خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت:

تراز جاری گمرکی غیرنفتی به منفی یک میلیارد کاهش یافت

تهران(پانا) - وزیر اقتصاد گفت تراز جاری گمرکی غیرنفتی در 4 ماهه اول سال گذشته منفی ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که امسال به منفی یک میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

کد مطلب: ۱۴۸۹۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد
تراز جاری گمرکی غیرنفتی به منفی یک میلیارد کاهش یافت

سیداحسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۳ گفت: میزان رشد منابع بودجه در ۴ ماهه اول امسال نسبت به ۴ ماهه مشابه سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۰ درصد افزایش داشته است که سهم قابل توجهی از این افزایش به رشد درآمدهای نفتی و سایر درآمدهای جاری و مالیاتی دولت برمی گردد.

وی با بیان اینکه در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۳ شاهد افزایش ۸ درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به ۴ ماهه اول سال گذشته هستیم، افزود: عدد صادرات غیرنفتی به ۱۷ میلیارد و ۴۶۳ میلیون دلار رسیده است. همچنین رشد وزنی صادرات غیرنفتی کشور در مقایسه با مدت مشابه، ۴ درصد بوده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه میزان افزایش واردات کشور ۶ درصد نسبت به ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۲ بوده است، ادامه داد: نیم درصد رشد وزنی واردات و ۸ درصد رشد وزنی صادارت در مقابل ۶ درصد افزایش ارزش واردات و ۸ درصد افزایش ارزش صادرات بوده است.

خاندوزی در ادامه توضیح داد: گرچه با لحاظ درآمدهای نفتی تراز جاری کشور مثبت است اما اگر نفت را محاسبه نکنیم تراز جاری گمرکی کشور از منفی ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در ۴ ماهه اول سال گذشته به منفی یک میلیارد دلار در ۴ ماهه اول امسال رسیده است که نشان دهنده کاهش خیلی شدید تراز غیرنفتی کشور است.

وزیر اقتصاد به جزییات اقلام وارداتی در ۴ ماهه اول سال اشاره کرد و افزود: واردات شمش طلا در ۴ ماهه اول امسال ۱۲ تن ثبت شده است که این عدد پارسال ۳ تن و سال ۱۴۰۱ نزدیک صفر بود. اکثر واردات شمش طلا از مبداء فرودگاه امام خمینی انجام می شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار