت کشور به واسطه گستره وظایفی که دارد به نوعی مسئول مدیریت سیاست داخلی کشور است و از این جهت دارای اهمیت زیادی است، همچنین وظایفی که برای وزیر کشور بیان شده را می‌توان ترکیبی از امور سیاسی، اجتماعی، امنیتی، انتظامی، عمرانی و شهرداری دانست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی برگزاری انتخابات سالم و شفاف را یکی دیگر از وظایف وزارت کشور برشمرد و گفت: برای چنین وزارتخانه‌ای شخصیت اخلاقمدار و معتدل مومنی تضمینی بر این است که انتخابات پیش رو به طور عادلانه با حداکثر مشارکت و بدون هرگونه تنش و اختلاف برگزار شود.

توجه سردار مومنی به افزایش حوزه‌های انتخاباتی برای توسعه عدالت است

میرزایی اجرای اصل ۶۴ قانون اساسی را یکی از مطالبات مردم و نمایندگان برشمرد و گفت: هر ۱۰ سال یک بار  با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آن باید حداکثر ۲۰ نفر نماینده به تعداد نمایندگانی مجلس اضافه شود. اما آخرین بازنگری قانون در این رابطه در سال ۷۸ و از طریق ارائه لایحه دولت صورت گرفته است و پس از آن با گذشت ۲۱ سال با وجود ارائه طرح‌های متعدد از سوی نمایندگان نتیجه‌ای حاصل نشده است.

نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در برنامه‌های ارائه شده از سوی مومنی به این موضوع به صورت جدی توجه شده است و ما هم انتظار داریم در اولین فرصت لایحه افزایش تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه با کمک دولت تهیه و به مجلس ارائه شود.

میرزایی با اشاره به ویژگی‌هایی وزرا بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گفت: معظم‌له فرمودند کسی را باید میدان‌دار کرد که امین، صادق، متدین و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد بنابراین سردار مومنی در تمام این ویژگی‌ها سرآمد و در رتبه بالا بین اعضای کابینه پیشنهادی قرار دارد.

وی ادامه داد: مومنی معتقد به نظام و قانون اساسی، متخصص، باتجربه، کارآمد و معتقد به شایسته‌سالاری است ضمن اینکه ابتدا عدم علاقه خود را به پذیرش این مسئولیت با رئیس جمهور بیان کرده بود و صرفاً بر اساس تکلیف و به جهت کمک به مردم، دولت و رفع مشکلات و تقویت وزارت کشور وارد میدان خدمت شده است.

نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور بیانگر تلفیق نگاه سیاسی، عمرانی، امنیتی با رویکرد اجتماعی است، خاطرنشان کرد: فراموش نشود وزارت کشور به لحاظ سیاسی در جایگاهی قرار گرفته که بسیاری از گروه‌های سیاسی، جریانی و سازمان‌های مردم‌نهاد، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید در ارتباط و هماهنگی باشند و مومنی در این راستا بر تعامل، هم افزایی، تلاش و پیشبرد امور تأکید دارد.

 آیا آقای مومنی در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی تخصص لازم را دارد؟

محمد باقری بناب در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی کشور گفت: مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی به عنوان شخصیت حقیقی آقای مومنی نیست چرا که وی اعتقادات قوی دارد بنابراین مخالفت بنده در این بخش به موضوعیت تخصصی معطوف می‌شود.

نماینده مردم بناب در مجلس با بیان اینکه مومنی یک فرد نظامی است و بر اساس صراحت در بیانات رهبری و امام (ره) نیروهای نظامی نباید در سیاست دخالت کنند، گفت: اگر ما حرف دیگری داریم نیز دیگر باید بگوییم امام (ره) اشتباه کرده است.

وی با بیان اینکه وزارت کشور به اصطلاح مادر وزارتخانه‌ها قلمداد می‌شود، ادامه داد: آیا این برخلاف منویات رهبری و امام (ره) نیست که یک نفر را از بدنه نظامی به وزارت کشور ببریم؟ همچنین آقای پزشکیان باید توضیح دهند که چه شد که آقای مومنی را به عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی کردند.

باقری بناب با بیان اینکه رئیس جمهور همواره تأکید داشتند که باید افرادی با تخصص و تعهد را در مناصب مدیریتی به کار گرفت، بیان کرد: در حال حاضر این جای سوال دارد که آیا آقای مومنی در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی تخصص لازم را دارد و یا خیر؟

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه آقای مومنی نه تجربه و نه علم لازم را برای مدیریت وزارت کشور دارد گفت: به واقع وزیر کشور باید تجربه و علم کافی را داشته باشد بنابراین فردی که نه علم و نه تجربه لازم را دارد نباید در وزارت کشور به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه استانداران و معاونان زیادی در وزارت کشور فعالیت‌ کرده‌اند، بیان کرد: این جای سوال دارد که آیا نمی‌شد یکی از این استانداران و معاونان تصدی وزارت کشور را برعهده گیرد، چرا ما باید بعد از 43 سال از عمر انقلاب نتوانیم یک وزیر کشور در کشور تربیت کنیم.

باقری بناب با بیان اینکه آقای پزشکیان نباید به قیمت توجه به برخی از جریانات سیاسی از وزارت کشور هزینه می‌گذاشت، افزود: این رویه‌ها مردم را ناامید خواهد کرد لذا با در نظر گرفتن این شرایط ما باید بدانیم که باز هم بعد از 4 سال دیگر انتخابات دیگری در پیش داریم و مردم هم باید پای صندوق‌ها حاضر شوند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به سابقه مومنی در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ما می‌توانیم سوابق آقای مومنی را در این بخش مورد ارزیابی قرار دهیم، در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که آیا مبارزه با مواد مخدر در زمان فعالیت ایشان قابل قبول بوده است یا خیر .

وی تأکید کرد: همچنین باید مشخص شود که آقای مومنی چه تضمینی خواهند داد که به طور اتوبوسی نیروها از جای دیگری به وزارت کشور وارد نشود لذا ما می‌ترسیم این روندها در وزارت کشور ادامه پیدا کند.

مومنی در اوج بحران مرز در خراسان مسئولیت داشت

نصرالله پژمانفر در موافقت با برنامه‌های اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور، گفت: لازم است اشاره کنم دولت وفاق ملی به این معنا است که ما در چارچوب قوانین و اصول قانون اساسی با هم فرقی نداریم و با هر گرایش سیاسی در کنار یکدیگر کار می‌کنیم اما به این معنا هم نیست که اگر کسی چارچوب نظام را رعایت نکند حذف این افراد را به اینکه مخالفت با جریان اصلاح طلبی یا اصول گرایی شده است، گره بزنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس وظیفه دارد رأی اعتمادها را بررسی کند، اینکه گفتند دولت وفاق ملی همه وزرایش باید رأی بیاورند لازمه اش این است که نگاه و وظایف مجلس را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به سوابق تحصیلی وزیر پیشنهادی کشور، تصریح کرد: دکتر مومنی مدرک دکتری خود را از دانشگاه دفاع ملی اخذ کرده است و مدرک فوق لیسانس را در رشته علوم سیاسی بین الملل از دانشگاه تهران گرفته است بنابراین رشته هایی که در آن ها تحصیل کرده است با این وزارتخانه مرتبط است.

پژمانفر در بیان سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی کشور، افزود: دکتر مومنی در موقعیت های مختلف مسئولیت هایی داشتند و این نقطه قوت برای تصدی وزارت کشور است ضمن اینکه لازم است نگاهی به جامعیت برنامه وی داشته باشیم کما اینکه در تحلیل مرکز پژوهش های مجلس نیز برنامه وی جامع شناخته شده و در سرفصل های اقتصاد، معیشت، تقویت سرمایه اجتماعی، مشارکت سیاسی و اجتماعی، مدیریت بحران ها در حوادث غیرمترقبه، چالش های زیست محیطی شهری و روستایی، سوابق مرتبطی دارد. همچنین سعی کرده است در برنامه های خود نگاهی به اسناد بالادستی، برنامه هفتم، سند چشم انداز و بیانیه گام دوم انقلاب داشته است.  

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم اظهار کرد: درست است وزارت کشور نباید باندی و حزبی اداره شود اما یک جریان سیاسی هم نیست بلکه جریانی حاکمیتی است و یک باشگاه و بنگاه سیاسی نیست و جز حاکمیت است که سیاست های حاکمیتی را اجرا می کند به همین دلیل وزیر کشور در تمامی شوراهای عالی کشور اعم از شورای انقلاب فرهنگی، شورای برنامه ریزی و توسعه، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی آموزش و پرورش، مسئولیت داشته یعنی وزیر کشور کوچک شده یک رئیس جمهور است. به همین دلیل وقتی استانداران فردی را در استان منصوب می کنند همه مسئولیت های حاکمیتی و وزارتخانه ها به وی برمی گردد و حتی دستگاه های قضایی و امنیتی باید خود را با استاندار تنظیم کنند که نشان می دهد وزارت کشور باندی نیست.

وی افزود: البته در برخی از مواقع تعدادی از جریان های سیاسی اتوبوسی نیرو در این وزارتخانه پیاده کرده اند و انحرافاتی را در آن داشتیم اما دکتر مومنی نگاه اتوبوسی ندارد و از هر کسی که صلاحیت داشته و در چارچوب انقلاب باشد فارغ از دیدگاه جنایی استفاده می کند.

پژمانفر یادآور شد: دکتر مومنی زمانی در خراسان بزرگ مسئولیت داشتند، آن هم در اوج بحران هایی که در خصوص مرزها نگران کننده بود و موضوعات افغانستان را در کمال امنیت جلو بردند ضمن اینکه وی نشان درجه یک خدمت گرفته است که به عملکردش در خصوص تلفات جاده ای برمی گشت که بخشی از آن برعهده پلیس راهور است کما اینکه در سال 88 تلفات جاده ای از 28 هزار به 15 هزار تنزل یافت.

وی تاکید کرد: در مورد سیاست های کلی نظام در برنامه 16 سیاست کلی و 11 مورد از مصوبات مجلس اورده شده است ضمن اینکه انتظار داریم در مورد اتباع هم که هم می تواند فرصت باشد و هم مدیریت نشود به تهدید تبدیل می شود برنامه داشته باشد، از سوی دیگر امیدواریم در خصوص دهیاری ها و شوراها که مسئله مهمی است برنامه داشته باشد چرا که ما قطعا به عنوان ناظر بر عملکرد وزرا نظارت می کنیم و وظیفه خود را در این زمینه انجام خواهیم داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار